A gyerekek kíváncsisága végtelen és felfedezőkedvük nem ismer legyőzhetetlen akadályt. Azonban a mai gyerekeket nem csak mesék, játékok és szerepjátékok között nőnek fel, hanem ott vannak az okoseszközök is, amik zenélnek, csipognak, és rajzfilmszerű világukkal hamar beszippantják a gyerekek figyelmét és idejét. Legtöbbször azért aggódunk, hogyan alakul ezekkel a kész világokkal a gyerekek fejlődése, amikor a fantáziájuk és kreativitásuk kisebb teret kap, mint felolvasott mesénél, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ebben az időszakban fejlődik kézügyességük, térérzékelésük, finommotoros képességeik, logikai- és kombinációs készségeik is. A digitális eszközök és appok ezekre is hatnak.
A digitális világ is kiveszi a részét a gyerekek fejlesztéséből, legyen szó számolásról, problémamegoldásról vagy logikai fejtörőkről. Sőt, az egyik leghasznosabb tudás, a nyelvtanulás is élvezetesebbé válhat, hiszen a feladatok érdekesek és interaktívak, a szavak szinte belemásznak a gyerekek fejébe. Azonban bármennyi tanuló programmal vagy „zseni-képző” applikációval is vértezzük fel eszközeinket, fontos tudatosítani, hogy a képernyőknek előnyeik mellett hátrányaik is vannak.
Egy 2017-es tanulmány arra volt kíváncsi, hogy a tabletezés vajon miként hat a kézügyességre gyerekeknél. A vizsgált gyerekek egy része a finommotoros készségek fejlesztését segítő applikációval játszott, naponta 20 percet, míg egy másik csoport offline feladatokat kapott. Ők gyurmázással, papírvágással és rajzolással töltöttek el 20 percet. Kezdetekben a kép csoport fej-fej mellett haladt, képességeik szempontjából egyenlően teljesítettek finommozgásos feladatokban. Fél év alatt viszont a kreatív offline játékokat játszó csoport jelentősen megelőzte a kütyüző csoportot, akiknek ráadásul gyengültek is a képességeik a kézügyességről szóló feladatokban.
Ez nem magának az eszköznek a hibája. Egyszerűen a képernyő kezeléséhez nincs szükség olyan bonyolult és a gyerekeket próbára tevő kézügyességre szükség, mint amit az egyszerű offline játékok és feladatok megkövetelnek. A monitor nem 3 dimenziós, a térben sem mozdul el a rajta játszott játék és a tapintás vagy a hajtogatás, gyúrás sem jellemző a rajta végzett feladatokra.
Míg logikai és szellemi képességeket fejlesztő játékokban nagyon is jól tud teljesíteni egy tablet, és a nyelvtanulás terén is, addig az ujjainkkal, kezünkkel és a formázás, kreativitás és fantázia terén az offline feladatok viszik el a zászlót. Ez nem is csoda, hiszen komplexebb mozgáskoordinációt és a kézügyességhez, térérzékeléshez, finommotorikához kapcsolódó készségek összehangolását és fejlesztését kívánja már az olló használata is.
Szerencsések vagyunk, hogy a technológia vívmányai, valamint az egyszerűbb offline játékok és eszközök közül nagyon sok mindenhez hozzáférhetünk, ha a gyerekek fejlesztése a célunk. A legjobb tájékozódni arról, hogy melyik módszer miben kiemelkedő, és tudatosítani, hogy míg egy vastag szótár sokkal unalmasabb, mint egy interaktív szótanuló játék, addig lehetséges, hogy az egyszerű gyurma sokkal hatékonyabb és érdekesebb, mint bármely tabletbe zárt játék. Akár online vagy offline módszerről van szó, válasszuk azt, ami a maga területén a legnagyobb segítséget képes megadni és figyeljünk rá, hogy megmaradjon az egyensúly az élő és a digitális időtöltések között. Így játszva tanulhat és tanulva játszhat a gyerek, miközben egy dologban biztosak lehetünk: örömmel teszi mindezt.