Hogyan tartsunk lépést a pedagógusok által kiadott digitális házi feladatokkal, ha három gyereknek kell otthon segíteni, és csak egy számítógépünk van? Szükség lesz-e vajon pedagógusokra a digitális távoktatásban a járvány lecsengése után, ha az interneten minden megtalálható? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket tettek fel szülők a járvány miatt elrendelt digitális távoktatás kapcsán. Vajon van-e megfelelő válasz?
Nincs nálunk a bölcsek köve, de ezt minden pedagógusnak igyekezni kellene megérteni: sok szülő valóban nem tudja megoldani, hogy egész nap a gyerekek mellett üljön, feladatlapokat nyomtasson, töltsön ki, majd fotózzon és küldjön vissza. Nem egy olyan család van, ahol egyszerre két-három gyerekkel kellene foglalkozni, és csak egy számítógép van otthon. Több diák okostelefonon tud bekapcsolódni a digitális távoktatásba. Ezenkívül sok helyen most gyakoribbak lehetnek a stresszes helyzetek, a gyereknek sem könnyű lelkileg megküzdeni ezzel.
A családok leterheltnek érezhetik magukat, ha e-mail-en keresztül folyamatosan érkezik a házi feladat, sokaknak továbbra is munkába kell járniuk, megoldani a bevásárlást, így gyakran a nagyobb testvéreknek kell vigyázni a kisebbekre.
A pedagógusok próbálnak megfelelni az új kihívásoknak. Sokan most találkoznak élesben a digitális tecnológiával. Ezenkívül adminisztrálnak, feladatot szerkesztenek, próbálnak tanítani, ismereteket bővíteni, fontos készségeket fejleszteni, kapcsolatba lépni a diákokkal, online terelni az osztályt, válaszolni a nap bármelyik szakaszában a különféle csatornákon érkező kérdésekre, ápolni a tanulók lelkét, kitalálni a jegyszerzés módját.
Ezt az új helyzetet pedagógusnak, szülőnek és gyereknek közösen kell megoldani. Mindenki részéről ugyanolyan fontos a rugalmasság, a nyitottság és az empátia, hiszen most tanuljuk az új rendszert. Ehhez azonban idő kell.
• Nem minden családban van mindenkinek külön eszköze, nemcsak tanulásról szól a családi élet.
• Próbáljuk megtalálni azt a digitális felületet, ahol tudunk dolgozni a gyerekekkel, ők is könnyen elérhetik ezt!
• A hagyományos 45 perces órák digitalizálása nemigazán célszerű.
• Próbáljuk a lényeget kiemelni a tananyagból, és arra koncentrálni! Néha a kevesebb több.
• Nem tud minden tanuló akkor online lenni, amikor a pedagógus, ezért mindenképpen adjunk olyan feladatot nagyobb határidővel, amit később is meg tudnak csinálni a tanulók.
• A gyerekekkel közösen megbeszélt időpontban a pedagógus legyen online elérhető.
• Hagyományos feleltetés, dolgozatírás helyett bátran adjunk kreatív munkákat, projektfeladatokat, amelyekkel otthon szívesebben foglalkoznak a tanulók.
• Ha bármilyen gondot észlelnek a digitális távmunka során, nyugodtan jelezhetik ezt a pedagógusoknak, hogy közösen keressenek megoldást.
• Próbáljuk biztatni a gyerekeket! A kicsik mellé üljünk oda, ha tehetjük, a nagyobbakat próbáljuk önállóságra és felelősségtudatra nevelni, de azért nézzünk rájuk!
• A család közösen próbáljon meg napirendet kialakítani, hogy mindenre jusson idő! Használjuk ki az alkalmat, és beszélgessünk sokat a gyerekekkel! Fedezzünk fel hasznos applikációkat https://www.digitaliscsalad.hu/tag/app vagy társasjátékozzunk!
A digitális átállás pedagógusnak, szülőnek és diáknak egyaránt kihívás. Közösen azonban át lehet lendülni a kezdeti nehézségeken! Azt viszont láthatjuk, hogy bármennyire is fejlődik a technológia, egyes szakmák eltűnnek, míg teljesen újak megjelennek, a pedagógusokra szükség van. Egyelőre egy algoritmus sem tudja helyettesíteni a tanárok kreativitását vagy emberségét.