A héten indult el a programhoz csatlakozó több mint 900 oktatási intézményben a Digitális Témahét, ahol a diákok kevésbé „iskolás” programokon, külső résztvevők és támogatók segítségével ismerkednek a digitális világ kevésbé ismert területeivel, vagy épp maguk szerveznek olyan eseményt, ami az iskolájukban zajló, informatikával kapcsolatos, nem mindennapi tevékenységet mutat be. A támogatók közt vannak informatikai és távközlési vállalatok és szövetségek, a programokon bemutatják a 3D nyomtatást, lehet készíteni honlapot, mobilos játékot vagy valamilyen alkalmazást, részt lehet venni virtuális városi sétákon. A nagyobbak már irodalátogatás vagy „kedvcsináló” program keretében láthatják, mit csinál egy informatikus, de a tanároknak is kínálnak olyan programokat, eszközöket, amelyek a napi munkát színesíthetik vagy könnyíthetik meg – nem csak azon a bizonyos digitális témahéten.
Mintha valami kiterjedt, kifejezetten általános-és középiskolai korosztályra szabott, egy egész hétre kiterjesztett Kutatók Éjszakáján lennénk pár programon: lesz robotika (robot-akadálypályával és versennyel), kalandozása „digitális múltban” az MTA szakembereinek vezetésével, digitális társasjáték, virtuális valóság és webináron közvetített, az adott óra témájához illeszkedő természettudományos kísérlet. Persze e ponton megszólal bennem a kisördög is: ennek a hétnek a valódi, hosszú távú célja az volna, hogy az itt látott eszközök, módszerek , tudás beépüljön az iskola mindennapjaiba, és ne látványos, egyszeri „bemutatónak” számítson sok minden, hanem mindennapi, rendszeres találkozásnak, ahogy nemrég a Prezi vezetőjétől hallottam: nem „tanuljuk” az informatikát külön, nem „ismerkedünk” a lehetőségeivel, hanem használjuk. Vannak, akik már erre az útra léptek: iskolák, támogató cégek, akiknek nem csak ezen a héten van kapcsolatuk a közoktatással, tanárok, akik mindennap igyekeznek újat tanulni, és ezeket a gyakorlatokat, eszközöket módszertani tárukba építeni. A már korábban idézett Tanárblog jó példa: minden szakterületnek és korosztálynak kínál informatikai támaszt és ötlettárat, amelyhez számítógép, mobil, interaktív tábla, ügyes szoftverek használandóak .
Az oldal egyik szerkesztője, Nádori Gergely pedig új posztjában épp saját intézményének két éve indult „Digitális iskola” kezdeményezését mutatja be. A vállalatok, sőt a kormányzat vidékéről is hallani biztató híreket. Tavaly nyáron készült el a kormányzati Digitális Oktatási Stratégia, a szakmai szövetség, az IVSZ (Informatikai Vállalkozások Szövetsége támogatásával, amely csekély 157 oldalon sorolja a tennivalókat, elnézve ezt, örvendenénk, ha akár az ötöde-tizede megvalósulna minden magyar közoktatási intézményben. Uniós pénz segítségével valósulhat meg egy átfogó digitális iskolafejlesztési program, amelyben eszközbeszerzéstől a képzésig számos terület támogatható, hogy a kis-és nagydiákok (az első osztálytól tán középiskoláig) és a pedagógusok digitális készségei javuljanak, jobban hozzáférjenek informatikai eszközökhöz az iskolában, és mindez hatékonyan támogassa a mindennapi tanulást.
Mindeközben a cégek is aktivizálták magukat, felismerve, hogy a jövő felhasználója, sőt, a jövő informatikai munkavállalója jelenleg valahol egy általánosban ül, és nem biztos, hogy az informatikából minden számára fontos területhez hozzáfér vagy hozzáért: a videónézegetés, chatelés, közösségimédia-aktivitás egy idő után bizony kevés, sőt, még ezekhez se ártanak olyan ismeretek, mint például a biztonsági javaslatok, módszerek tudása és aktív használata.A Vodafone Digitális Iskola Program országszerte már 25 iskolára terjed ki, a programban részt vevő iskolákban összesen 1300 Vodafone Tab Speed LTE táblagépet oszt ki, díjmentesen biztosítja az oktatási célú használathoz szükséges havi 3 GB adatforgalmi keretet, valamint finanszírozza a gyermekek és az érintett pedagógusok internetbiztonsági oktatását is, ennek legutóbbi eseményéről mi is beszámoltunk. A Vodafone programjának keretében a szervezők egy digitális videópályázatot írtak ki, amely kifejezetten a digitális témahét időszakára esik. Ennek célja az volt, hogy programban részt vevő iskola bemutatkozzon egy rövid videóban, amelyben témájában bemutatják, hogy a diákok miként használják a digitális technolóiát a mindennapos oktatásban. A legjobb filmeket egy bizottság értékelése alapján komoly díjjal jutalmazzák: a legjobb 3 videóval nevező csapat egyenként 100 ezer forinttal gazdagíthatja saját iskoláját a Vodafone jóvoltából. A pályázat eredményéről egy aktívan részt vevő iskola tapasztalatairól nemsokára részletesen is beszámolunk. A szülőkről sem feledkezik meg a Digitális Témahét: külön oldalon tesznek közzé számukra pár gondolatot és javaslatot, kiegészítve a családi használatra is ajánlott Tudásbázis anyagaival. Érdemes megnézni!