Egy ötödikes már megérti, mi az a virtuális pénz

Vica | Olvasási idő: 6 perc

Vica

Kor: 48 Gyerekek száma: 2
"Az informatika természetesebben veszi körül a gyerekeimet, mint engem gyerekkoromban nyaranta a kiscsibék. Szívügyem a lányok érdeklődésének felkeltése az informatika, távközlés, programozás iránt."

Mikor találkozik egy ovis vagy egy kisiskolás először az elektronikus pénzzel? Hamarabb, mint hinnéd! Amikor ugyanis azt látja, hogy bankkártyával fizetsz, vagy éppen pénzt veszel ki „a falból” (az ATM-automatából), akkor már tudja, hogy pénzről van szó – csak még nem érti, mi is történik valójában. Az elektronikus pénz készpénzzé válásának megértéséről már volt szó az előző cikkünkben. Himer Csilla pénzpedagógus most abban segít, hogy hogyan és mikor vezessük be a gyermekünket a virtuális pénz világába.

Himer Csilla közgazdász, pénzügyi coach és “pénzpedagógus” szerint már gyerekkorban kell kialakítani egészséges viszonyunkat a pénzzel. Az odafigyelő pénzügyi nevelés, főleg ha játékos formában történik, Csilla szerint a gyerek-szülő kapcsolatnak is jót tesz.Emellett isvállalkozásokat támogatpénzügyi-kontrolling területen, illetve coach-ként, kiemelt területe a női vállalkozások támogatása.

A gyerek találkozása az elektronikus pénzzel

Már a korábbi cikkben leírt LEGÓS-babos ATM-játékkal is azt mutattuk meg a gyereknek, hogyan lesz a bankszámlánkon ugráló bitekből és bájtokból készpénz. Ahhoz azonban, hogy saját tapasztalatot szerezzen a virtuális térben létező pénzzel, egy ovis vagy egy alsó tagozatos általában még nem elég nagy. (Bár ez is gyerekenként változhat, attól függően, melyik területen milyen erős a fejlődése, érdeklődése.)

Az egyéni fejlődési különbségek hatalmasak is lehetnek egy-egy intelligenciaterületen, ezért sem létezik a gyermekeink pénzügyi fejlesztéséhez egyenrecept. Én mindig azt szoktam mondani, hogy minden szülő a saját gyermeke legjobb szakértője, én pedig a jólétre nevelésé – úgyhogy itt az ideje, hogy rakjuk össze, amink van, és a gyerek szárnyakat fog kapni, mondja Himer Csilla.

Ahhoz, hogy a gyerek a készpénzt „le tudja fordítani” elektronikus-virtuális pénzre, sok készségnek, képességnek kell fejlődnie benne:

  • Elsősorban ki kell, hogy alakuljon a számfogalma. Ez még első osztály folyamán is formálódik, bár mire a gyerek iskolaérett, eléggé kialakult ahhoz, hogy elkezdhessék a suliban a számolást. A számfogalom kialakulásához szükség van egyfajta absztrakciós képességre. Arra, hogy a gyerek képes legyen a kettőt számként, tehát csak kettőként mint fogalom értelmezni, és ne kelljen mindig valamilyen konkrét dologhoz kötnie a számot, mint pl. két alma.
  • Ha már absztrakciónál tartunk: a virtualitáshoz más szempontból is el kell tudnia vonatkoztatnia a valóságtól. Ez a fajta elvonatkoztatás a képzelőereje fejlesztésével segíthető elő – amikor a gyerek már képes megkülönböztetni a valóst és az elképzeltet, ahogyan korábban megtanulta a jót és a rosszat is megkülönböztetni egymástól (és azt is megtanulta, hogy ha valamit épp nem lát maga előtt, attól még szó sincs arról, hogy az a dolog “nincs”)
  • Tanuljon meg magabiztosan minimum összeadni és kivonni. Ehhez pedig kellenek a matematika órák kitartó gyakorlásai. A Nemzeti Alaptanterv előírásai szerint egy kisgyereknek negyedik osztály végére kell eljutnia odáig, hogy a négy alapműveletet magabiztosan alkalmazza. Ennek alapján a virtuális-elektronikus pénz kezelésébe csak valamikor negyedik osztály után kezdeném el bevezetni a gyereket.

Egyelőre elég lesz annyi, amennyit az ATM-játékkal mutattunk a gyereknek: a bankkártyán és az ATM-ben levő pénz is pontosan olyan véges, mint a kézzel fogható. Az már egy következő lecke, hogy ezért a nagyon is „véges” pénzmennyiségért mennyit kell dolgoznunk, és milyen változatos (valós és virtuális) módokon tudjuk elkölteni, miután megkerestük.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai