Milyen tanulástámogató digitális eszközökkel segíthetjük a gyerekeket?

Milyen tanulástámogató digitális eszközökkel segíthetjük a gyerekeket?

Fegyverneki Gergő | 2019.05.27 | Olvasási idő: 6 perc

Ma már a korszerű tanítás és tanulás kapcsán nem az a kérdés, hogy használjuk-e a digitális eszközöket vagy sem, hanem az: hogyan használjuk ezeket hatékonyan? Összegyűjtöttük, milyen vizuális tanulástámogató eszközöket vethet be a pedagógus, a szülő és a gyerek egyaránt, amelyek megkönnyíthetik a tanulást.

Tényleg digitális a digitális generáció?

Az előző cikkünkben, összefoglaltuk, hogy miért érdemes IKT (infokommunikációs technológia) eszközöket alkalmazni tanuláskor. Abban egészen biztosak lehetünk, hogy bármennyit is hallottunk a Z- vagy Alfa-generációról, nem minden tanulónak jut eszébe, hogy de jó lenne, ha az iskolában az informatika órákon túl is megjelenne a digitalizáció. Sőt, én találkoztam olyan diákkal, aki azt mondta, hogy szerinte erre semmi szükség sincs például törin vagy kémiaórán, másrészt ő nem érzi magát erősnek informatikából…

Arról persze külön cikket lehetne írni, hogy mi miatt gondolja így – zavarná-e a technológia a tanulásban, vagy a megszokás mondatta ezt vele. Bárhogy is legyen, ha azonnal nem motiválná az IKT (mert persze lehet ilyen), akkor pedagógusként és/ vagy szülőként meg kell mutatnunk az eszközökben rejlő lehetőséget, hiszen 

a 21. században a boldogulás egyik feltétele a digitális eszközök kreatív és hatékony alkalmazása.
 

Mibe öntsük a málnaszörpöt?

Egy tananyagot sokféleképpen meg lehet tanítani, de közel sem mindegy, hogyan tálaljuk. Erre szoktam felhozni módszertani előadásokon, hogy sokunk nagymamája készített házilag málnaszörpöt, azonban nem ugyanaz a hatás, ha ezt a szörpöt egy szikvizes üvegből, egy csikóbőrős kulacsból vagy egy dizájnos energiaitalos flakonból kell kiinni. Valahogy így van ez sokszor a tanulással is. Vajon mi lehet az iskolában vagy otthoni tanuláskor az a flakon, amiből a legszívesebben kiszörpöli a gyerek a tudás cseppjeit? Következzen néhány tipp!

Fotó: Fegyverneki Gergő
Fotó: Fegyverneki Gergő

Idővonal

Ez egy olyan grafikai szervező, amellyel évszámokhoz bármilyen információt (események, helyszínek, nevek) hozzárendelhetünk. A timeline (idővonal) segítségével könnyen áttekinthetővé válik a kötelező olvasmányok cselekménye, de jól lehet vele szemléltetni a földtörténeti korszakokat, az evolúció állomásait, a tudomány fejlődését. Történelemből pedig egyenesen életmentő lehet, kiváltképp érettségi előtt, ha hozzátesszük, hogy az évszámokhoz képeket és videókat is beszúrhatunk.

Sajnos, még nem sok pedagógus, így nem sok diák ismeri ezt a hasznos alkalmazást, holott nagy segítség lehet egy szöveg tanulmányozásakor a lényegkiemelésben és jegyzetelésben. Akár otthon játékosan is megtaníthatjuk ezeket az eszközöket a csemetéknek, például a családi képek sorrendbe helyezésével, hogy később már maguktól ajánlják az iskolában az osztálytársaknak vagy tanáraiknak.

Az interneten sokféle idővonalkészítőt kipróbálhatunk. Ezekből itt lehet válogatni:

timetoast.com

visme.co

Fotó: Fegyverneki Gergő
Fotó: Fegyverneki Gergő
 

Szófelhő

Iskolai cukiság? Kreativitásfejlesztés? Valódi tudásépítés? Valószínűleg bármelyik kategóriában dobogós lenne a szófelhő. Lényege, hogy bármilyen szöveg bármilyen formában megjeleníthető. Ráadásul a kulcsszavak tetszőlegesen kiemelhetőek. Nemcsak látványos képverseket hozhatunk létre, de Kossuth és Széchenyi vitájának lényegét is jól össze lehet foglalni, ha arcképüket egymás mellé tesszük szófelhő formájában. Nyelvórákon az új szókincset gyakorolhatjuk ezzel a módszerrel, kémiaórán pedig egy kémcső formába „önthetjük” a legfontosabb fogalmakat.

Ezeket a szófelhőket elmenthetjük képként, kinyomtathatjuk akár pólóra, bögrére, kulcstartóra, de megnyithatjuk az interaktív táblán is. Ez esetben a kulcsszavak mögé linkeket helyezhetünk el, így a szavakra kattintva utat nyithatunk az online tanulásnak is, amely egyre fontosabbá válik napjainkban.

A szófelhőről már csak azért is szívesen szoktam beszélni, mert egyszer amikor a papírboltban nyomtattam ezekből jó néhány félét, megkérdezte az eladó, hogy van ennyi türelmem ilyeneket rajzolgatni. Tőle is szoktak kérni, de sehogy sem tudja ilyen szépen megrajzolni. Bizonyára nagyon örülhetett, amikor meséltem neki erről a programról, hogy két kattintással akár a saját arcképéből is készíthet címkefelhőt, mert fizetéskor nagy kedvezményt adott cserébe a „titkos receptért”. Itt elérhető. A diákokkal nekünk az első jött be leginkább.

wordart.com

wordle.net

worditout.com

Fotó: Fegyverneki Gergő
Fotó: Fegyverneki Gergő
 

Gondolattérkép

A gondolattérképezés módszerét Tony Buzan találta fel, hogy a szavak, magyarázó nyilak, képek és ábrák elhelyezésével egyszerre támogassa a jobb- és balagyféltekés tanulást, mivel az oktatás többnyire csupán a balagyféltekére (beszéd, logika) koncentrál szemben a jobbal (kreativitás, érzelmek).

Látványossá és könnyen áttekinthetővé tehetjük a megtanulandó tananyagot. Sajátossága, hogy a középre felírt témából ágaznak ki a legfontosabb kulcsszavak, amelyekhez kisebb elágazásokban további altémákat, megjegyzéseket, kevésbé fontos információkat kapcsolhatunk. Az a jó, ha sok színt, ábrát és képet használunk, hiszen ezek segítik a megértést.

Tanuláskor jól össze lehet kapcsolni az előzetes ismereteket az újonnan megismert információkkal

 

Így csináljatok gondolattérképet!

1.  Középre írjuk fel a központi témát!

2. A fő témák ebből a központból ágazzanak ki!

3. Az ágakat további ágakkal bővítsük az újabb információk megjelenítésére!

4. Különféle színekkel, nyilakkal, képekkel, ábrákkal és kiemelésekkel tegyük még szemléletesebbé a gondolattérképet!


 

Az első lépésekhez:

bubbl.us

popplet.com

mindmeister.com

coggle.it

Infografika

Statisztikák, folyamatábrák, magyarázó illusztrációk – egyre népszerűbbek az infografikák.

Az infografika tulajdonképpen egy poszter: olyan képes dokumentum, amellyel mondanivalónkat képekkel, ábrákkal, grafikonokkal adhatjuk elő. Ha úgy érezzük, hogy kissé unalmassá váltak már a hagyományos prezentációk diakockái, mindenképpen érdemes belevágni az infografika felfedezésébe ezeken az oldalakon:

easel.ly

piktochart.com

 

Érdemes ezeket a digitális eszközöket az iskolában és otthon is kipróbálni, hiszen segíthetik a diákok tanulástechnikáját, másrészt egy-egy alkalmazás közös felfedezése közben közelebb kerülhetnek egymáshoz a generációk is.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai