Csábító lehet egész nap pizsamában lenni és a televízió előtt ülni, de ha a tanulók nem akarnak lemaradni az anyaggal, fontos, hogy kialakítsanak egy digitális távmunkás napirendet. Kisebbeknek mindenképpen kell segítség, de a nagyobbaknak sem árt néhány jó tanács. Mire ügyeljünk?
Nem könnyű egy egységes rendszert felállítani, mert minden család más. Van, ahol kisebb és nagyobb gyerekek is vannak egyszerre, így muszáj egymáshoz igazodni. A lényeg, hogy legyen valamilyen rendszerszerűség a hétköznapokban.
Próbáljuk meg betartatni a napi rutint! Ha nem is reggel 6 órakor, de próbáljon meg felkelni időben a gyerek. Hagyjunk időt az ébredésre, reggelizésre, tisztálkodásra, hogy kényelmesen be tudjon jelentkezni az órákra és el tudja végezni a kijelölt iskolai feladatokat!
Vegyük rá a gyerekeket, hogy öltözzenek fel ruhába! Nem biztos, hogy a pizsama és a köntös a legmegfelelőbb viselet egy skype-os beszélgetéshez, de ha a gyerek úgy gondolja, hogy de, és ez másokat sem zavar, akkor miért ne lehetne alkalmanként így? A lényeg, hogy a feladatán dolgozzon, az nem baj, hogy közben próbálja a helyzet előnyeit normális keretek között kihasználni.
Segítsük abban a gyerekeket, hogy találják meg azt a helyet a lakásban, ahol kényelmesen tudnak tanulni. A bevetetlen ágy talán nem a legcélszerűbb, de ki tudja, hiszen olyannyira különbözőek tudnak lenni a gyerekek. Mindenesetre mindenképpen vegyük rá őket, hogy először kényelmesen üljenek asztalhoz. A helyes testtartás fontosságáról feltétlenül beszélgessünk!
Előfordulhat, hogy egy családban egy számítógép van. Ez esetben nézzük meg, mit tud a gyerekek okostelefonja, mennyire bírja a leterheltséget a hálózat. Ha gond van, nyugodtan jelezzük a problémát a pedagógusoknak, hiszen ők is most szokják élesben a digitális átállást.
Bármilyen is legyen a gyerek személyisége, segítsünk neki rendet teremteni, valamilyen rendszert kidolgozni. Ebben segítenek a pedagógusok is, de előfordulhat, hogy tanárok gyakran más-más platformokon küldözgetik és kérik a feladatokat. Eredményes lehet, ha minden tantárgynak létrehoznak a diákok egy-egy mappát, ott feljegyzik a teendőket, elérhetőséget, és ott gyűjtik a feladatokat.
Ugyanígy fontos, hogy mindenki megértse, fontos a tananyagra koncentrálni, ezért tanulás idején érdemes bezárni olyan oldalakat (közösségi média, játék stb.), amelyek megzavarhatják a figyelmet!
Mindenképpen elengedhetetlen, hogy a gyerekek tanulás közben szünetet tartsanak. Ez különösen igaz a digitális tanulásra. Időnként álljanak fel a gyerekek, egyenek, igyanak, mozogjanak, szusszanjanak.
A digitális munkarend még inkább a képernyők elé helyezik a gyerekeket, ezért hasznos lehet a biztonságos és tudatos internetezés alapvető szabályait átbeszélni otthon, illetve, ha lehetőség engedi, találjunk ki otthon kütyümentes programokat: egy jó hangulatú társasjátékozás vagy közös főzés során is rengeteg mindent tanulhatnak a gyerekek, aminek később nagy hasznát vehetik az életben.