Digitális eszközöket az oviba?

Digitális eszközöket az oviba?

Vendég | 2018.06.04 | Olvasási idő: 4 perc

Még csak az kéne, éppen eleget ülnek képernyő előtt a gyerekek, legalább az óvodában legyen „digitális tisztaság”! – a legtöbb óvónőnek ez a véleménye az interaktív tábla, tablet, számítógép csoportszobában való megjelenéséről. De vajon miért? Bitter Noémi, óvopedagógus-továbbképzési koordinátor járja körbe a témát.

A hazai óvodákban nemhogy ódzkodnak, hanem általában mereven elzárkóznak bármitől, ami a digitális világ eszköze. Mondván, ezeknek nincs helyük a legkisebbek nevelésében. A régi beidegződéseken alapuló általános óvodapedagógusi szemlélet szerint az interaktív tábla például elveszi a gyerekektől a lehetőséget a mozgásra, vagy a manuális képességek fejlesztésére. Ha képernyő van a csoportszobában, akkor semmi más nem érdekli a kicsiket, a villódzó „másik világon” kívül.

Változó világ, változó óvodai nevelés

Néhány éve még Ranschburg tanár úr azt latolgatta Áldás vagy átok? – a képernyő a gyerekek számára. Tegnap pedig azt kutatták, hány éves korban optimális a gyerekeket számítógép elé engedni. Ma meg már szinte természetes, hogy az oviba kerülő hároméves biztonsággal kezeli anya telefonját, skype-ol a nagyival és használ néhány appot.

Az óvó néni meg szörnyülködik. Persze szigorúan csak hivatalból! Hiszen, ha körbenéz, ő is látja: a világ (most is, mint ahogy több millió éve) változik. Az óvónő is a bankszámlájára kapja a fizetését, ő is vásárol webáruházból, de minimum fizet bankkártyával a boltban. Használja a netet, így fizeti a villanyszámlát és ügyfélkapu nélkül lassan a gyógyszereihez sem juthat hozzá. Az Alfa generációnak ez a világ. Nem emlékszik másra, mint az idősebbek, számára ez a természetes.

A külföldön élő, X-generációs unokatestvéremnek hosszasan kellett magyaráznia az Alfa-generációs gyerekemnek, hogy miért fognak az otthoniak örülni, ha feladnak egy képeslapot. Postán. A kis Alfám nem értette, miért írnak egy fénykép hátuljára, ami majd csak három hét múlva ér haza. Nem értette, hogy miért nem hívják fel a nagyit Viberen, és mutatják meg magukat és a szép tájat neki élőben.

Nem lehet és nem is kell a világból kimetszve nevelni a gyerekeket az oviban sem. Ahogy például a CD lejátszó is csak egy játéklehetőség a gyerekek számára, miért ne lehetne a digitális eszközöket is így, az egyik fejlesztő lehetőségként használni a csoportszobában?

Mire jók a digitális eszközök az oviban?

Már nem csak a frissen végzett óvó néniknek természetes a mindennapi nethasználat, hiszen a legtöbb, sok éve a pályán lévő pedagógus is minimum a Facebookot használja.

Apropó, sok oviban szabályozatlan, hogy a pedagógus hogy használhatja a Viberét, Facebookját a csoportszobában. Ahogy sok szülő és óvodapedagógus sem tudja, milyen veszélyeket rejthet még egy zárt csoportos fényképmegosztás is a gyerekekről a közösségi médiában.

A gyerek pedig utánzással tanul. Az eszközöket úgy használja, ahogy a körülette lévő felnőttektől látja. Nem a mi és az óvónők feladata, hogy a gyerekek megtanulják, a képernyő nem csak bámulásra jó?

Rengeteg kicsiknek való, fejlesztő program, applikáció létezik már, amelyek

  • új utakat nyitnak a gyerekek kreativitásának,
  • segítenek bizonyos (magatartásbeli- és részképesség-zavaros) problémák, valamint a (szociális) hátrányok csökkentésében,
  • örömet és élményt nyújtanak,
  • a tehetséggondozásban is segítenek.

Egy alkalommal a karácsonyi Diótörő előadás szünetében várakoztunk az Operaház folyosóján. Álltunk a sorban, vizet akartunk szerezni. Az óvodás gyerekem a fejével egy vonalban lévő eligazító táblát (amire akkor éppen nem volt semmi írva különben) nekiállt húzogatni, valamiért természetes volt számára, hogy az egy érintőképernyős tábla.

Digitális eszközöket az oviba?

Akkor miért nincsenek digitális eszközök az oviban?

A világot és benne mi felnőttek (szülők és óvónők) digitális eszközhasználatát elnézve tehát a csoportszobai digitális tábla ellenzése pusztán csak „történelmileg” alakul így (leszámítva természetesen az anyagi akadályokat). Vagyis egy felül nem vizsgált, át nem gondolt szemlélet következménye. Pedig a gyerekeknek és a szüleiknek is igen nagy szükségük lenne az óvodapedagógusok segítségére a gyerekek digitális írástudásának megalapozásában. Hogy ezzel is fejlesszék a gyerekeket és nekik is, meg a szüleiknek is megtanítsák, mi jelenthet veszélyt a digitális világban.

Bár az óvóképzőn nem tanítanak óvodai digitális módszertant, de rengeteg olyan (pontszerző) továbbképzés van a piacon, amely adott korcsoportnak megfelelő szakszerű digitális módszertant, az IKT eszközöket, és online applikációkat mutatnak be az óvónőknek.

Én voltam már ilyen képzésen óvónő kollégákkal és láttam, hogy a legszkeptikusabb is milyen lelkes lett, és azt is, mennyire felbátorodott az a kolléganő, aki előtte kicsit félt a nettől, s mekkora önbizalmat és motivációt adott ez a szakmai felfrissülés mindannyiuknak.

Hátha.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai