Tények és tévhitek az informatikusokról

Tények és tévhitek az informatikusokról

Myreille | 2017.07.12 | Olvasási idő: 6 perc

Miért nem akarnak a gyerekek informatikusok lenni? Miért rendelkeznek téves képpel erről a szakmáról a pályaválasztó fiatalok, miközben sok, jól képzett informatikusra lenne szükség és jól is keresnek?

Nem olyan régen készült egy tanulmány, amelynek a megállapításai igencsak figyelemreméltóak és elgondolkodtatóak – többek között a kisgyerekes szülők számára, hiszen a gyerekek pályaválasztására a szülők jelentős befolyással bírnak, még akkor is, ha semmit se tiltanak vagy erőltetnek.

A szülőé a felelősség?

De jól dönt-e az a szülő, aki az informatika irányába terelgeti gyerekét? Az informatikus nagyon fiatal szakma és hiába magas már a belépő átlagkereset, jó szakemberek híján az ágazat nagyfokú munkaerőhiánnyal küzd.

A mostani harmincas-negyvenes informatikusgeneráció számára az általános és középiskolás években a hobbi jellegű informatikai tevékenység meghatározó jelentőségű volt a szakmai érdeklődés és kötődés kialakulásában. Jelenleg a diákok 41 százaléka egyáltalán nem foglalkozik informatikával szabadidejében – akár csak informatikai, technikai újdonságokról olvasás, böngészés szintjén sem. Szigorúbb értelemben vett informatikai tevékenységek (grafika-multimédia, weboldal-készítés, programozás) mindössze a diákok egy-egy tizedénél fordulnak elő.

A suliban a legtöbb gyerek az informatikát a legkönnyebb tantárgyként tartja számon és unalmasnak találja, mert olyan dolgokat tanítanak számára, amit már ismer vagy elavult. Téves elképzeléshez vezet az is, hogy a fiatalok sokszor az informatikát az internettel (közösségi médiával) és a játékokkal teszik egyenlővé.

Jó az informatika oktatás a gyerekeknek?

Magyarországon az informatikusról kialakult kép torz, mintha csak a The IT Crowd (magyarul Kockafejek címmel futó) sorozatból táplálkozna, ahol az informatikusok kicsit bénák, pizzát esznek és a leghatékonyabb eszközük a problémamegoldásra a „kérem, kapcsolja ki és kapcsolja vissza” utasítás. De a „kockákról” kialakult misztikus képen a Silicon Valley (Szilícium-völgy) komédia sem javít, ha valaki még nem járt programozókkal teli irodában.

informatika oktatás gyerekeknek

Még nagyobb probléma, hogy a gyerekek mellett a szülőknek sincs elegendő és valós információja az informatikus szakmáról.

„Mondjuk olyan munkahelyeken, ahol nagyon sokan használnak számítógépet, rendszergazda meg ilyesmi... Hát, ha elromlik egy gép, akkor megszereli.” (gimnazista)

„Gazdasági informatikus az unokatestvérem, de azt se tudom, mit csinál” (gimnazista)

Tévhitek

  • az informatikus egy rejtélyes világban él
  • a többiektől elszigetelten dolgozik
  • némileg antiszociális, szerencsétlen kocka
  • „normális” földi halandó számára érthetetlen dolgokkal foglalkozik
  • minden informatikus mindenhez ért

Nagyon kevesen tudnak különbséget tenni az informatikán belüli szakmák között. Sokak számára nem világos, miben különbözik egymástól a közép-, illetve felsőfokú végzettségű informatikus és nem tud a különböző végzetségi szintekhez tevékenységet társítani. „Beragadt kép”, hogy az informatikus a gépe előtt ül és csinál valamit, de nem egyértelmű, hogy mihez ért az operátor, milyen feladatai vannak a rendszergazdának, és hogy dolgozik a programozó.

A tanulmány azt is feltárta, hogy a társadalom szemében az informatikusi szakma presztízse viszonylag alacsony. „Sokan azért nézik le az informatikus szakmát, mert úgy gondolják, hogy ez egy csinált szakma, amihez mindenki ért, ha kicsit mélyebben beleássa magát.”

Az informatikus sokszor a háttérben működik (van hálózat, meg a gép, lehet internetezni, játszani, weben rendelni, fizetni stb.) normál működés mellett láthatatlan, mintha nem is kellene hozzá ember és szakértelem, pedig kell. Nem sokkal látványosabb, amikor probléma akad: csak egy sebesen gépelő ember, egy billentyűzet és egy (vagy kettő) monitor látszódik belőle. Miközben az informatika izgalmas és érdekes, kihívásokkal és sikerekkel teli.

Tények

  • az informatikus pálya rendkívül jó karrierérvekkel rendelkezik
  • az informatika sikeres ágazat
  • az informatika a jövőben még nagyobb szerepet fog kapni
  • informatikusként könnyű elhelyezkedni
  • kiemelkedő a jövedelem
  • fiúk és lányok egyaránt lehetnek informatikusok
  • az informatika különböző területei vonzóak lehetnek azoknak, akiket érdekelnek a kihívások, szeretnek problémát megoldani vagy kreatívak
  • a suliban rá kell feküdni a matekra és a fizikára, de a reál mellett a humán tárgyakat sem érdemes elhanyagolni.

„Azt kéne megmondani, hogy a programozás az nem unalmas dolog, hanem az egy kreatív tevékenység. Mivel tényleg az. Tényleg csinálsz valamit a semmiből, ami működik, jó, csillivilli, és valami problémát megold.” (főiskolai hallgató)

A cikkben hivatkozott tanulmány teljes terjedelmében itt olvasható.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai