Könnyebb és gyorsabb az oktatás, a gyerek hamarabb kap visszajelzést, és a differenciálásra is lehetőség van a digitális eszközök iskolai használatával. A tanítást-tanulást könnyen megtanulható és egyszerűen használható programok is segítik. Egy fővárosi iskolában már elkezdték a digitális eszközök beépítését az oktatásba. Sík Esztert, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium magyar nyelv és irodalomtanárát kérdeztük a tapasztalatokról.
Az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban digitális eszközöket is használnak az oktatásban. Milyen eszközökről van szó?
Sík Eszter: Érintőképernyős laptopokat használunk.
Mióta használják a digitális eszközöket az iskolában?
Sík Eszter: Az előző (2015/16-os) tanévben kezdtük el a digitális eszközök beépítését az oktatásba. Ezt természetesen a tantestület közösen döntötte el, és közösen készült fel. Felmenő rendszerben kezdtük bevezetni, tehát tavaly még csak a hetedikesek (az öt évfolyamos rendszerben a kilencedikesek) használták. Idén a két belépő évfolyam is csatlakozott.
Ki finanszírozza az eszközöket?
Sík Eszter: Az egész programot egyeztettük az érintett évfolyamra járó gyerekek szüleivel. A gépeket az iskola szerezte be (nagy tételben olcsóbb volt a beszerzés, a biztosítás, a szervizelés), és a szülők kifizették. Természetesen, ha valaki nem akarta ezt a gépet, használhatja a sajátját.
Van valamilyen speciális program, amit használtok?
Sík Eszter: Alapvetően a One Note programot használjuk, ami alkalmas arra, hogy a tanárok anyagokat, feladatokat, képeket, videókat stb. töltsenek fel. Minden gyerek létre tud hozni egy saját jegyzetfüzetet, amiben egyénileg dolgozik, illetve a csoportok munkáját is fel lehet tölteni. Ezt én azonnal látom, és akár az órán, akár később tudom ellenőrizni a gyerekek munkáját. Mivel mi eddig sem hagyományos módszerekkel tanítottunk (nálunk az epochális rendszer miatt az órák nagy része 85 perces), hanem kooperatív módszerekkel, projektmunkával folyt az oktatás, ezeket a módszereket jól lehet ötvözni a One Note használatával.
Bár felmenő rendszerben vezettük be a One Note használatát, a nagyobb évfolyamoknál is egyre többen használják. Nekem például van egy 11-es emelt szintű csoportom, ott is használom. Érdekes, hogy a nagyobbaknál jobban érzek ellenállás, mint a kisebbeknél, de ennek nyilván az az oka, hogy ők nem ebben szocializálódtak.
Volt felkészítés, oktatás?
Sík Eszter: Természetesen nekem is, a gyerekeknek is meg kellett tanulni a One Note használatát. A tanároknak rendszeresen volt találkozási alkalom, ahol meg tudtuk osztani egymással a tapasztalatainkat, tudtunk segíteni egymásnak, jó gyakorlatokat bemutatni. A gyerekeknek év elején volt egy felkészítő kurzus. Azok a hetedikesek, akik tavaly kezdték szerintem 2-3 hét alatt belejöttek, volt nekik kurzus év elején, nyilván eltérő az informatikai tudásuk, de a One Note használata tényleg nem bonyolult.
Mik a tapasztalatok?
Sík Eszter: Nekem alapvetően jók a tapasztalataim. Persze vannak nehézségek (főleg tavaly volt probléma a wifivel, nem mindig bírta a terhelést, de ez erre a tanévre megoldódott, a tavaly vásárolt gépek nem voltak problémamentesek (sok volt a meghibásodás), idén másfajta gépeket vettek.
A gyerekek szívesen dolgoznak órán így (közben tanulnak gépírást is, tehát már vakon, tíz ujjal gépelnek). Nagyon sok előnye van: gyorsan meg tudunk osztani egymással feladatokat, megoldásokat, tőlem folyamatos visszajelzést kapnak, fel tudok tölteni nekik érdekességeket, segédanyagokat. A csoportok létre tudnak hozni közös felületet, ahova a közös munkákat teszik fel.
Miben jobb a digitális oktatás, mint a hagyományos?
Sík Eszter: Azért jobb, mert sok dolog sokkal gyorsabban megosztható, pl. ma úgy csináltam szövegértési feladatot, hogy a megoldást is feltöltöttem a csak oktatóknak részbe, és amikor a gyerekek kész lettek, rögtön ki tudtam vetíteni a jó megoldást. Vagy a gyorsabban haladóknak lehet feltenni plusz feladatokat, amik ők tudnak csinálni. Nem kell beszednem füzeteket, este otthon meg tudom nézni ki, mit csinált aznap. Nyelvtanuláshoz pedig rengeteg lehetőség van.
Köszönjük a válaszokat!