Unokáinknak nem lesz szüksége jogosítványra?

Unokáinknak nem lesz szüksége jogosítványra?

Myreille | 2018.09.24 | Olvasási idő: 3 perc
Myreille
42 éves
2 gyerek édesanyja

Az európai autómentes nap 20 évvel ezelőtt indult kezdeményezés. Célja, hogy felhívja a figyelmet a megnövekedett autósforgalomból fakadó problémákra és támogassa a fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedés előnyeit. Az „autómentes világnap” apropóján Kánai András futurológussal a jövő (okos)városairól és a jövő közlekedési megoldásairól beszélgettünk.

Miért lesz környezettudatosabb is a jövő közlekedése?

Kánai András: A környezettudatosság a fejlesztések egyik fő iránya a világon mindenhol. Norvégia például kitűzte maga elé, hogy 2040-re minden belföldi légi járata elektromos meghajtású lesz, sőt 2025-re már csak elektromos autókat akarnak látni a norvég utakon. A KPMG tanácsadó világcég pedig nemrég 900 autógyártó vállalat globális vezetői között végzett egy felmérést. Az eredmény borítékolható volt, meg nem is: a válaszolók 52 százaléka az egyszer már nagy reménységnek tartott hidrogénmeghajtás mellett tette le a voksát, miközben szinte minden napra jut egy bejelentés arról, hogy melyik autógyár mutatta be éppen a legújabb elektromos autóját. Tehát egyszerre két környezetkímélő technológia próbál megoldást találni a károsanyag-kibocsátásra.

Kánai András, futurológus
Kánai András, futurológus
Persze, lehet, hogy a nem túl távoli jövőben már nem lesz saját autónk. Az autómegosztás (e-carsharing) és a Bubi már elérhető.

Kánai András: 2025-re egyes szakértők már 36 millió főre teszik az autómegosztásos modell használói számát. Ez az autótulajdonosok létszámához képest jelenleg még mindig alacsony, de a bővülés üteme elképesztően gyors.

Milyen új közlekedési/tömegközlekedési formák jelennek majd meg a jövőben? Erősödhet majd a kerékpáros és a gyalogos közlekedés?

Kánai András: A kerékpáros kultúra, az ehhez kapcsolódó startupvilág (pl. kerékpáros appok, felszerelések és IoT-eszközök) bővülése és a megelégedettség, hogy „ma is kíméltem a környezetet, és jót tettem az egészségemnek is” tovább növeli majd a kerékpárosok számát. Emellett a kisebb, Segway-szerű eszközök elterjedtsége is nőhet, hiszen kis méretüknél, manőverezési képességüknél és áruknál fogva alternatívát jelenthetnek az urbánus környezetben.

Milyen lesz a jövő fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedése?

Kánai András: A jövő városai tisztábbak, élhetőbbek és biztonságosabbak lesznek. Jelentős szerepet kapnak majd az automatizált rendszerek és a sok adatnak - és persze jól kivitelezett, gyors összehangolásnak köszönhetően - folyamatosabb és kevesebb balesettel járó közlekedést képzelhetünk el. Lesznek szakmák, amelyek valószínűleg megszűnnek, például a busz- és villamosvezető, lesznek, amelyek átalakulnak és lesznek olyanok, amelyek a fejlődés miatt születnek meg. Az már most látszik, hogy a digitális fejlődések az IoT megoldások egyre sűrűbb megjelenése miatt számos informatikában és közlekedésszervezésben is járatos szakemberre lesz majd szükség és a gyerekeinknek már ilyen, jelenleg még nem is ismert szakmája lesz.

Pár hónapja intelligens lámpaoszlopokat telepítettek Budapesten. Az öt, LED-es lámpatestekkel ellátott oszlopot csoportba kapcsolták és a közvilágításon túl díjmentes wifit szolgáltatnak, valamint rendelkeznek térfigyelő kamerával, segélyhívó gombbal és környezeti szenzorokkal.  Az oszlopcsoportot okostelefonos alkalmazással használható elektromosautó-töltővel és digitális hirdetőoszlopként is működtethető információs LED-panellel is felszerelték.

Eljön, és ha igen, akkor mikor, hogy az embereknek nem lesz szüksége jogosítványra és autóvezetési képességekre?

Kánai András: Elképzelhető, hogy az autóvezetés olyan képességé válik, amelynek nem lesz haszna, veszélyesnek minősíti a társadalom és a szülők majd nem tartják fontosnak, hogy a gyerekeik jogosítványt szerezzenek, de az autóvezetés élményéről nem biztos, hogy lemondana az emberiség, valamilyen formában fent fog maradni. Persze, ez még évtizedek kérdése. Az is lehet, hogy vegyes rendszer alakul ki: a legveszélyesebb útszakaszokon kötelező az önvezetés használata, máshol pedig választható.

Hogyan alakulnak át a városok? Milyenek lesznek a jövő utcái? Jelenleg mindenhol autók parkolnak, ez megszűnik, vagy csak átalakul? 

Kánai András: Mindenki több zöld felületet és kevesebb benzingőzt szeretne, nem is beszélve a biztonságosabb utcákról. A jövő utcáját egy komplex érzékelőrendszernek képzelem el, amely nagy segítségünkre lesz, hogy élhetőbb városi környezet vegyen körül. Az életünkbe beépülő technológiákkal és a gépek egymás közötti kommunikációjával (IoT megoldásokkal) adatvezérelt okosvárosok jönnek létre, amelyben minimálisra csökkentjük a környezeti terhelést és megszabadulhatunk a mindennapi bosszúságoktól is, mint a dugók és az idegtépő parkolóhely keresés. Egy mozgalmas nap után talán elérhetetlenül távolinak tűnik, hogy az önvezető autónk az ajtó előtt tesz ki, majd elmegy parkolni, pedig ez nem sci-fi, hanem az a város, amiben hamarosan élni fogunk.

A Vodafone Magyarország az IoT megoldások tömeges alkalmazásával szeretné közelebb hozni a jövő okosvárosait. A szolgáltató egyik ilyen innovációja, a keskenysávú rádiótechnikát alkalmazó (NB-IoT) parkolószenzor Magyarországon elsőként, Budapest V. kerületében kapott helyet, ahol 135 szenzor telepítésével egyedülálló közlekedési infrastruktúra épül. Az okosparkolási megoldás alapját a parkolóhelyeken elhelyezett, aszfaltba épített szenzorok adják. A parkolóhely foglaltságát figyelő szenzorok ellenőrzik, hogy a parkolóhely foglalt vagy szabad, ha változik az állapot, a szenzorba épített jeladó a Vodafone NB-IoT hálózatát használva jelez a központi szervereknek. A sofőrök egy mobil, térképes alkalmazáson keresztül láthatják a közelben szabad parkolóhelyeket, ahova az általuk preferált navigációs szoftver, majd a közelbe érve az okos parkolás-segítő alkalmazás a legrövidebb úton irányítja őket. Emellett a parkolódíj fizetését is elindíthatják az alkalmazásban.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai