Tiltás helyett a tanítás a kulcs a digitális eszközökhöz

Tiltás helyett a tanítás a kulcs a digitális eszközökhöz

Myreille | 2018.12.19 | Olvasási idő: 4 perc
Myreille
42 éves
2 gyerek édesanyja

Váczi Dorottya, digitális pedagógia szakértő 2006-ban végzett történelem és magyar szakon. Az elmúlt években tanított általános iskolásokat, középiskolásokat, felnőtteket, táncosokat és gamereket, szakikat és könyvmolyokat, zenészeket és focistákat. Eddigi pályája során is kifejezett célja volt a digitális eszközök bevonása az oktatásba. 2013-tól pedig e-learning képzések fejlesztésével és készítésével is foglalkozott. 2019-ben ő lesz a Vodafone Digitális Iskola Angyal. Küldetése, hogy azon pedagógusok digitális tudását fejlessze, akik a Digitális Iskola Programban résztvevő intézményekben tanítanak. A program lényege ugyanis, hogy a diákok digitális kompetenciájának növelését segítse a Vodafone Magyarország Alapítvány, ehhez azonban elengedhetetlen a tanárok képzése. 

Miért fontos, hogy a digitális eszközök a tanórákon is megjelenjenek?

Váczi Dorottya: Az elmúlt 3 év véglegesen és teljesen egyértelművé tette számomra, hogy a digitális tanulás a jövő, és pedagógusként, szülőként nem tudjuk tovább homokba dugni a fejünket. Ehelyett felkészülhetünk a digitális világ okozta újfajta kihívásokra, és óvó, ám mégis támogató módon nyújthatunk segítő kezet gyermekeinknek diákjainknak. 

Váczi Dorottya, a Vodafone Digitális Iskola Angyal és diákok a Vodafone Digitális Iskola Programból
Váczi Dorottya, a Vodafone Digitális Iskola Angyal és diákok a Vodafone Digitális Iskola Programból

Mit gondolsz arról, hogy az okostelefonokat az iskolában ki kell kapcsolni a gyerekeknek? 

Váczi Dorottya: Szembe menni az árral, és tiltani a digitális eszközöket otthon vagy az iskolában nem feltétlenül jó döntés, mert emiatt hátrányba kerülhetnek a gyermekeink. Ugyanakkor nagyon sok veszélye is van a digitális világnak, így érdemes erre pedagógusként, szülőként megfelelően felkészülnünk. Számomra a kulcs a mértékletességben és a közös szabályokban rejlik.

Mikor kell a gyerekek digitális fejlesztését elkezdeni?

Váczi Dorottya: Ebben a kérdésben a szakemberek sem értenek egyet, úgy gondolom, hogy nincs tudományos konszenzus. Közreműködtem egy óvodai IKT (Információs és Kommunikációs Technológia) -könyv szerkesztésében, és sokat gondolkodtam közben, hogy vajon nem hiba-e már az óvodában is a digitális eszközök használata. De a könyv és a tapasztalatok meggyőztek, hiszen mértékletességre és tudatosságra intenek, elvárva a szakmai felkészültséget. Az ésszerű keretek közé szorított használat korán megtanítja a gyermeket arra, hogyan lehet módjával és kritikával használni egy eszközt.

Hogyan lehet ebbe a folyamatba a pedagógusokat bevonni? Hogyan lehet őket motiválni?

Váci Dorottya: Meg kell győzni a pedagógusokat arról, hogy a telefonok, a tabletek nem ördögtől való eszközök, és el kell hitetni velük, hogy nem csorbul a szakmai tekintélyük attól, ha egy gyerek néhány dologban ügyesebb náluk, és mondjuk, segít az eszközhasználatban. Tapasztalatom szerint ugyanis ez a két dolog erőteljesen visszatartja a tanárokat. Hogyan nyúljak az eszközhöz, hogyan kell egyáltalán használni és hogyan építsem be úgy a tanulási-tanítási folyamatba, hogy biztosan arra használják, amire kell.

Mi se figyeltünk minden órán…

Váczi Dorottya: Persze! Sohasem lehetünk biztosak abban, hogy csak tanulásra használják a digitális eszközöket, de mi is küldözgetünk fecnileveleket egymásnak irodalomórán. Ugyanakkor az is tény, hogyha a feladat izgalmas, az eszköz segítségével megoldható, akkor nem lesz sem idő, sem motiváció arra, hogy másra használják. Inspirálódásra, ötletek gyűjtésére pedig remek hely az internet, mert tele van már olyan lelkes blogoló pedagógusokkal és szülőkkel, akik hasznosabbnál hasznosabb appokat és webfelületeket gyűjtenek össze, melyeket kifejezetten tanulási céllal is lehet használni. Ebben a Vodafone AppTár applikáció is segítségünkre lehet, de a könyvillat szerelmeseinek sok papír alapú kiadványt is megjelentetnek még a témában.

Hogyan változott meg az elmúlt évtizedekben a pedagógusok szerepe, tekintélye és feladata?

Váczi Dorottya: A pedagógus többé már nem a tudás kizárólagos birtokosa, hiszen arra ott az internet. Feladatunk sokkal inkább az, hogy megtanítsuk, hogyan kell az információkat kritikával kezelni, tanulásszervezőként a tanulási folyamat facilitálása és az elakadásokban való segítségnyújtás. Érdemes a digitális eszközöket is bevonva nagyobb tanulói autonómiát adni diákjaink kezébe, és elhinni azt, hogy rövid idő alatt képessé tudnak válni a saját tanulási folyamatuk menedzselésére.

A szülők hogyan tudják támogatni ezeket a folyamatokat?

Váczi Dorottya: A szülők leginkább azzal támogathatják gyermeküket, ha nem tiltják ezeket az eszközöket, hanem egyrészt felkészítik magukat a biztonságos használatra, amit megpróbálnak átadni csemetéiknek, nyitnak az ő világuk felé, például megismerkednek a játékokkal, amiket gyermekeik játszanak és keresik benne a lehetőséget a tanulásra. Másrészt ők is szörfölhetnek olyan alkalmazások után kutatva, melyek tényleges támogatói a tanulási folyamatnak. Meglepve fogják tapasztalni, hogy mennyivel szívesebben tanul nyelvtant a gyerek otthon is a Helyeselj! appal, mint amikor tollbamondást íratnak vele egy számára teljesen érdektelen témából.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai