Délutáni szakkör: LEGO robotokkal játszva ismerkedhetnek a diákok a programozással

Délutáni szakkör: LEGO robotokkal játszva ismerkedhetnek a diákok a programozással

Myreille | 2018.11.28 | Olvasási idő: 4 perc
Myreille
42 éves
2 gyerek édesanyja

A Digitális Iskola Program célja, hogy növelje a tanárok és a diákok digitális kompetenciáit, és lehetővé tegye, hogy az elmaradottabb térségek tanulói is részesülhessenek a digitális világ nyújtotta lehetőségekből. Az első években az eszközhasználat kapott nagyobb hangsúly, idén viszont a programozás is kulcsfontosságú lesz amellett, hogy tovább szélesedjen azoknak a diákoknak a köre, akik hozzáférnek digitális eszközökhöz és használni is tudják azokat.

A Vodafone Alapítvány 2015-ben hívta életre a Digitális Iskola Programot. Ennek keretében először 1300 táblagépet osztottak ki Magyarország hátrányos helyzetű térségeiben, összesen 25 iskolának, valamint biztosították az eszközök használatához szükséges havi 3 GB adatforgalmat. A programban résztvevő iskolák tanárai és diákjai a biztonságos internethasználat képzésen is részt vettek. A következő évben létrejött a Vodafone AppTár, amelyben 200 a digitális oktatást segítő alkalmazás érhető el ingyen. Majd elindult a VloggerSuli és a Rebot program keretében 34 robotot építettek a gyerekek háztartási papír- és műanyag hulladékokból, melyeket okoseszközök segítségével programoztak és vezéreltek, így betekintést nyerhettek a programozás és kódolás világába.

A 2018/2019-es tanévben a Nemzeti Köznevelési Portállal, a LEGO Education programmal és a Tanoda programmal működik együtt a Vodafone Digitális Iskola Programja.

„Az idei tanévben célunk a programban elért diákok és tanárok körének szélesítése, a már korábban átadott digitális tudás elmélyítése és hogy megmutassuk, a digitális ismeretek elsajátítása izgalmas és szórakoztató tevékenység. Szeretnénk elérni, hogy a digitális kompetenciafejlesztés és eszközhasználat az órai munka részévé váljon. A program az elmúlt két évben összesen 6500 gyermeket és 700 pedagógust ért el, és a 2018/2019-es tanévben növelni szeretnénk ezt a számot” – mondta el Dr. Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató helyettese.

A Nemzeti Köznevelési Portál egy 40.000 digitális feladatból és szemléltető anyagból álló gyűjtemény, amelyet több mint 1500 iskola használ aktívan. A portálon elsőtől tizenkettedik osztályig érhetők el díjmentesen különböző digitális tartalmak az összes tantárgyból és pedagógusoknak, diákoknak és szülőknek egyaránt hasznos. Annak érdekében, hogy ez a rendkívüli tudásbázis funkcionalitásaiban lépést tudjon tartani a gyorsan változó igényekkel, a portál teljesen megújul és a Digitális Iskola Programból kiválasztott 5 iskola fogja tesztelni a megújuló portált. A Tanoda programnak pedig a Vodafone Alapítvány 100 tabletet és hozzá internet kapcsolatot adományoz a 2019-es évben.

Délutáni szakkör: LEGO robotokkal játszva ismerkedhetnek a diákok a programozással

Fülöp Attila az Emberi Erőforrások Minisztériumának Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkára a Digitális Iskola Program sajtótájékoztatóján elmondta, a digitális tudás és eszközök használata különösen fontos a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkózásában. Hogy ebben mindannyiunknak van közös felelőssége, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy egy ilyen fontos feladatban a versenyszféra és az állami szektor közösen tesz erőfeszítéseket.

A Digitális Iskola Programnak idén együttműködő partnere a LEGO Education program, mely célja, hogy megmutassa a gyermekeknek, hogy a programozás érdekes és szórakoztató.  Először öt iskola kap 5-5 darab LEGO robotot, amelyekkel délutáni szakkörökön dolgozhatnak a gyerekek. A szakkörvezető tanárok részt vesznek a LEGO Education képzésén, hogy minél felkészültebben támogathassák az érdeklődő gyerekeket.

"A digitális kompetenciákat leginkább programozással, algoritmizálással lehet fejleszteni – mondta Kopasz Anikó, a LEGO Education magyarországi disztribúciós partnerének ügyvezetője. - Mi ehhez olyan eszközt és felületet szeretnénk nyújtani, amivel mindez játékosan és könnyen megoldható. Fontosnak tartjuk, hogy az alapokat minden gyerek el tudja sajátítani és ehhez kellő motivációval rendelkezzen. A robot építés megadja az alkotás örömét, ami nagyon fontos az egészséges önbizalom kialakításához és a motiváció kialakításához. A saját robotkonstrukció programozása pedig már egy komplex feladat a „projekt megoldás” örömét jelenti. Természetesen a feladatok egymásra épülését úgy kell módszertanilag meghatározni, hogy minden gyerek el tudjon jutni pár feladat önálló megoldásához, ezáltal a sikerélményhez, mert a későbbiekben erre lehet alapozni a bonyolultabb feladatoknál. A DIP iskolákban két korcsoportot jelöltünk ki első körben. 6-10 évese a „LEGO WeDo” robottal fognak „projektfeladatokat” megoldani és a programozás alapjait használni. A 11-15 évesek pedig a „LEGO Mindstorm Education EV3” robotot fogják építeni és programozni. Reményeink szerin a gyereke pár éven belül a kezdő szintről eljutnak oda, hogy korcsoportjuknak megfelelő robotversenyeken is el tudjanak indulni."

A mai gyerekeknek az írás, az olvasás és a számolás mellett digitális kompetenciával is rendelkezniük kell ahhoz, hogy felnőtt korukban boldoguljanak. A digitális kompetencia azonban nem egyenlő azzal, hogy a telefonon képes csetelni vagy videojátékozik. Erről bővebben a Te gyereked rendelkezik digitális kompetenciával című cikkünkben olvashatsz részletesebben.

 

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai