Osztály vigyázz! A felelő jöjjön ki a táblához! Tedd el a telefonod! Ezek azok a diákok által nem feltétlenül kedvelt mondatok, amelyeket pár napig egészen biztos, hogy nem sok tanár mond majd ki. A koronavírus miatt ugyanis Magyarországon digitális távmunkát rendeltek el az iskolák számára. Mégis hogyan lehetséges akkor összefogni egy osztályt, haladni a tananyaggal és még számon is kérni a megszerzett tudást, ha nem vagyunk egy térben? Miben segíthet az internet? Ebben a cikkünkben megmutatjuk a tanulás legújabb tereit és formáit, amellyel mindenki otthonról taníthat és tanulhat.
A távoktatás nem ismeretlen a felsőoktatásban vagy a felnőttképzésben, de a kialakult helyzetben a közoktatásban lévők is kipróbálhatják, hogyan működik mindez. Ingyenes digitális megoldásokat mutatunk!
A legfontosabb, hogy keretbe foglaljuk a dolgokat, ahol “találkozhatnak” a résztvevők, és elindulhatnak az online tanulás útján. Minden osztálynak létrehozhatunk különféle tantárgyakból platformokat.
Már egy Facebook-csoport is tökéletes lehet, hiszen itt kapcsolatba léphetnek a tagok egymással. Itt meg lehet osztani egymással különféle fájlokat (szöveg, videó, prezentáció). A Sulinet vagy a Zanza TV oldaláról átlinkelhetőek hasznos tartalmak. Ezek magyarázóábrákat és gyakran feladatlapokat is tartalmaznak.
Google Classroom, Hashtag School - Ingyenes felületek, amelyekben rendszerszerűbben szerkeszthető a tananyag és a tanulmányi előmenetel. Kiírhatók határidővel a feladatok, nyomon követhető a tanulók teljesítménye.
A tananyagátadás egyik legbevettebb formája, ha a tanár prezentációt készít. Ugyanakkor jóval több lehetőség rejlik a közösen szerkeszthető, kollaboratív dokumentumokban. Kérjük meg a tanulókat, hogy közösen dolgozzanak fel egy-egy témát, amelyet majd osszanak meg a többiekkel.
Microsoft Sway - Egyedi, interaktív bemutatókat hozhatunk vele létre. Linkeket, képeket, dokumentumokat szerkeszthetünk be akár másokkal online együttműködve.
Prezi - Egy merőben új, látványos és innovatív eszköz, amely segítségével megmutatható bármilyen téma rész-egész viszonya, majd az egyes elemeket külön-külön kinagyíthatjuk. Közösen szerkeszthető az interneten megadott sablonok vagy egyedi elképzelés alapján.
A vizuális tartalmak, mozgóképek képesek lekötni a digitális bennszülöttek figyelmét, és segítik a tananyag mélyebb megértését.
Powtoon, Biteable, Animaker - Ezek a felületek arra is lehetőséget adnak, hogy a digitális történetmesélés módszerével akár kisfilmszerű bemutatókat hozzunk létre.
A digitális pedagógiában különösen fontos az a szemlélet, hogy eszközhasználat során a tanulók együtt dolgozva keressék a választ valamilyen problémafelvetésre.
Google dokumentumok - A szintén felhőalapú szolgáltatásnak köszönhetően szöveges dokumentumot, táblázatokat, űrlapokat és prezentációkat lehet létrehozni akár közösen. A Google drive-ben ezek tárolhatóak, mappába rendezhetőek és egymással megoszthatóak, sőt a drive feltöltő tárhely is, tehát az offline anyagainkat is feltölthetjük ide, hogy bárkivel megoszthatóak legyenek.
Padlet, Linoit - Digitális faliújságok, vagy ha úgy tetszik, virtuális parafatáblák. Interaktív felületeket hozhatunk létre, ahová szöveg, kép vagy videó is felkerülhet, lehetővé teszik a közös munkát. A Padletnél egymást kommentelhetik vagy lájkolhatják a résztvevők. Ezek egy téma összefoglalásához is kiválóak.
Symbaloo - Linkgyűjtemény. A számunkra fontos webes elérhetőségeket tematikusan itt gyűjthetjük össze. Segít az öndifferenciálásban és a saját tanulási útvonalak kialakításában, vagy a tanulók digitális eligazításában.
Coggle - Közösen szerkeszthető gondolattérkép egy téma kapcsán az előzetes tudás felméréséhez, új tudás felépítéséhez, összefüggések rendszerezéséhez és vizualizálásához vagy összefoglaláshoz.
LearningApps - Változatos, interaktív tankockákat hozhatunk létre ismeretek gyakorlására a magyar nyelvű program segítségével, amely a differenciálást is lehetővé teszi.
Quizlet - Szókártyákat gyárthatunk, amelyekből ezt követően különböző formában gyakorolhatják be a diákok az új ismereteket.
A Mozaik Kiadó az otthoni tanulás és a távoktatás megkönnyítése érdekében a korábban regisztrált vagy újonnan regisztráló tanulók és tanáraik számára a tanév végéig ingyenessé teszi a digitális tartalmait. A mozaweb.hu-ra a regisztráció ingyenes!
Attól még, hogy nincs iskola, a diákoknak jegyet kell szerezniük. Számos megoldás létezik erre szóban és írásban is, a hagyományostól a kreatívabb projektmunkákig. Rugalmasság és nyitottság is kell a tanárok részéről.
Redmenta - Magyar fejlesztésű tesztrendeszer, amellyel online és regisztráció nélkül is számonkérhetjük diákjaink tudását különféle feladattípusokon keresztül.
Quizizz - Ingyenes kvízkészítő eszköz. Homework funkcióval, lehetővé tehető a diákok számára, hogy mindenki a saját tempójában haladjon a megoldásokkal.
Google hangout, Skype, Facebook messenger csoportos hívás - Szóbeli felelés videócseten. A résztvevők látják és hallják egymást.
Kreatív feladatok - A tanulók készíthetnek kreatív projektmunkákat is, amelyek egyrészt számot adnak megszerzett tudásukról, másrészt a többieknek is segítségükre lehetnek a megértésben. Például infografika készítése a kötelező olvasmányból vagy a helyes kézmosás fázisairól, képregény készítése a vírusok és baktériumok összehasonlításából, szórakoztató edukációs kisfilm a másodfokú egyenlet megoldásáról, interaktív szókártyák stb. Ne feledjük, hogy a motiváló jó jegyek mellett akár közösségi szolgálatos órákkal is jutalmazhatjuk a diákok munkáját, hiszen az ilyen projektekkel valóban egy közös jó ügyért is dolgoznak.
Bármilyen eszközt vagy módszert választunk, a legfontosabb, hogy hatékony legyen a pedagógia: a tudásátadásra és tudásépítésre koncentráljunk, ne pedig a sokféle eszköz öncélú használatában vesszünk el.