A világ változik: míg 30 éve még a Barbie baba és a Matchbox hódított, ma már az Angry Birds és a Minecraft a menő az ovisok körében. De vajon baj-e, hogy a gyerekek kütyüznek, meg kell-e állítani ezt a tendenciát és mit tehetnek a szülők, hogy a digitális eszközökkel való foglalatosság jó irányban hasson a gyerekekre? Az ELTE Etológia Tanszék munkatársai ezekre a kérdésekre keresik a választ kutatásaikban. Azt már kimutattuk, hogy mi, felnőttek annyira kötődünk a mobilunkhoz, hogy pár perces mobilhiány esetén már a stressz tüneteit mutatjuk (erről ITT bővebben)" - mondta Konok Veronika, a kutatás vezetője. - Nem csoda, hogy a gyerekek is egyre korábban kezdik használni a mobileszközöket, és idejük egyre nagyobb részét töltik velük, hiszen ezt látják tőlünk. De hogy ez valóban így van-e, arra friss kutatási eredményeink alapján következtethetünk.
A kutatók 1270 szülő megkérdezésével készítettek felmérést arról, hogy a 7 év alatti gyerekek mennyit, mikortól és hogyan használják a mobiltelefont és a tabletet. Vizsgálatukban rákérdeztek arra is, hogy a gyerek milyen tevékenységeket szokott végezni az eszközön, hogyan sajátította el ezeket a tevékenységeket és milyen gyakran használja a tabletet vagy a mobilt - mondta Miklósi Ádám, a tanszék vezetője. A kutatók ezen kívül arra is kíváncsiak voltak, hogy a szülők szerint a mobileszközök használatának van-e pozitív vagy negatív hatása a gyerekekre; korábban jobb-e elkezdeni vagy inkább minél később; és hogy mennyire engedik a szülők a gyereknek a mobilozást/tabletezést. A kutatók azt is mérték, hogy a szülő mennyire kötődik saját mobiltelefonjához, vagyis például mennyire ideges, ha nincs nála a telefonja.
Az eredmények szerint a gyerekek egyre korábban és egyre nagyobb arányban használnak digitális eszközöket. A vizsgált korosztály 44 százaléka használ rendszeresen tabletet vagy mobilt, átlagosan napi fél órát. Kétéves kortól már a gyerekek fele kütyüzik, a 4 év feletti gyerekeknél pedig ez az arány már 60 százalék. Már az 1 és 2 év közöttieknek is több mint egyharmada használja a mobileszközöket. Ez azért lényeges, mert ekkor az agy még nagyon plasztikus, fejlődésben van, és e korai élményeknek nagy hatása lehet a gyerekek fejlődésére, akár pozitív, akár negatív irányban - magyarázta Konok Veronika. Igaz, közülük csak minden második használja rendeltetésszerűen az eszközt, a többiek inkább csak fogdossák, nyomkodják, és élvezik, ha a nyomkodás hatására felvillan a képernyő. A 2 és 3 év közöttiek még inkább passzív módon használják, pl. mesét néznek vagy bekapcsolódnak a telefon- vagy Skype-beszélgetésekbe. A 4-5 évesek egyharmada viszont már aktívan is kütyüzik, pl. játszik, ő maga indít el videókat, fényképezőt vagy videó-megosztót használ.
A kutatásból az is kiderül, hogy a gyerekek egyre korábbi életkorban kezdik el használni a mobileszközöket. Míg például 2013-ban a 2 és 3 év közötti gyerekeknek még csak a 10 százaléka mobilozott, addig a mai 2-3 éveseknek már a 40 százaléka.
Kutatásukból azt is megállapíthatták, hogy a gyerek mobilozási/tabletezési szokásaira a szülő véleménye és személyes példája is hatással van - mondta Konok Veronika. A gyerek többet használja a digitális eszközöket, ha a szülő erősebben kötődik a mobiljához. Közismert, hogy a gyerekek nemcsak készségeket és ismereteket tanulnak a szüleiktől, hanem viselkedésmintákat és értékrendet is. Ha egy gyerek azt látja, hogy a szülő folyton mobilozik és érzelmileg nagyon fontos számára a telefon, akkor a gyerek is fontosnak tartja majd és többet fog foglalkozni vele. A mobiljukhoz jobban kötődő szülők valószínűleg többet is engedik a gyereküket mobilozni, és pozitívabban gondolkodnak a gyerekkori mobileszköz-használat hatásairól. A megengedőbb szülőknek, illetve azoknak, akik pozitív hatásokat tulajdonítanak a mobilozásnak/tabletezésnek, valóban többet kütyüzik a gyereke.
A megkérdezett szülők többsége szerint a mobileszköz-használatnak mind pozitív, mind negatív hatásai lehetnek. Ez persze nem könnyíti meg annak eldöntését, hogy korlátozzák vagy inkább bátorítsák gyerekük digitális világgal való ismerkedését. Az Etológia Tanszék egy jelenleg futó kutatása ebben a kérdésben próbál segítséget nyújtani. Azt vizsgáljuk, hogy a kisgyermekkori mobil és tablet használatnak milyen hatásai vannak a gondolkodási, érzelmi és mozgásos készségekre. Ezért összehasonlítjuk az ilyen eszközöket használó és nem használó gyerekeket, különféle készségek mentén - mondta a kutató. Ha van olyan 4,5-6 év közötti gyermeked, aki vagy egyáltalán nem, vagy épp ellenkezőleg, viszonylag sokat (legalább napi 15 percet, vagy heti pár órát) és régóta (min. 1 éve) használ ilyen eszközöket, az Etológia Tanszék munkatársai várják jelentkezésed gyermekeddel egy tesztre. Ezen a linken található kérdőív kitöltésével jelezheted részvételi szándékod.