Hogyan kapnak osztályzatot digitális távoktatás idején a gyerekek?

Hogyan kapnak osztályzatot digitális távoktatás idején a gyerekek?

Fegyverneki Gergő | 2020.04.22 | Olvasási idő: 4 perc

Iskola egyelőre nincs, bizonyítvány azonban lesz, ezért a digitális távoktatásban a tanítás és tanulás mikéntje mellett fontossá vált a kérdés, hogyan szerezzenek jegyet a tanulók június közepéig. Pedagógusként ezeket gondoltam át:

Senki nincs könnyű helyzetben

A pedagógiában mindig nehéz kérdés az osztályzás. Ez különösen igaz a jelenlegi helyzetre. Számos szempontot figyelembe kell venni. Mit mér a jegy? Valóban a diák tudását tükrözi? Valóban ez kell az életben a boldoguláshoz? Ma bekerül az elektronikus naplóba egy rossz jegy, másnap ugyanabból a témából briliánsra felel a gyerek? Akkor mi van most az átlaggal?

Értékelésnél is kell a módszertani váltás

Jegy márpedig kell. Pedagógusok egy része a hagyományos számonkérési formákat próbálja átültetni az online tanulásba. Hallani olyat, hogy gyerekeknek a webkamerában bekötött szemmel kell felmondaniuk a verset, vagy videóra vetetik fel testnevelésből a mozgásos feladatokat, amelyeket el kell küldeniük a tanárnak.

Lehetett volna azt is mondani, hogy a gyerekek készítsenek illusztrációt a vershez, vagy röviden fogalmazzák meg, mit üzen számukra a vers, esetleg saját belátásuk szerint írjanak további sorokat a vershez. Persze számonkérhető a memoriter is, de miért ne pillanthatnának a szövegbe egyszer-kétszer a diákok? Valóban ezen múlik a világ?

Motiválni

A pedagógusok részéről legfontosabb a motiváció és a türelem. Biztatni kell a tanulókat, hogy próbáljanak a lehetőségekhez mérten együttműködni, csinálni a feladatokat, hiszen telnek-múlnak a napok, ugyanakkor fontos a megértés is, hogy most otthon a gyerekekre és a szülőkre is nehezebb terhek rakódnak. Nem árt ilyenkor a rugalmasság és az egyéni (élet)helyzetek figyelembevétele.

Ötletek a jegyszerzésre

Ma már számos felület létezik a kvízek összeállításához. Ilyen a Kahoot, a Quizizz, a Redmenta és a Google forms is. Ezen gyakorolhatnak a tanulók, és ha már biztosak magukban, élesben is kitölthetik az online feladatlapokat.

Hasznos és érdekes lehet, ha egy-egy témából maguk a diákok állítják össze maguknak a feladatlapokat: ők mit kérdeznének egy dolgozatban, mire hány pontot adnának, szerintük mi a fontos a tananyagból. Rengeteget tanulhatnak abból, ha elkészítik ehhez a javítókulcsot is. Miért ne kaphatnának erre is jegyet? (Talán most abból sem kellene különösebb problémát csinálni, ha esetleg a család együtt készítette volna el a feladatlapot. Ha ebben aktív szerepe volt a diáknak is, akkor egyszer-kétszer talán belefér egy-egy ilyen jegy is).

Érdekességből készíthetek a tanulók beszámolót, prezentációt, képregényt vagy kisfilmet. Jó kihívás lehet egy tanulási projekt is, ha igazodik a gyerekek életkorához és érdeklődéséhez. Ezeket ugyancsak lehet és kell is osztályozni.

Természetesen szóban is lehet felelni. Jók lehetnek Skype-on (Microsoft Teams-ben) a megbeszélések, a felelések. Nem érdemes gondot csinálni belőle, ha ehhez készít kis jegyzetet a diák. Sőt! Ha eddig nem tettük, mutassuk meg nekik, hogyan kell gondalattérképet csinálni, hiszen most ebből is rengeteget tanulhatnak, aminek később hasznát vehetik. Különösképpen érettségi előtt jók lehetnek a közös skype-os felelések.

Játék és pontgyűjtés

Bizonyára vannak olyan tanulók, akik bliccelni próbálnak az online tanulás során, ezért is fontos, hogy újabb módszereket vessünk be, amelyek felkelthetik az érdeklődésüket. Már egy téma más szemszögű megvilágítása is sikert hozhat.

Az oktatásban is egyre népszerűbbek a szabadulószobák. Néhány digitális feladatlap összeszerkesztésével igazi kihívás lehet a tanulnivaló felfedezése. Csak akkor léphetnek tovább a végső megoldás felé a résztvevők, ha minden állomásnál sikerül megoldaniuk a feladványt. A jelszó lehet egy képlet megoldása, egy fogalom, híres ember neve, évszám vagy bármi más, ami valamilyen módon kapcsolódik a leckéhez és a gondolkodáshoz.

Ugyancsak érdemes most kipróbálni a gamifikációt, vagyis a játékosítást. Ez a videojátékokhoz hasonlóan azt jelenti, hogy azonnali osztályzatok helyett pontokat gyűjthetnek a tanulók, ezzel pedig különböző szinteket ugorhatnak.

Természetesen hónap végén ezeket ugyanúgy átválthatjuk egy jegyre, de számos lehetőség adódik így a gyerekek értékelésére a pontgyűjtéssel: pontot kaphatnak, ha időben “érkeznek” az online órára, érdemben hozzászólnak egy-egy témához, prezentációt vagy más projektmunkát készítenek.

Ennek a rendszernek az előnye, hogy a diákok hibázhatnak. Ha esetleg egy dolgozat megoldása nem sikerült túl jól, ezeket újra próbálhatják vagy dolgozhatnak más feladatokon, amivel pontot gyűjthetnek, így nem kell szorongani egy azonnali rossz jegy miatt. Mindez barátibb megoldás lehet a gyerekeknek és a szülőknek is.

 

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai