Magántanárhoz, külön feladatgyűjteményekhez korábban is folyamodtak azok, akik a suliban nem értették az anyagot, vagy húzósabb felvételire készültek.
Ma a magántanulók száma is nő, rájuk is gondoltak a digitális tananyagok készítői, akik kifejezetten otthoni, egyéni felkészüléshez, gyakorláshoz fejlesztették a mindenkori tantervhez alkalmazkodó anyagaikat.
- korrepetáláshoz, vizsgákhoz, felvételihez
Kérdéseimra Nagy Erika, az online iskolai tudás egyik piaci szereplője, a Tantaki tulajdonosa válaszol. Az otthoni felkészülést segítő oktatóanyagokat fejlesztő profi vállalkozások tartalmilag és technikailag is naprakészen kell, hogy tartsák azon anyagaikat, amiket általában a tanulmányi előmenetelt fontosnak tartó szülők vásárolnak meg.
A diákok közül van aki „még jobb” akar lenni, felvételire készül valamilyen népszerű intézménybe. Van, aki elakad valahol, és a saját tanára magyarázatát nem érti, és az iskolában nem kap segítséget. A digitális anyagokhoz fordulók többségének nem az értelmi képességeivel van baj, csak valahol "többet" vagy "mást" igényel. Sokszor nem is a szülő, hanem a nagyszülő támogatja a digitális eszközök bevetését az otthoni tanulásban, és általános tapasztalatok szerint még a legjobb oktatóanyag se váltja ki teljesen a szülői, otthoni támogatást.
A Tantaki elsők közt indult, általános-középiskolai tananyagokkal, lényegében minden tantárgy feldolgozásával - matematika és más természettudományok, nyelvtan (irodalom valamiért nem), történelem és idegen nyelvek is.
Akkoriban már az is innovációnak számított, ha a képernyőn megjelenő anyagokat hangalámondással kísértük
- meséli Nagy Erika, aki kezdetben elsősorban fizikai hordozón (CD-ken) terjesztette a tartalmat, amit lassan a letölthető tartalmak váltanak fel, miközben a cég már a külföldi oktatószervezetek legkedveltebb módszerére, az online bárhonnan elérhető, felhős szolgáltatások felé kacsingat. A korrepetálás és a felvételire való készülés mellett egy speciális csoport is megjelent: a magántanulóké, akiknél konkrétan az órai munkát, élő tanárt pótolja az online anyag. Erika ügyfelei az azonnali mérhetőséget és az „aha” élményt jelölik meg, mikor arról kérdezik őket, miért vásárolják a segédanyagokat: a tesztek-feladatok gyorsan mutatják, hol tart a gyerek, az „aha” élmény pedig általában abból fakad, amikor hirtelen a gyerek megért valamit, amivel esetleg hónapok vagy évek óta küzdött hiába, az oktatóanyagból azonban hirtelen minden egyértelmű és világos lett, a sikerélmény pedig szárnyakat ad.
A Tantaki-anyagokat ma már használják a határon túl is, például azok a szülők, akiknek az anyanyelvi tanulás fontos. Magyarországon kívül tehát vannak vevőik Szlovákiából, Romániából, de az USA-ból és az Egyesült Királyságból is, összesen 72 országból származik a jelenlegi 96 ezer felhasználó.
[idezet half=1] Nem a bukásra állók keresik elsősorban az online tanulássegítőket
A természettudományokat kínálja a Matek mindenkinek, avagy Matek Oázis: ez a csapat kifejezetten a matek „nemtudás” felszámolására jött létre, elsősorban általános-középiskolai korosztálynak, de vannak egyetemi alapozó feladataik is. Bizonyos évfolyamoknak elérhetőek kémia, fizika feladatok, de még történelem érettségit segítő csomag is, sőt egy pályázat keretében még egy horvát nyelvi oktatóanyag is létrejött. A matek anyag a „pótold a hiányosságaidat” és a „pótvizsga” területet is felöleli, tehát ha nem is a bukottak vagy bukás határán táncolók a legnépesebb csoport az online tananyagok fogyasztói közt, a Matek Oázis ügyfelei közt szép számmal akadhatnak ilyenek is, a felvételire készülők népes csapata mellett. Online hozzáférés és előfizetési csomagok formájában lehet megrendelni a nekünk legfontosabb témában.
Az előző kettővel ellenében nem tűnik fizetős alkalmazásnak az Okosdoboz – ez egy játékos, online feladat- és videógyűjtemény, utóbbiakban a tantárgyi anyagok mellett van videó az internetes veszélyekről, a hajtetűről, a helyes fogápolásról, lázcsillapításról, számos sokakat érintő egészségügyi témáról (hólyaghuruttól a lisztérzékenységig). Láthatóan nem csak gyerekeknek szánták a készítőik ezeket, bár a tudáspróbákat és a gyakorlati feladatokat a tantárgyak anyagából állították össze, és a feladatokhoz van külön komment „diák” és „tanár” felhasználók részére. Regisztrálva és bejelentkezve elmenthetjük vagy megoszthatjuk eddigi eredményeinket.
A Geomatech-projektről sok híradás szólt, és ők is ingyenesen kínálják a feladatgyűjteményt, pedig megjelenése professzionális készítőket sugall. „A GEOMATECH projekt a tananyagok oktatásban való alkalmazására több ezer általános- és középiskolai pedagógust tervez kiképezni” az oldal beszámolója szerint (a tanároknak a Geogebra oldal szól, továbbá az elkészült oktatási anyagokhoz ingyenes online hozzáférést biztosít valamennyi érdeklődő számára - a feladatokat/ismertetőket ezen az oldalon leltem meg. (Update: egy konferencián beszéltem a Geomatech alkotóival, akiknek feltett szándéka folytatni a projektet, bővíteni a tartalmat. Támogatásukkal indult a magyar digitális oktatást segítő egyesület is.)
Nemcsak általános tantárgyakra, de a szakképzésre is lehetne gondolni digitális tananyaggal. Az orosházi Mikrosuli például az általános tananyagok mellett műszaki, sőt ruhaipari szakközépiskolák, szakiskolák különlegesebb, gépészeti-szakmai tárgyait dolgozta fel fizetős formában, illetve digitális táblára is kínált segédanyagokat, a honlap úgy tűnik viszont, valamiért megakadt 2012-ben, és a Windows XP operációs rendszernél és a FB-oldaluk sem frissült azóta. Tovább kerestem, vannak-e a szakiskoláknak azóta korszerű, digitális segédanyagai? Egy másik forgalmazónál, a Digitális Tananyag és Taneszköz Forgalmazó Zrt.-nél találtam CNC-vel kapcsolatos anyagokat, Gépelemek CD-t, általános elektrokémiát, sőt KRESZ-és elsősegély-anyagokat is (ideális téma digitális feldolgozásra), de fémforgácsolás, ruhaipar, gépírástanulás vagy ügyvitel is - akad köztük tantermi felhasználásra és egyéni tanulásra szánt anyag is, de referenciáik közt elsősorban intézmények szerepelnek. Mások, mint a Penta Unió a hozzájuk beiratkozott hallgatók otthoni készülését támogatják digitális anyagokkal, de maga a képzés tantermi képzést jelent.
A következő részben a magántanárok online jelenlétét, majd a különleges tantárgysegítő oldalakat és a programozást segítő netes felületeket vesszük górcső alá.