Tabletet, internetet, robotot minden beteg gyereknek!

Vica | Olvasási idő: 6 perc

Vica

Kor: 48 Gyerekek száma: 2
"Az informatika természetesebben veszi körül a gyerekeimet, mint engem gyerekkoromban nyaranta a kiscsibék. Szívügyem a lányok érdeklődésének felkeltése az informatika, távközlés, programozás iránt."

Nemrég beteg volt az egyik gyerekem. Semmi komoly, valamilyen vírusos fertőzés, amiből pár nap alatt kilábalt. Mit csinál mostanában egy beteg gyerek, amikor nem bóbiskol, esetleg olvas? Hát kütyüzik, mi mást!

De végül is mi mást is tehetne – esetleg tévézhet, vagy beszélgethet, ha van a közelben valaki. Elvégre mégsem mehet focizni, kirándulni, sőt, a szobai társasjátékozás se ajánlott a barátokkal, amennyiben a betegség fertőző.

Játék, lecke, chat a tableten

Azon túl, hogy a League of Legends, a vicces videók vagy a farmozás hatásosan ment meg egy kiskamaszt attól, hogy meggebedjen otthon az unalomtól vagy eluralkodjon rajta a rossz hangulat, a rendszer a betegség utáni időket is egyszerűbbé teszi. Elvégre pillanatokba telik lefotózni és átküldeni az aznapi leckét. Fertőzésveszély nélkül lehet chatelni vagy telefonozni a barátokkal, értesülve, mi újság. Azonnal lehet üzenetet küldeni az osztályfőnöknek arról, mikor megy újra iskolába, anélkül, hogy esetleg megzavarnánk a hívásunkkal. Ahogy elnéztem a pizsiben LoL-ozó gyereket, hirtelen megértettem, hogy a daganatos vagy más súlyos betegségben szenvedő gyerekek miért kérnek ilyen nagy arányban tabletet, laptopot, akár gamepadot alapítványoktól.

Tabletet, netet, robotot minden beteg gyereknek!Tablet a kórházban

Ezek a kis eszközök szinte egyedüliként tudják összekötni a külvilággal a sterilszobában lábadozó, a kórházban heteket töltő kölyköket, akikhez látogatók se mehetnek túl nagy számban. Egy laptop vagy tablet azonban sok minden lehet: csevegőcsatorna, kandikamera a rég látott otthoni nappaliba vagy a távol élő idős nagyihoz,  házi mozi, a KórházSuli kezdeményezéssel virtuális iskola.

Lehet menekülőút a Legendás Lények, a tündérmesék vagy a Rettenhetetlen Legóhősök birodalmába, ahol nem rákkal kezelnek épp, hanem különféle segítőkkel és „szupererőkkel” az oldalunkon egész birodalmakat hódíthatunk meg, elfelejtkezve a fejünk fölött ácsorgó infúziós állványról. Lehet egyszemélyes tornaszoba egy Kinect-szenzorral, ha meg jobban leszünk, alkothatunk rajta kisfilmet, mesét, saját várost, birodalmat, lehet barátunk a Föld túlsó végéről, aki segít építeni.

Casper, a robot

Az Euronews Futuris nevű oldalon olvastam Casperről, a robotról, aki szintén a kórházban kezelt gyerekek barátja lehet a jövőben. Arra tervezték, hogy kórházban kezelt rákbeteg gyerekeken segítsen, jelenleg egy lisszaboni kórházban tesztelik. Casper játszik és beszél, önállóan mozog, felismeri a betegeket, kikerüli az akadályokat, és első tapasztalatok szerint remekül dolgozik.

A mi szempontunkból nagyon aggasztó, hogy a gyerekek egyedül játszanak a kütyüikkel

magyarázta a Futurisnak Filomena Pereira gyermekonkológus a projekt egyik résztvevője.

Ez a kórházban kezelt gyerekeknél olyan viszonyt alakít ki a technológiához, amely elmagányosít. Egy ilyen robot ösztönzi a társas érintkezést, kommunikációt indít el a csoporton belül – ugyanazon technológia segítségével.

A kutatók és orvosok azt szeretnék, ha a gyerekek érzelmi kapcsolatba kerülnének a robottal. Vagyis olyan viszonyt alakítanának ki, mint egy baráttal, vagy háziállattal, miközben játszanak vele.

A tablet és a cukorbetegség

A szintén európai PAL-projektben elektronikus játékokkal próbálnak segíteni a cukorbeteg gyerekeknek. A tabletre telepített speciális alkalmazások segítenek kiválasztani a megfelelő ételt, számon tartják a bevitt szénhidrát mennyiségét, és figyelik a napi aktivitást. Ráadásul a gyerekek szerint szórakoztatóbb módon, mint egy könyv.  A projekt része Nao, a „cuki” robot is (a magyar nyelv ez esetben némi szójátékra ad lehetőséget), akit személyre szólóan programoztak be, és minden orvosi vizit alkalmával lehet játszani vele. Játék során mindennapi életből vesz egy szituációt: például hogy válassza ki, milyen édességek legyenek a születésnapi bulin. A játékosnak a legegészségesebbeket kell kiválasztania. Aztán szerepet cserélnek, és a robotnak kell megadnia a helyes választ. De játékból még hibáznak is időnként, hogy a kölykök kijavíthassák őket.

A srácok imádják ezt a robotot. A gyerekek nemigen szeretnek kórházba járni. Inkább a barátaikkal játszanak. Viszont a robot miatt szívesen eljönnek. Szelfiznek vele, a képet pedig megmutatják a barátaiknak, mondván, a diabétesz nem is olyan nagy teher

 – mondja Roos Nuboer, gyermek diabetológus szakorvos, a Meander Gyógyászati Központ munkatársa az Euronews cikkében.

Ugye hogy mennyivel többet jelenthet egy beteg gyereknek akár egy táblagép is, mint felületet a lefotózott leckének? A robotok pedig ott is segíthetnek nekik, ahova nem mehet be se a nagyi, se az osztálytárs, se a kedvenc kutya. Persze a legjobb, ha a kis beteg mellett a család személyesen is jelen van.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai