A mobilozás károsan hat az alvásra

M.anna | Olvasási idő: 6 perc

M.anna

Kor: 29 Gyerekek száma: 1
"Szabad szemmel szinte felfoghatatlan gyorsaságú technikai és társadalmi változások kellős közepén élünk, ahol szülőként felelősségünk odafigyelni és minél kiegyensúlyozottabb környezetet biztosítani a jövő generációja számára."

A kaliforniai Berkeley egyetem munkatársai Jennifer Falbe vezetésével 2014-ben végeztek átfogó kísérletet a gyerekek alvási szokásairól, amit a Pediatrics című szaklapban publikáltak 2015 januárjában. A felmérés folyamán több mint 2000, negyedik és hetedik osztályos gyereket kérdeztek. Bár az köztudott, hogy a médiafogyasztás a hálószobában kifejezetten káros lehet a gyerekek alvási szokásaira, a választható eszközök számával együtt a negatív hatás is megsokszorozódott.

A kutatók arra jutottak, hogy azok a gyerekek, akiknek tévé van a szobájában, átlagosan 31 perccel később kerülnek ágyba és összesen 18 perccel kevesebb az alvásidejük, mint azoknak a társaiknak, akiknek a szobája digitálisan „tiszta”. Akik pedig okostelefon mellett alszanak el, átlagosan 37 perccel később kerülnek ágyba, és 21 perccel kevesebbet alszanak összesen. Bár hajszálnyit, de az okostelefonok ezek szerint még inkább károsak lehetnek a kiegyensúlyozott alvásra, amire a gyerekeknek olyan nagy szüksége van: a gyerekeknek több mint 10 órányi, a tinédzsereknek 9-10 órányi nyugodt pihenésre.

A kutatók szerint több oka is van annak, miért károsabb az okostelefon. Egyrészt a játék, az okostelefonon való tevékenységek mind aktívak, míg a tévénézés passzív, így utána könnyebb az agyat „kikapcsolni”. Másrészt a melatonin szintjét biológiailag is befolyásoló kék fény, a képernyő fénye közvetlenül a gyermek arca, szeme előtt helyezkedik el. Valószínű, hogy egy-egy éjszakai messenger-üzenet, sms is befolyásolja a pihenést, ha a gyerek felriad rá. Összességében tehát bármilyen jó dolog is egy okostelefon, ne hagyjuk, hogy a gyerek a szobájába vigye.

Segíts a gyereknek aludni!

De milyen szabályokkal segíthetjük a gyerekeket, hogy jobban aludjanak?

  1. Legyen megszabva a képernyőidő

Mije van a gyereknek? Telefonja, tabletje, számítógépe? Legyenek közösen megbeszélt, az egész család által elfogadott szabályai a használatának.

  1. A digitális eszközöket lehetőség szerint tartsuk a közösségi térben

Az a legjobb, ha a gyerek a szemünk előtt használja a digitális eszközeit. Egyrészt jó, ha akkor is közösen vagyunk, mikor mindenki a saját projektjén prüntyög, másrészt könnyebben tudjuk ellenőrizni.

  1. A lecke nem kifogás

Laptopon tanul? Mindegy. Ha a könyveit eltetetjük vele 8-kor (9-kor, 10-kor, amikor ágyba megy), a laptoppal is  így kell tennie.

  1. Beszéljük meg, mit szeretne nézni és mikor

Akár tévén, akár gépen, letöltve fogyaszt filmeket, érdemes megbeszélni vele, mit néz, és annak mikor van vége. Lehet, hogy megengedjük neki, hogy megnézzen pl. egy sorozatot közvetlenül lefekvés előtt az ágyában, de utána hozza ki és kapcsolja ki a laptopot.

  1. Mutassunk példát

Hahó, képernyőfüggő szülők! A gyerek teljes joggal kéri számon, hogy neki miért kell ilyen szigorú szabályokat betartani, ha mi késő éjjelig meredünk vörösödő szemekkel a saját képernyőnkre.

  1. Vegyünk neki egy ébresztőórát

„De anya, a telefonom ébreszt.” Aha. Vegyünk neki egy klasszik ébresztőórát, azt az elemes fajtát, és helló.

  1. Ha szükség van rá, kapcsoljuk ki éjszakára a wifit

Ezt a módszert az anyukámtól lestem el, ő éjszakára nemes egyszerűséggel kihúzza a routert, ami a nappaliban van… és azonnal meghallja, ha valaki megpróbálna átsettenkedni a lakáson és visszakapcsolni. Lehet, hogy drasztikusan hangzik, de netfüggő gyerekeknél igen hatásos lehet.

  1. A reggeli rituálé része lehet a net

Legyünk megértőek: nekünk is az egyik első dolgunk a telefon után nyúlni. Ha a gyerek megbízhatóan, ügyesen végzi a reggeli dolgait (fogmosás, iskolatáska, reggeli), hagyjuk, hogy becsekkoljon. El kell fogadnunk, hogy digitális bennszülöttként az online világ ugyanolyan fontosságú számára, mint ami körülveszi…

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai