Hogyan álljunk át a digitális távoktatásra? Tippek pedagógusoknak, szülőknek és gyerekeknek - 3. rész.

Hogyan álljunk át a digitális távoktatásra? Tippek pedagógusoknak, szülőknek és gyerekeknek - 3. rész.

Fegyverneki Gergő | 2020.03.20 | Olvasási idő: 5 perc

Mi fán terem a digitális pedagógia? Ez az a téma foglalkoztatja most leginkább a pedagógusokat, diákokat és szülőket azután, hogy tudomásul vették a hétvégén, az oktatást bizonytalan időre teljesen át kell állítani digitálisra. Nem mindegy azonban, hogyan kezdünk neki. A feladat nagy, de ha a megfelelő szemlélettel állunk neki, közel sem félelmetes.

Digitalizálunk, de nem mindegy hogyan

Hallani arról, hogy néhány tanár tankönyvek szkennelésébe kezdett, amelyeket aztán feltölt valamilyen fájlmegosztó oldalra. Az is előfordult, hogy a készségtárgyakból a tanárok elektronikus jegyzetet küldtek a diákoknak az elektronikus naplón (Krétán) keresztül, hogy a gyerekek jegyzeteljék ki a füzetükbe a lényeget, majd - hogy bizonyítsák az elvégzett feladatot - fotózzák vissza a tanárnak a teleírt lapokat. Egy szülő pedig arról számolt be, hogy testnevelésből a gyerekeknek tesztet kell kitölteniük. Ez mind digitalizált pedagógia, de közel sem digitális pedagógia. Ezek az esetek hasonlítanak arra, amikor egy pedagógus azt nyilatkozza, hogy használja az interaktív táblát sima PowerPoint kivetítésére, holott ettől jóval többet tudna csinálni az oktatástechnológiai berendezéssel.

Azt gondolom, hogy már ezek a próbálkozások is értékelendőek, hiszen próbálkozik a pedagógus, ugyanakkor sokkal hatékonyabbá tehető a digitális távoktatás néhány alapvető dolog újragondolásával.

Pedagógia, pedagógia, pedagógia

Az első és legfontosabb, hogy ne felejtsük el: a digitális pedagógiában is a pedagógián van a hangsúly. Csak akkor lehet bármilyen digitális eszköz vagy platform használata eredményes, ha van mögötte valamilyen pedagógiai elgondolás, hogy honnan hova akarunk eljutni a diákokkal, mit akarunk megtanítani, mik a nevelési oktatás célok.

Ha megvannak a célok, válasszuk ki a megfelelő digitális eszközt (pl. virtuális tanterem a kapcsolattartáshoz, YouTube az előadáshoz, Google-dokumentumok az együttműködéshez).

Gondoljuk át, mit értünk pedagógia alatt! A hagyományos frontális ismeretátadás, diktálás, szigorú számonkérés a digitális távoktatásban nemigen fog működni. De ez nem is baj. Sőt! A digitális pedagógiában nagyon fontos a módszertani szemléletváltás.

Hogyan tovább? Ötletek a módszertani váltáshoz

Az iskola valóban az élet iskolája lehet, ha a diákok a poroszos forma helyett új módszereket próbálhatnak ki. Nagyobb teret kap, hogy a lexikális adatok magolása és mechanikus visszamondása helyett a tanulók valós problémákon gondolkozhassanak, kreatív feladatok elkészítése közben sajátíthassák el a tananyagot.

-    A tanulókat például megkérhetjük, hogy egy-egy lecke kidolgozásában maguk is vegyenek részt. Legyenek tananyagkészítők: például biológiából állítsanak össze prezentációt vagy videót az egészségvédelemről, amit aztán osszanak meg online egymással. 

-    Írhatnak például közösen Google-dokumentumban arról, milyen nagy gazdasági válságok sújtották eddig a világot, és hogyan tudtunk kilábalni ebből. Vajon a koronavírus hogyan hat a gazdaságra?

-    Csinálhatnak olvasós kihívást, kedvenc könyvükről pedig rövid posztban vagy podcastban beszámolhatnak. 

-    A tanár YouTube-on vagy Discordon tarthat rövid (10-15 perces) előadásokat, miközben a gyerekek kérdezhetnek.

-    Hagyományos dolgozatíratás helyett, amit most úgyis nehezen tudnánk ellenőrizni, hogy “puskáznak”-e a gyerekek vagy sem, adjunk ki gondolkodtató kérdéseket, problémaköröket, projektfeladatokat, akár tantárgyakon átívelő témákat.

Ezekre mind adhatunk érdemjegyet vagy középiskolában akár közösségi szolgálatos órákat is.

Az első lépések

A gyakorlat azt mutatja, hogy a pedagógusok leginkább az elektronikus naplón tartják a kapcsolatot a tanulókkal, illetve valamilyen más virtuális tantermi felületen kezdődött meg hétfőn a digitális átállás. Továbbra is fontos, hogy ne vesszen el egy pedagógus sem a digitális eszközök túlkínálatában, mert így a tanulók is könnyen elveszthetik a fonalat.

Az interneten számos segítség megtalálható, hogy sikerüljön rendszerezni az ötleteket:

-    A Digitális Kisokos: a Vodafone Digitális Iskola Programra kidolgozott komplex szakmai anyaga, amely digitális felületek használatához és a tanításba való integrálhatóság lehetőségeihez ad útmutatót közérthető módon.

-    Hasznos oktatási videók találhatók itt: Az IKT -eszközök használatában kevésbé járatos pedagógusok számára is könnyedén érthető és követhető videókat mutatnak be a megvalósíás lehetőségeiről.

-    Vodafone Tanári Szoba a Facebookon: A Digitális Iskola Programban dolgozó pedagógusok jó gyakorlatainak megosztására létrehozott oldal, amely várja a digitális ötletekre vágyó és kipróbált módszereiket szívesen megosztó tanárokat.

Ezeken kívül számos online felület a pedagógusok rendelkezésére áll. A lényeg, hogy kellően nyitottak és rugalmasak legyünk, és tudjunk élni az új módszertani lehetőségekkel.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai