Segíthet-e egy applikáció abban, hogy a gyerekek egy életre megszeressék az olvasást? Az új app neve Amazon Rapids, és a célközönség a 7-12 éves korosztály. Lényege, hogy a történetek kis „beszélgetés buborékok” által bontakoznak, ki, például két csirke megbeszéli, hogy átkeljenek-e az úton, vagy egy földönkívüli véletlenül egy földlakó gyerekkel osztja meg terveit arról, hogy megtámadja a Földet. Az app havi előfizetéssel működik, több száz történet elérhető már, és tucatjával bővítik a kínálatot havonta.
„Azt már tudjuk, hogy a gyerekek szeretnek játszani és üzengetni barátaiknak és családtagjaiknak a mobil kütyükön”, mondta Michael Robinson, aki a Fogyasztói Termékek osztály igazgatója az Amazon Oktatás részlegénél. „Azt akartuk kipróbálni, milyen terméket tudnak létrehozni a szerzőink és az illusztrátoraink, ami ilyen formába önti a történeket.”
A történetek az olvasó gyerek igénye szerinti sebességgel bontakoznak ki, nyomogatással haladnak előre, és a gyerek folyamatosan ellenőrizheti a szavak pontos jelentéseit, helyes kiejtéseit, és el is mentheti azokat. Ugyancsak igény szerint az app hangosan felolvassa a történetet.
Jenny Radesky, az amerikai University of Michigan fejlődési és viselkedési gyerekorvos szakembere szkeptikus hangon nyilatkozott az applikációról, és megkérdőjelezte, hogy jobb-e, mint az eddigi, olvasó appok. Szerinte sokat ártani nem fog, úgy általában. „Én azt mondom a szülőknek, hogy találjanak bármit, ami a gyereket az olvasásra motiválja, például képregényeket, Minecraft szabályzati kézikönyveket, sport, vagy természettudományi képesújságokat, hogy a gyerek az olvasást gyakorolhassa. Az Amazon Rapids egy új opció erre, bár ellentmondásos. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy ezek a kis falatka beszélgetések lennének a legjobbak a problémás gyerekeknek.” - mondta. Hozzátette, hogy „Az olyan gyerekeknek, akiknek nehézségeik vannak az olvasással, mélyebb, tartalmasabb szövegek lennének megfelelőbbek.”
Susan Neumann, aki a New York University-nél a korai gyerekkori olvasás szakembere, rózsásabbnak látja az app által kínált lehetőségeket. „Lehetséges, hogy a beszélgetős szövegkörnyezet olyan gyerekeket is rávesz az olvasásra, akik nem szeretik a könyveket” - nyilatkozta.
Mindamellett, hogy hasznos-e az app az olvasás fejlesztésében, érdemes megfontolni, hogyan befolyásolja a képernyő előtt töltött idő a gyerekeket. Fabienne Doucet, a New York University kisgyermekkori nevelés professzora arra figyelmezteti a szülőket, hogy továbbra sem jó, ha gyermekeik túl sok időt töltenek képernyők előtt, bármi is van a képernyőn. Nincs olyan digitális app, ami jobb lenne, mint a való világban eltöltött idő. Az igaz, hogy a Gyerekorvosok Amerikai Szövetsége nemrégen felülírta saját, régebbi ajánlását, hogy a gyerekek 2 éves kor alatt egyáltalán ne legyenek képernyők előtt, és utána is csak nagyon keveset. Mindezt mantraszerűen ismételgették 20 éven át, de mára ez a tanács fenntarthatatlanná és idejétmúlttá vált. De a kütyük és appok hosszú távú hatásai még mindig nem ismertek, és nincsen elég konklúziónk. Néhány kisebb kutatás azt az eredményt hozta, hogy a fejlesztő appok csak akkor bővítik a gyerekek szókincsét, ha a szülőkkel közösen használják azokat a kicsik. Az egyik ilyen kutatás szerint ha a gyerek rendszeresen egyedül használja a fejlesztő appokat, beszédkészségük egyenesen hátrányba kerül azokhoz képest, akik sosem használják azokat, viszont a szüleikkel többet kommunikálnak. Az egyik fontos kivétel természetesen az olvasás, ami alatt a gyerek teljes figyelmét a szövegnek szenteli.
„A képernyők mindig legyenek kiegészítői, nem helyettesítői az emberi kapcsolatoknak”, mondta Susan Neumann. Azaz az Amazon Rapids segitHET a gyerekeknek megszeretni az olvasást, de csak akkor, ha azt a helyén kezelik.