Túl vagyunk az első napokon a digitális távoktatásban. A kezdetek a technikai és módszertani átállásról szóltak. A különféle internetes fórumokon rengeteg tapasztalat és hozzászólás érkezett pedagógusoktól, szülőktől és diákoktól egyaránt. Egyre világosabb: a hagyományos, 45 perces, frontális órák online lemásolása számos ok miatt nem működik elég hatékonyan. Mi lehet akkor a megoldás, amely elfogadható lehet valamennyi érintettnek?
Többen úgy vélik, hogy a digitális átállás módszertani váltást is hozhat magával, amiből profitálhat az oktatás. (Az online távmunka is számos új lehetőséget hordoz magában.) Ezek a tevékenykedtető formák képesek jobban felkelteni a diákok érdeklődését, és hatékonyabbá tenni a tanulást. Ilyen például a csoportmunka vagy a projekt alapú tanulás.
Ez volt a mottója a projektpedagógiának. A módszer lényege, hogy a tanulók érdeklődésére és együttműködésére épít. Ráadásul a projekt mindig valamilyen valós problémából indul ki, és mindig életszerű megoldásokra keresi a választ számos tantárgy közös összefüggésében.
Ebben az esetben a tanítás nemcsak ismeretek átadása és a tanulás nemcsak ismeretek felhalmozása, hanem a képességfejlesztés és az önálló ismeretszerzés kerül előtérbe. Ehhez azonban az kell, hogy olyan témát kapjon az osztály, amely kellően motiváló.
A téma gyakran az utcán hever. Érdemes megkérdezni a diákokat és akár szülőket is, hogy milyen témákkal foglalkoznának szívesen. Jó lehet több pedagógussal összedolgozni, hiszen így több tantárgy képviseltetve lenne, és hónap végén a jegyadással sem lenne gond.
Minden tanuló dolgozhat mindegyik résztémán, vagy választhat, hogy miben mélyülne el leginkább. Ilyen feladatokkal fejleszthető a kreativitás, együttműködés, kritikai gondolkodás.
• Készítsünk költségkalkulációt arról, mi mennyibe kerül, hogyan lehet beindítani a saját vállalkozást, tervezzétek meg az árakat!
• Tervezd meg, mi lenne a kínálat! Szövegszerkesztőben állítsd össze a menüt, a magyar mellett más nyelveken is legyen olvasható.
• A dekorációhoz gyűjtsetek irodalmi példákat arra, melyik műben hogyan jelenik meg az evés, a gasztronómia!
• Milyen zenét játszanátok a különféle étkezéseknél?
• Rajzoljátok le, milyen szín- és formavilága lenne az étteremnek!
• Gondoljátok végig, mi történne az ételmaradékkal!
• Képregényben mutassátok be, mire kell ügyelni, hogy biztonságosan netezhessünk!
• Állítsatok össze szövegszerkesztőben 10 pontot a netikettről (internetes etikett)!
• Szedjétek össze gondolattérképen, milyen a biztonságos jelszó!
• Írjatok közösen fogalmazást vagy indítsatok skype-beszélgetést arról, ki mit csinál otthon, ha nem internetezik, hogyan lehet hasznosan eltölteni az időt!
• Hogyan jelennek meg a geometriai formák a ruhákon? Felfedezhető-e a mintákban a kombinatorika? Állítsatok össze saját magyarázattal képgalériát!
• Mi az aranymetszés szabálya? Gyűjtsetek példákat, hogyan jelenik ez meg a különféle művészetekben! Mutasd ezt be egy formailag megfelelő szófelhőben!
• Kisfilmben mutassátok be, a Fibonacci-számok miként jelennek meg a természetben és/ vagy a zenében!
• Készíts gondolattérképet a kedvenc szereplődről! Kivel milyen viszonyban áll, milyen tulajdonságai vannak, számodra ki szimpatikus és ki nem! Döntésedet indokold!
• Írj Facebook-bejegyzést egy általad választott karakter nevében!
• Készíts egy legendáról kézzel vagy valamilyen programmal képregényt, majd töltsd fel a virtuális tantermetekbe! Rövid felvezetőben fogalmazd meg, miért lehet tanulságos az általad választott történet!
• Rajzold le a kedvenc jeleneted, vagy jelenítsd meg gyurmafigurákból!
• Néhány mondatban ajánlj olyan könyvet az osztálytársaidnak, amiről nem tanultatok az iskolában!
A Krétában elérhető a „Közlekedő kisokos iskolásoknak” e-learning tananyag, amelyet napról napra önállóan el tudnak végezni, akár technika óra keretében, végül pedig az eredménylappal tudnak beszámolni az ismeretek megszerzéséről.
A felmerült problémák kezelésében fontos, hogy ne várjuk el a gyerekektől az állandó online jelenlétet, hiszen sok családban ez nehezen megoldható különböző okok miatt. Célszerű inkább előre kiadni kisebb, akár választható feladatokat. Ehhez természetesen jó, ha alkalom adódik egy közösen megbeszélt időpontban weben beszélgetni, de arra is fel kell készülni, ha ez nem megoldható.
Az itt bemutatott ötletek talán eltérnek a hagyományos feladatoktól és számonkérési formáktól. A céloknak megfelelően számos módon átalakíthatóak a tovább gondolhatóak. A lényeg, hogy bátran kísérletezzünk újszerű feladatokkal. Dolgozatok helyett ezekre is adhatunk jó érdemjegyeket, sőt számos fejlesztési lehetőség rejlik a projekt alapú tanításban, ha még azt is megfogalmaztatjuk a tanulókkal, hogy érezték magukat, mire gondoltak a feladatok kivitelezése közben!