Mi a drónhasználat jogi szabályozása? Segítünk eligazodni

Prokee | Olvasási idő: 6 perc

Prokee

Kor: 43 Gyerekek száma: 4
"A családban hatan osztozunk egy internet-előfizetésen feleségemmel és négy gyerekemmel. A legidősebb 17, a legfiatalabb 4 éves, és nem tudnám egyértelműen eldönteni, melyikük kezeli nagyobb biztonsággal az érintőképernyőt vagy az egeret."

Idén július elsejére harangozta be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a drónok, kvadrokopterek használatát szabályozó törvényt, de egyelőre nem nagyon látni sem a pontos tervezetet, sem a jogszabály életbe lépésének pontos idejét. Azért sorra vesszük, mi a helyzet most, és mi várható az új szabályozásban.

Ma egy egyszerű távirányítós kvadrokopter és egy önálló repülésre alkalmas drón ugyanabba a jogszabályi kategóriába, a pilóta nélküli légi járművek közé tartozik, reptetésükhöz pedig eseti légtérhasználati engedély szükséges. Ezt a repülés előtt harminc nappal szükséges igényelni, és a repülést annak megkezdése előtt harminc perccel be kell jelenteni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál. Ez már önmagában is lehetetlenné teszi a spontán örömködést – ha azt is hozzá vesszük, hogy ilyen engedélyt magánszemély nem kaphat (csak cég, egyesület, vagy más jogi személy), máris látszik, miért kell alapjaiban újragondolni a vonatkozó jogszabályokat.

Drónhasználat jogi szabályozása

Emellett az eszköz kezelőjének rendelkeznie kell érvényes felelősségbiztosítással is. Ezzel az előírással könnyű egyetérteni, hiszen egy kisebb drón is képes zuhantában ablaküveget, szélvédőt törni, nem is beszélve arról, micsoda károkat okozhat, ha egy sofőrt megijeszt. Egy ilyen felelősségbiztosítás egyébként akár éves szinten pár tízezer forintból megúszható – persze ez csak akkor tűnik reálisnak, ha valaki nem egy-két alkalomra tervez. A gyerek karácsonyi olcsó drónjához, amit az első reptetésnél megtör, a második után pedig örökre megunja azt, elég vaskosnak tűnik.

Pedig enélkül elég sokat kockáztatunk. A légiközlekedés rendjének megsértéséért akár százmilliós bírság is kiszabható. Persze az elég valószínűtlen, hogy egy kvadrokopter esetén ilyen vastagon fogjon a ceruza, de harminc- és százezer forint közötti büntetéseket elég könnyen kiszór a hatóság. Tekintve, hogy ez gyakorlatilag a belépő szintű hobbicélú drónok ára, nem biztos, hogy érdemes a biztosításon spórolni.

Drónhasználat jogi szabályozása

Idén azonban, ha végre életbe lép a szabályozás, komoly könnyítésekre számíthatunk. A 250 gramm alatti „légi járműveket” mentesítik a szabályozás alól, azokat a játékok közé sorolja. Ez mindenképpen jó hír, hiszen egy átlagos, jól használható kamerás kvadrokopter, mint mondjuk a Syma X5C felszereltségtől függően 100 gramm körül mozog. 250 gramm felett már inkább félprofi, akár versenyzésre is alkalmas drónokat találunk. Ha ezek 2 kilogramm alatt vannak, a most érvényes szabályozáshoz képest komoly könnyítésekre számíthatnak például a légtérhasználati engedély megszerzésében, de várhatóan nem repülhetnek majd lakott területek felett, nem távolodhatnak el az őket irányító „pilótától”.

Drónvásárlás a gyereknek

Ez a kategóriákba sorolás persze átalakítja a vásárlási szokásokat is, hiszen érdemes kétszer is átgondolni, milyen súlyú eszközt kap a gyerek, vagy a játékos kedvű apuka karácsonyra. Különösen úgy, hogy ezek a gépek sokszor bővíthetőek, például egy plusz akkumulátorral a repülési idő megnyújtására. Egy, a súlyhatár közelében lévő gép azonban így hamar kategóriát ugrik, ezzel akár tudtunkon kívül is komoly bírságot kockáztathatunk.

Apropó, vásárlás. Érdemes előtte tájékozódni, többször is átfutni a rendelkezésre álló kínálatot, és nem engedni a hipermarketek vevőbecsalogató reklámjainak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az akciós újságokban felbukkanó, olcsónak tűnő kvadrokopterek az átlagos belépő szint alatti, vacak anyagokból készülő, technikailag is több éves színvonalat képviselő darabok, amik villámgyorsan elveszik a kedvét a próbálkozó friss pilótának a drónozástól. Érdemes inkább valamivel profibb tudású, akár azonos áron is megkapható gépet keresni, legalább automata giroszkóppal, ami jelentősen megkönnyíti az irányítást. Ilyen például a fent is említett X5C, amelynek az anyaghasználata is segíti a kezdő drónozókat azzal, hogy nem törik szilánkosra az első durvább landolásra, mint a tejfölös pohárra emlékeztető anyagból készült szuperakciós termékek.

Aki tehát mostanában készül kvadrokoptert venni, várjon, amíg teheti, hiszen a készülő szabályozás pontos szövege még változhat, és jelentősen befolyásolhatja ezek használhatóságát. Ha megszületik a jogszabály, visszatérünk a témára. És ha arra kerül a sor, hogy drónt reptessetek, mindenképp figyeljetek oda egymásra és használjátok körültekintően.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai