Így tanítja az idősebb pedagógus az Alfa-generációt

Vica | Olvasási idő: 6 perc

Vica

Kor: 48 Gyerekek száma: 2
"Az informatika természetesebben veszi körül a gyerekeimet, mint engem gyerekkoromban nyaranta a kiscsibék. Szívügyem a lányok érdeklődésének felkeltése az informatika, távközlés, programozás iránt."

Tudjátok, mi okozta nekem a néhány hete rendezett Finnagorán a legnagyobb meglepetést? Nem a lassan sztárként rajongott fiatal finn tanár, se nem a „csodagyerekként” indult finn oktatáspolitikai szakértő, nem a fiatal startuposok vagy az iskolatársaiknak kamuvideót gyártó középiskolások. Hanem egy törékeny, idősebb gyógypedagógus, akinek munkásságát, eredményeit és szemléletét látva mi tagadás, dobtam egy jókora hátast. Ismerjétek meg az Alfa-generációt jól ismerő Irma nénit és digitális univerzumát.

Légy olyan, mint Irma néni!

Legszívesebben a 2016-ban útjára indult Facebook-játék nyomán írnám meg a bemutatást, amikor boldog-boldogtalan kis pálcikaemberekkel szemléltette a „jó gyakorlatokat”. A játék stílusában:

Ez itt Irma néni.

Irma néni már nem épp pályakezdő vagy gyerek, de nagyon szeret játszani.

Irma néni tanár, és szeret játszva tanítani.

Irma néni gyógypedagógus, aki a hozzá forduló vagy hozzá küldött gyerekeket nem problémahalmaznak tekinti. Hanem kitalálja, hogyan tudhat meg többet a gyerek a világról, ő a gyerekről, miközben mindenki jól érzi magát.

Irma néni nem Y, Z, vagy Alfa-generáció, mégis remekül használja az internetet, a LearningApps-t, a Redmentát, a Minecraftot, a Lego Mindstorms-t és sok minden mást. Rendszeresen frissít több szakmai blogot, támogatja a blogoló gyerekeket, szívesen sakkozik off-és online.

Irma néni szívesen megosztja a tudás titkát másokkal.

Irma néni mosolygós.

Légy te is olyan, mint Irma néni.

Így tanítja az idősebb pedagógus az Alfa-generációt

A projekt standján először nem is Irma nénivel, hanem egyik tanítványával beszélgettem. A srác profi módon mutatta be a Polgár Judit sakkos könyvsorozatára (Sakkpalota) épülő játékos feladványokat, az erről készített rövid videót, amikor pedig már Felnőtt Kérdések következtek, profi módon mutatta be a stand másik oldalon álló Irma nénit (röviden és pontosan), majd elegánsan nyújtott át egyet az odakészített névjegykártyákból. Az volt az érzésem, jó pár felnőtt startupos valamivel kevésbé frappánsan csinálta volna.

No, kérem. Ezt a fiú korábban a legkülönfélébb SNI minősítéseket kapta – volt közte, ami azt jelezte, a matematikával van problémája, és olyan is, ami szerint a magatartásával. Valóban diszkalkuliás, nem lesz belőle matematikus, de ez nem jelenti azt, hogy ne oldjon meg kiválóan bonyolult sakk-feladványokat. Az is kiderült, hogy remekül kommunikál, sőt, önállóan kívánt blogot indítani a közös blogjaink mellett, amit én természetesen támogattam. Mindenkiben meg lehet találni, miben jó, a számára legeredményesebb egyéni tanulási utat

– mosolyog rám Irma néni, azaz Ujhelyiné Szeverényi Irma, amikor elismerésemet fejezem ki a tanítványa profizmusát látva.

Az Alfa-generáció és Irma néni

Így tanítja az idősebb pedagógus az Alfa-generációtIrma néni munkásságának a neten utánanézve egész kincsestár tárult ámuló szemem elé. Az Anyahajó blog mellett (játékok, segédletek és néha élménybeszámolók) vannak. De vezet blogot Örömpedagógia címmel is, tartott előadást a Minecraft alkalmazhatóságáról a gyógypedagógiában, tavaly pedig kerekasztal-beszélgetésre invitálták a PlayIT-re (mint a Játékoslét kutatóközpont pedagógiai szakértőjét), ahol többek közt Siriussal, a népszerű youtuberrel is hamar összebarátkozott, mivel véleménye szerint efféle emberek kellenének a 21. század iskolájába is.

A sajátos nevelési igényű, változatos tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknél szerinte szinte terápiaként működik az informatika használata, sokkal jobban tudják az elsajátított eszközök segítségével kifejezni, megjeleníteni valódi tudásukat. Magabiztosságot is ad nekik az informatika használata, amiben rengeteg segítséget kapnak a ma is rendszeresen képzéseken részt vevő, online kurzusokon is továbbtanuló Irma nénitől. Aki hajnalban kel – szerinte ezek a legproduktívabb órák számára – és évek óta szorgosan dokumentálja eddig elért eredményeit, és a sikerre vezető eszközöket, játékokat.

Saját, egyéni „minőségbiztosítása” alapjai azonban nem a technikai részleteken alapul (a technika pár kihívásával azért néha ő is küzd) nem is az osztályzatok. Hanem hogy mosolyogva jönnek-e a gyerekek a foglalkozásra, várják-e a következőt, ő tud-e mosolyogva tanítani, miközben nem lát ásító, unott arcokat.

Irma néni csapata az Európai Kódolás Hetén (október vége) is aktív volt, az erről készített beszámolót itt lehet olvasni, megnézni. Azt hiszem, nem utoljára írok róla, mivel sok-sok hasznos és szórakoztató információt kaphatunk tőle laikus szülőként is. Akkor is, ha a gyerekünk elvileg nem szorul különleges, kiegészítő fejlesztésre.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai