Digitális jövő: az iskoláknak kell változnia

Vica | Olvasási idő: 7 perc

Vica

Kor: 48 Gyerekek száma: 2
"Az informatika természetesebben veszi körül a gyerekeimet, mint engem gyerekkoromban nyaranta a kiscsibék. Szívügyem a lányok érdeklődésének felkeltése az informatika, távközlés, programozás iránt."

A Digitális Jövő – Oktatás budaörsi konferenciáján legalább három „sapkát” viselek: vagyok az eseményről beszámoló, a résztvevőkkel beszélgető újságíró, képviselem az informatikai szakmát, amely az oktatásba is szállít eszközt, szoftvert, keretrendszert, illetve vagyok két általános iskolás gyerek szülője is, aki fontosnak tartja „negyedik ipari forradalom” lehetőségeinek, kihívásainak megjelenését az oktatás mindennapjaiban.

Minden „sapkámnak” jutott üzenet, érdekesség. Mielőtt az eseményen készült interjúkat közölném itt, a Digitális Családon, maga az esemény dióhéjban:

  • Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere a jelenlévők köszöntésén túl bemutatta, hogy Budaörs igyekszik lehetőségei szerint a digitália vívmányait kínálni közszolgálatban és oktatásban: online, „4D” hivatali ügyintézés és támogatott netelérés, időseknek számítógépes tanfolyamok, közösségi szolgáltatások, gyerekeknek digitális animáció.
  • Magyarul adott elő Caitlin Jones, a Brit Nagykövetség nagykövet-helyettese köszöntötte a megjelenteket, akik a fiatalok vállalkozási ismereteit bővítő µSchool kezdeményezést is elindították. Nagy-Britannia élen jár abban, hogy a digitális kultúra az iskolai élet mindennapjaiba is beköltözzön.
  • Gareth James a The Microbit Foundation képviseletében részletesen bemutatta a 29 szervezet közreműködésével fejlesztett, lapkányi kis eszközt, a micro:bit-et, amelynek segítségével könnyebben megérthetővé, és főleg szerethetővé vált sok gyerek számára a technológia: passzív fogyasztóból aktív innovátorokká válhattak,a „vegyél egyet, ajándékozz egyet” program keretében pedig olyanok is hozzájuthatnak, akiknek szülei vagy iskolája nem tudja megvenni.
  • A magyar kormányzati digitális oktatási stratégiáról is beszélt Deutsch Tamás miniszteri biztos. A tavalyi Internetcon alapján született a stratégia, amelynek keretében a magyar köznevelési és szakképzési rendszer digitális átalakításának programját ígérik, amiben „mindenki nyertes lesz”. Változnia kell módszertannak, a megközelítésnek, a gondolkodásnak, a tudásmegosztáshoz való hozzáállásunknak is. Első lépésként az infrastruktúra fejlődését ígérte: 2018-2019-ben minden iskolát ellátnak megfelelő szélessávú internetkapcsolattal, 20 ezer tabletet szereznek be, sor kerül a pedagógusok digitális készségeinek fejlesztésére is.

  • Az informatikai szakmát képviselte Wenczel Richárd az IVSZ-től. A „negyedik ipari forradalom” a gazdaságban is változást hoz – ebben nyertessé válni csak digitális kompetenciákkal felvértezett nemzedékek lesznek képesek. Elengedhetetlen a digitális készségek mellett az együttműködés, a hatékony kommunikáció, adatfelhasználás és problémamegoldás, digitális tartalom-előállítási képességek, a biztonsági követelmények ismerete és a kritikus gondolkodás.
  • Lengyelné dr. Molnár Tünde, az Eszterházy Károly Egyetem Médiaintézetétől sok esetben idézett olyan kutatási eredményeket, amelyeket mi korábban Carr könyve („Hogyan változtatja meg az agyunkat az internet?”) kapcsán említettünk. Az ipari társadalmak iskolájával az információs társadalmak generációja nem nagyon tud már mit kezdeni, és nem nekik, az iskolának kell változnia. A mozgásos-észleléses érzékelést felváltja a vizuális érzékelés lesz, a virtuális világban szerzünk virtuális képességeket, az elmélyülés helyett a felületesebb benyomások lesznek viselkedésünkre hatással, miközben egyre többen veszik komolyan az EU kezdeményezését: „gondoljuk újra az oktatást”.
  • A cégeknek is van felelőssége a digitális jövőért – emlékeztett Marchhart Pál, a Vodafone és a Vodafone Alapítvány nevében. A Vodafone Digitális Iskolák „mozgalomhoz” csatlakozók megkapták a technológiát és lehetőséget az iskola és tanulás sikeres „digitális átalakítására”. A hejőkeresztúri iskola diákjai a konferencia levideózták útjukat a rendezvényre, majd az első előadások alatt megvágták, megszerkesztették, zenei aláfestéssel és effektekkel látták el a lendületes, szórakoztató kisfilmet. A program második felében a korszerű digitális tartalmak, tananyag-támogatásokon lesz a hangsúly, ígérte a Vodafone Alapítvány a sikeres kezdés után.
  • A lemaradó rétegekről se feledkezzünk meg, figyelmeztetett Gáspár Mátyás, a hajdani teleház-mozgalom atyja, aki ma a Digitális Jövő Települési Hálózatot képviselte. A virtuális „ottlét” megmentheti a kicsi, leszakadófélben lévő települések lakóit is, „távoli” módszerekkel történő mentorálás, virtuális szolgáltatások révén.

A háttérben a meghívott gyerekek közben zavartalanul robotoztak, VR-szemüvegeztek, készítettek animációt, vagy ismerkedtek a netbiztonság alapjaival. Aznap délután részt vehettünk még digitálisan támogatott, rendhagyó angolórán, ismét megcsodálhattuk a PlayIT-en már látott robot-xilofont, távirányíthatós kis Lego-járműveket, ismerkedhettünk a Geomatech interaktív, ingyenes tananyagaival, pihenésképp elmélyedhettünk Tétényi Éva képzőművész-építész óriási képének részleteiben, amihez magunk is hozzátehettünk. És persze elkezdhettünk gondolkoni néhány nyári programlehetőségen, amit többek közt a Digitális Családdal együttműködő Logischool is kínál. A gyerekeken aligha fog múlni a digitális oktatás, ami már nem a jövő, hanem nagyon is a jelen.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai