Az Angry Birdsből is tanulhat a gyerek

Az Angry Birdsből is tanulhat a gyerek

M.anna | 2017.05.15 | Olvasási idő: 6 perc

A tudománnyal már nem csak a múzeumokban vagy az egyetemeken kerülhetünk testközeli kapcsolatba. A digitális innovációknak köszönhetően akár a kutatómunkába is kapcsolódni tudunk, a gyerekek pedig játékokon és appokon keresztül találkozhatnak először egy-egy tudományterülettel.

A gépem kutat

A digitális korban a legnagyobb erőforrás sokak szerint nem az egyén által elérhető technológiában, hanem a hálózatban rejlik. Philip Zimbardo pszichológus professzor Nincs kapcsolat című könyvében arról ír, hogy a crowdsourcing (online közösségi munkamegosztás) a 21. század rejtett fegyvere, ami számos társadalmi és tudományos probléma megoldásához segíthet hozzá. Ezt az elvet egyre inkább alkalmazzák a tudományos kutatók is. A netes önkéntesség sok kicsi sokra megy alapon hatalmas segítség tud lenni tudományos projekteknél, és nagyon jó módszer arra, hogy a családon belül növeljük a társadalmi tudatosságot.

Philip George Zimbardo amerikai pszichológus, szociológus, író, kutató, egyetemi tanár. Kutatási területe elsősorban az emberi agresszió, kutatása alapján a rossz környezet a jó emberekből is kihozhatja a rosszat. Leginkább az ehhez kapcsolódó 1971-ben elvégzett stanfordi börtönkísérlete miatt lett világszinten ismert, mely alapján több film is készült.

A gép előtt ülök pizsamában, szürcsölöm a teámat és sorozatot nézek: senki nem gondolná, hogy éppen egy stanfordi sejtbiológus labornak segítek a rákkutatásban. Azt azért túlzás állítani, hogy megerőltetem magam: a gépem processzorórajelének 20 százalékát ajánlottam fel egy órára a stanfordi labornak. A tabletemhez hasonlóan százezer számítógép segít a kutatóknak fehérjeszimulációk bonyolult számolásaiban.  Gyakorlatilag egy nemzetközi szuperszámítógépről van szó: saját gépem egy hatalmas digitális agy idegsejtjévé válik. Ha egyébként is előfordul, hogy bekapcsolva hagyjuk a gépeket, ezt a passzív munkát akár rendszeressé is tehetjük: amíg a család vacsorázik, addig a számítógép fehérjét hajtogat.

Elvan a gyerek, ha játszik: a labor meg örül

Ennél aktívabban is hozzá tudunk járulni kutatási projektekhez – és szórakozásból sem kell hiányt szenvednünk. A svájci MMOS cég online játékok világába építi be a tudományos kutatómunkát. 2016 óta futó projektjükben az Eve Online űrhajósai 28 millió emberi fehérje osztályozásában segítettek egy minijátékban kattintgatva. A minijáték az Eve szerves részévé vált, a játékosok egyszerre tudnak tenni karakterük és a tudomány fejlődéséért. A cég új projektje szintén az Eve univerzumában fog megvalósulni, ezúttal egy genovai kutatócsoportnak segíthetünk távoli naprendszerek feltérképezésében.

Játék és tanulás

A múzeumok, tudományos kutatóintézetek is felismerték a digitális eszközökben rejlő lehetőséget. Minden korosztálynak kínálnak online és játékosított eszközöket a tudományos ismeretterjesztésre. A játékosított tudásátadás elsősorban az érdeklődés felkeltésére szolgál, és nem az ismeretek átadására, szülőként ki tudjuk használni őket például a gyerekek múzeumba csalogatásához. Úgy tűnik, főként az űrkutatás népszerűsítésére alkalmas a mobilos játék: a londoni Science múzeum marsjáró-tervező játékában például az űrkutatás mérnöki kihívásait ismerhetjük meg. A játékban a roverek geometriáját és meghajtását változtatva kell leküzdenünk az alacsony gravitációjú bolygó változatos terepét. Bonyolultabb játék a Space Agency, ahol a rakétamodulok összeállításától a holdraszállásig az űrhajózás minden lépését megismerhetjük.

Még az Angry Birds is taníthat

De nem is kell ilyen messzire menni: az Angry Birds űrös kiadásában egészen bonyolult pályagörbe-tervezést tanulnak meg pillanatok alatt kezelni a gyerekek (na, jó, ez a felnőtteket is lefoglal pár órára). A fizikai elvek átültetésében a NASA segített a játékfejlesztőknek, játék közben pedig mi tudjuk ösztönözni a gyerekeket arra, hogy felismerjék ezeket az elveket. Tökéletes kikapcsolódás tud lenni szülő és gyermek között ez a fajta játékba oltott tanulás. Csak figyelnünk kell játék közben, és néha kérdéseket feltenni a játékelemek működésével kapcsolatban.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Mit tanul a gyerek az interneten? Rajzolni!

Akár ingyen is végezhettek tanfolyamot a neten a gyerekkel

Nincs olyan, amit ne tudnál megtanulni a Youtube-ról

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai