Mit csinálunk irodalomórán a YouTube klipekkel?

Mit csinálunk irodalomórán a YouTube klipekkel?

Fegyverneki Gergő | 2019.03.01 | Olvasási idő: 6 perc

Az irodalom teljesen haszontalan. Egyetlen haszna, hogy élni segít. - A francia költő, Claude Roy szavai ma is megállják a helyüket, hiszen olvasáskor nemcsak egy mű üzenetét, de ezen keresztül önmagukat, a másikat és a világot is megismerhetik a diákok. Kérdés azonban, hogy mennyire nyitottak az irodalomra, illetve milyen eszközöket és módszereket találunk arra, hogy (még) közelebb vigyük hozzájuk ezeket a szövegeket.

Versek és regények, klipek és mémek

Abban hosszú idő óta vitáznak az irodalmárok és a magyartanárok, hogy meg kell-e reformálni a kötelező olvasmányokat vagy sem. Míg az egyik oldal azzal érvel, hogy a 21. században nem biztos, hogy egy Z vagy Alfa számára életszerű tud lenni Jókai vagy a Bánk bán, addig a másik oldal szerint minden tanulónak meg kell ismernie a kulturális örökségünket. 

Egy biztos, míg a kérdés megválaszolása várat magára, addig is szükség van befogadható irodalomra és hatékony irodalomoktatásra, hiszen az olvasás számtalan okból fontos, vagyis fontos lenne. Gondoljunk csak a képzelőerő vagy a szókincs fejlesztésére azon túl, hogy persze élni segíthet!

A Pilvaker – A szavak forradalma előadás az elmúlt években ikonikussá vált. A hazai zenei és slam poetry szcéna újragondolt formában adja elő a magyar irodalom klasszikus verseit, és így tiszteleg a „márciusi ifjak” előtt.

Az idei első Pilvaker dalt Fluor, Deego, Marsalkó Dávid, Dipa, Fura Csé, Lábas Viki és Szakács Gergő készítette el Kosztolányi Dezső Akarsz-e játszani verse nyomán.

Ha szeretnél bejutni az idei Pilvakerre, akkor kövesd a Vodafone Magyarország Facebook oldalát, van még egy-két jegy, ami gazdára vár!

Kutatások és a mindennapi tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a vizuális tartalmak előtérbe kerülése miatt csökkent az irodalom és így az olvasás népszerűsége. Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy a digitális világban, a tinédzserek körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a különféle képregények, videoklipek és mémek, miközben virágzik a slam poetry is. Ezeknek a tartalmaknak az értelmezése is lehet egyfajta olvasás, ráadásul gyakran ezekben szintén felbukkannak szimbólumok, hasonlatok, refrének, mögöttes tartalmak, megfejtésre váró kérdések, amelyekre sok esetben nyitottabbak lehetnek a mai fiatalok. Miért ne kerülhetnének akkor be ezek is irodalomórára? Hátha épp így kedvelik meg a fiatalok az irodalmat és az olvasást. Egyébként is hasznos lehet az irodalmat más művészeti ágakkal kölcsönhatásban megnézni.

Mondjátok meg, mit szerettek és mit utáltok egy versben!

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a digitális generációt akkor lehet eredményesen tanítani, ha megértjük őket. Ezt pedig akkor lehet igazán, ha megpróbálunk a világuk részévé válni. 

Mivel mostanában kezdtük el az osztályomban verselemzést tanulni, tudni szerettem volna, hogy mi a véleményük az irodalomról, hátha ezáltal több lehetőséget találok arra, hogy segíthessem őket olyan emberré válni, akik szeretnek olvasni, értik és érzik az irodalmat, illetve e kapcsán ügyesen meg tudnak szólalni. 

Éppen emiatt arra kértem őket, hogy szedjék össze, mit szeretnek és mit nem szeretnek egy versben, mitől lesz számukra jó egy szöveg, illetve mi az, ami szerintük tönkreteheti az összhatást. Fontos leszögezni, hogy pedagógusként tiszteletben tartom a véleményüket, válaszaikhoz pedig mindig indoklást kértem, hogy megértsem őket. Ez annak az esélyét is magában hordozza, hogy később formálni tudjam még a szemléletüket. 

Lássuk akkor, milyen válaszok érkeztek!

Azért nem szeretem a verseket, mert...

...elvontak.

...érthetetlenek.

...erőltetett belemagyarázós sokszor.

...unalmasak.

....nincs mindig lehetőség saját értelmezésre.

Azt szeretem a versekben, hogy…

...sok gondolatot ki lehet fejezni.

...elvontak.

...lehet rajtuk gondolkodni.

...metaforikus, burkolt üzenetek.

...a zeneiség hangulatot teremt.

...ötletet adhatnak saját versek megírásához.

Verselemzés és stilisztikai gyakorlatok videoklipekkel

A líra eredetileg húros hangszer volt, amely arra utal, hogy a verseket nagyon sokáig zenei kísérettel adták elő. Dallam és szöveg összekapcsolódott. Ez ma újra megadatik a különféle populáris videoklipekben, ráadásul életérzésben és nyelvezetben közelebb állnak a mai fiatalokhoz, így talán nem ördögtől való, ha verselemzéskor, költői képek és alakzatok tanulásánál hébe-hóba bevetjük ezeket a műfajokat is.

 

 

“Szubjektív nézőpontok apró kirakós darabja”

Egyik ilyen foglalkozásunkon a Pilvaker egyik dalát dolgoztuk fel. Izgalmas vállalkozásnak tűnt a feladat, hiszen éppen ekkor tanultuk nyelvtanból stíluselemeket is.

A diákok kíváncsian, nyitottan vetették bele magukat az elemzésbe. Mindenképpen jónak gondolják a klip/vers pozitív üzenetét, miszerint lehet jobb hely a világ, de ehhez elsősorban önmagunkon kell változtatni. Ezzel kapcsolatban összegyűjtötték a kedvenc, találó soraikat is. Szívesen magyarázták, hogy ezek vajon mit jelenthetnek, illetve mit jelentenek számukra:

“Minden ember a társadalom értékes tagja,

szubjektív nézőpontok apró kirakós darabja.”

“Kövesse tett a szóvirágot.”

“De mi már aludni sem tudunk az álmainktól.”

“Elszáradt könnyek után is

csak a só mi marad.”

“Álmokból kovácsolok hidat a valósághoz.”

Szövegek közötti játékok

A más szövegekre vagy történetekre való utalásra is lehetőséget kínál ez a szöveg. Itt-ott Gandhi vagy Coelho gondolatai élednek újra, máshol pedig Ikarosz és Daidalosz történetére találunk utalást (“Mennénk a napba, de megfosztanak a szárnyainktól”), így még azt is megmutathatjuk a diákoknak, hogyan él tovább a mai pop-kultúrában a görög mitológia.

Számos értelmezési lehetőség, pozitív gondolat, motivációs sor gazdagítja a klipet, amelyek alkalmassá teszik, hogy tanórán is foglalkozzunk vele, illetve közelebb hozzuk a Z- és az Alfa-generációkhoz az irodalmat. Elgondolkodtassuk őket az élet értelmén, a saját életcéljaikon, vagy a pozitív gondolkodás felé tereljük őket, habár néhány diák itt-ott erőltetettnek vagy épp ellentmondásosnak érezte a sorokat.

Az osztály tagjai szívesen foglalkoztak ezzel a klippel, sőt, elgondolkodtak az üzenetén. Kifejezetten örültek annak, hogy irodalomórán kortárs szöveggel is foglalkozhatnak a netes kultúrából, amely talán a klasszikusok megértéséhez is közelebb viszi őket, hiszen - a klip szövegét továbbgondolva - minden ilyen szöveg az irodalom egy-egy apró kirakós darabja, amelyek segíthetnek abban, hogy az álmokból hidakat kovácsoljunk a valósághoz.

Ha szeretnél bejutni az idei Pilvakerre, akkor kövesd a Vodafone Magyarország Facebook oldalát, van még egy-két jegy, ami gazdára vár!

Olvass további cikkeket hasonló témában!