A koronavírus miatt Magyarországon digitális távmunkát rendeltek el a pedagógusok és a diákok számára. Egyesek úgy vélik, az éles helyzet elhozhatja a régóta várt oktatási reformot a digitális eszközökkel támogatott tanítás és tanulás terén, mások teljesen bizonytalanok a digitális átállásban. Új cikksorozatunkban összeszedjük a legfontosabb tudnivalókat, megoldásokat és eszközöket, amelyekkel hatékonyan folytatható az oktatás.
Ha eddig nem volt betekintésünk a gyerekek online világába, hogy mit csinálnak a gépen, az okostelefonon, akkor most mindenképpen érdemes leülni beszélgetni, hogy igazán mitől válnak okossá az okoseszközök. Most valós szituációban ki lehet próbálni, mennyi jó alkalmazás van a kapcsolattartásra, tanulásra, közös tudásépítésre és az információk megosztásra. Ehhez fontos a gyerekek felelőssége és kezdeményezőképessége. Beszélgessünk a netikettről, internetbiztonságról és az online tanulásban rejlő lehetőségekről, hisz a szokatlan tanulási formának adott esetben számtalan pozitív hozadéka lehet.
Fontos megérteni, attól függetlenül, hogy bizonytalan ideig az iskola zárva tart, nincs teljes egészében szünidő. A napi ritmus ugyan átalakulhat, de fontos, hogy amennyire csak lehetséges, próbálják a tanárokkal és a szorgalmas osztálytársakkal tartani a lépést, nehogy lemaradjanak a tananyaggal, egyébként sem lehet most nagyon az utcán vagy a bevásárlóközpontokban lógni. Máskülönben egy izgalmas projektként is felfogható a digitális távoktatás: a tanulás új tereivel és formáival is megismerkedhet a diákság, ráadásul kipróbálhatják, milyen érzés home office-ban dolgozni: csábító otthon lenni, ugyanakkor tudatosan be kell osztani az időt és fegyelmezettnek kell maradni.
Az online térben számos tartalom elterelheti a gyerekek figyelmét (felugró ablakok, csevegés, játékok, filmek, lájkolások), ugyanakkor edzeni kell a koncentráló képességet: aktívan követni az online tanórát vagy elvégezni az internetes feladatot. Ezenkívül diákok segíthetnek tanáraiknak a digitális oktatásban: például tanulócsoportot hozhatnak létre a közösségi oldalon, videobeszélgetést indíthatnak a leckéről, prezentációt állíthatnak össze a tananyagból, gyakorlásra kvízeket szerkeszthetnek jó jegyért vagy közösségi szolgálatos óráért cserébe. A Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium médiás diákjai például videóban magyarázzák el tanáraiknak, hogyan tarthatnak a YouTube-on tanórát
Sokat! Lényegében a pedagógusok a rendszer motorjai. Tájékoztassuk a szülőket és a gyerekeket a kialakult helyzetről, kérjük az együttműködést mindenkitől, és kezdjünk közös ötletelésbe. A Facebookon Online otthonoktatás néven közös tudásmegosztásra csoportot hoztak létre a pedagógusok. Több mint 50 ezren segítik egymás munkáját.
Számtalan lehetőség létezik ma már arra, hogy a lehető leghatékonyabban dolgozzanak együtt a pedagógusok és a diákok a digitális térben. Ezekre hozzuk a következő cikkünkben a legegyszerűbb példákat. Kövesd a cikksorozatot!