Idén indul a mi iskolánkban is. Máshol már évekkel korábban belevágtak a projektbe, azóta kiderült, mik lehetnek előnyök-hátrányok, kockázatok. Szülőket, tanárokat kérdeztünk az iskolai e-naplóról.
Szinte mindenki azt emelte ki előnyként: néhány kattintással állnak össze a félévi, év végi bizonyítványok. Ha pontosan vezetik, valóban mindenki tud tájékozódni. A legfőbb panaszok pedig: ahol pontatlanul, késve vezették, ott a szülők nem értesültek időben az iskolai kudarcokról, nehéz volt a javítás.
A tanárok kiemelték azt is: fontos a megfelelő informatikai infrastruktúra, a jó netkapcsolat, a használható (elegendő létszámban rendelkezésre álló) gépek, mivel biztonsági megfontolások miatt távolról, otthonról általában nem lehetett a tanári felületre belépni. Van, ahol új notebookokat, iskolai munkaállomásokat kaptak a tanárok az új szoftverhez, máshol viszont húszéves, leharcolt gépeken is „verekszenek” az iskola adminisztrátorai és informatika-tanárai, mert még azokból sincs elég: évek óta beszerzési tilalom van számítógépre, de még egy egér vásárlásához is közbeszerzésre van szükség.
Sokan kifogásolták az „árnyalás” hiányát is. Az elektronikus adathalmazban kevésbé válik el a röpdolgozat és a témazáró jegye, egyforma súlyúnak is látszhat, amiből mechanikusabb átlagolással jöhet ki egy félévi jegy – pedig nagyon nem mindegy, egy rövid számonkérésnél vagy egy összefoglaló dolgozatnál derültek ki tudásbéli hiányosságok. Ha a szülők többségének nincsen használható internetkapcsolata, akkor pedig végképp nem válthatja ki a papíros értesítőket az e-napló, hiszen őket megbízhatóan tájékoztatni kell, és nem írhatnak elő számukra kötelező szélessávot.
Egy általános iskolai tanár, osztályfőnök így számolt be a Digitális Családnak:
„Nálunk most fogják bevezetni. Sokat nem tudunk még róla, annyit igen, hogy az adatok egy része központi adattárból jön, a többit kell a szülők adatmegadásából majd nekünk felvinni az iskolában, de ezt állítólag az iskolatitkárok csinálják majd, a rendszergazda segítségével. Nem, nem szűnik meg sem a hagyományos napló, sem az ellenőrző, különösen ez utóbbit kérdezgetik most tőlem a szülők, akik egy része talán kevésbé magabiztos internethasználó, vagy csak a papír alapú dokumentálásban bíznak.”
Egy másik tanár nagyon elégedett az új rendszerrel:
„Nekem mint osztályfőnöknek egy álom volt, amikor megszűnt a napló kézzel való írása. Elektronikus bizonyítványt is szeretnék, de nagyon!”
Náluk ugyanis valóban „leváltotta” az elektronikus nyilvántartás a papír alapút, míg más iskolákban párhuzamosan fut a kettő – akár a tankerület kifejezett kérésére, akár a saját bizonytalanságuk miatt. Nem teljesen alaptalan a félelem: a napokban írta az egyik hírportál, hogy egy vakmerő szakközépiskolás feltörte az iskola rendszerét, és okostelefonja segítségével hozzáfért a saját és diáktársai osztályzatait is tartalmazó táblázatokhoz is – akár át is írhatta volna őket.
Egy szülőnek sok gondja akadt az e-naplóval:
„A fiam eddig három iskolába járt már. Most lesz negyedikes, a második sulijában volt e-napló. Telt az év, egyszer csak jelezték, hogy a szülőnek meg kell néznie az e-naplót, látszik, hogy még nem léptem be. Csakhogy én valamikor novemberben értesültem egy másik tanítótól, hogy egyáltalán létezik, nem épp hivatalosan, egy iskolai kirándulás alkalmával. Utána kezdődött a kaland, mivel nem tudtam belépni. Háromszor eredménytelenül jeleztem a tanítónőnek, utána derült ki, hogy rosszul rögzítették a gyerek OM számát. A központba is telefonáltam, hogy mi lehet a gond. Végül a „rossz” OM számmal tudtam belépni csak. Az új iskola alapítványi iskola, ahol csak szöveges értékelés van még alsóban, tehát most nincs e-napló. Annyira nem hiányzik.”
Andrea nagyon örült, amikor bevezették a gyerekei iskolájában az e-naplót:
„Egyrészt jó, hogy azonnal értesülök a gyerek jegyeiről, másrészt az új rendszer leegyszerűsíti az iskolával való kommunikációt is. Nem cetliken küldözgetik az információkat (amit a gyerek vagy elhagy, vagy napokkal később találom meg a táskájában), hanem az e-naplótól email-értesítést kapok, amit rögtön látok.”
Szülőként nekem is hasonló félelmeim vannak, mint amit egy kétgyerekes, gyógypedagógus ismerősöm tapasztalt:
„Előfordult, hogy olyan eset, hogy az e-naplót nem igazán vezették, és a gyerek sem tudósított otthon a becsúszott egyesekről. Így csak akkor tudták meg, hogy gond van, amikor december elején kötelezően szólt az iskola, hogy ebből így bukás lesz. Akkor meg már nehéz volt visszahozni az eredményt. Emellett mivel nálunk is van kötelezően vezetendő elektronikus nyilvántartás, azért részvéttel nézem a tanárokat, akiknek, főleg ha sok osztályban tanítanak, és rendszeresen adnak jegyeket, rettentő nagy időbefektetés lehet folyamatosan vezetni a naplót.”
Nektek hogy vált be az új naplózási rendszer?
(A cikk folytatásából kiderül, mit gondolnak a pszichológusok az e-naplóról, és arra is keressük a választ, hogy a gyerekek szeretik-e az elektronikus rendszert.)