A természet tanulmányozgatása sok gyerek számára izgalmas elfoglaltságot jelent, míg másokat nehezebben köt le az élővilág megfigyelése. Az itt összegyűjtött applikációkkal azonban egészen biztos, hogy tudunk mutatni olyan érdekességeket, amelyek tovább oltják az érdeklődők tudásszomját, vagy épp végre felkeltik a kevésbé érdeklődők figyelmét.
A kiterjesztett valóság (augmented reality - AR) az informatika rohamosan fejlődő ága. Lényege, hogy a valódi, fizikai világ egyes elemei kibővülnek a számítógép által generált virtuális elemekkel egy mobilalkalmazáson keresztül. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha egy QR-kódot vagy más hívóképet beolvasunk a megfelelő applikációval, akkor a kép mögé rejtett videó, háromdimenziós modell vagy interaktív feladat megjelenik a mobilunk képernyőjén.
A kiterjesztett valóságot nem szabad összekeverni a virtuális valósággal (virtual reality – VR). Ezt, a számítógéppel létrehozott mesterséges világot többnyire egy VR-szemüveggel kelthetjük életre, de ma már léteznek VR-kesztyűk is, hogy a felhasználók számára minél valóságosabbnak tűnjön a szimulált világ.
A természettudományos tantárgyaknál a növény- és az állatvilág, illetve az emberi test felépítésének bemutatására számos olyan alkalmazás létezik, amelyek a kiterjesztett és/ vagy virtuális valóság technológiáján alapulnak.
Az Animal 4D appal akár egzotikus tájak élővilágát is bárhová odavarázsolhatjuk, és igazi virtuális állatsimogatásra indulhatunk, amennyiben rendelkezésünkre állnak a megfelelő hívóképek. Az interneten több kártya ingyenesen megnyitható és letölthető, így bátran kipróbálhatjátok az alkalmazást. Bizonyára feszengés és kényszer helyett élménnyé és felfedezéssé válhat a tanulás már kisebb kortól is.
Érdemes tudni, hogy ez az applikáció a hívókártyák nélkül is működik. Ez esetben 3- és 4D-ben nézegethetjük az állatokat. Azonban ha mégis az interneten található ingyenes képek vagy épp továbbiak megvásárlása mellett döntenétek, egyéb extrákra is lehetőség nyílik.
Ha több képkártyát helyezünk le, akkor egy egész állatkertet hozhatunk létre, ráadásul ha a gyerekek megfelelő kártyákat teszik egymás mellé, azt is megnézhetik, melyik állat mivel táplálkozik.
Osztálykiránduláson vagy családi túra közben számtalan madárral, hüllővel és növénnyel találkozhatunk, de vajon mindenről tudjuk, hogy mi micsoda? Erre is találunk segítséget, hiszen könnyen rendelkezésünkre állnak az alábbi applikációk: Madárhatározó, Kétéltű- és hüllőhatározó. Működésük nagyon hasonló.
A Madárhatározóban például megtalálhatjuk az alkalmazásban szereplő összes madárfaj leírását, illusztrációját, sőt még a hangjukat is meghallgathatjuk. Igazi felfedezés, hogy a túra közben látott, de nem ismert fajokra is rákereshetünk színük, formájuk és előfordulási helyük alapján. Az alsó tagozatos gyerekeket már nyugodtan taníthatjuk ennek a használatára, hiszen csak nyerhetnek vele, miközben azt is megértik, milyen hasznos dologra is használhatóak az okoseszközök.
Számos alkalmazás létezik, amelyek látványos modellek segítségével teszik érthetőbbé az emberi test működését. Ilyen például a Fül és hallás folyamata oktatási 3D alkalmazás, de sok más applikáció jól szemlélteti az egész emberi test anatómiáját, ezért érdemes az “anatomy” szóra rákeresni a készülékek áruházaiban. Az egyik legizgalmasabb app a Human Anatomy Atlas, amellyel bárki rácsodálkozhat az emberi test összetettségére.
A Quivervision oldaláról több olyan kártyát kinyomtathatunk, amelyet akár a szabadkézi kiszínezés után a Quiver alkalmazás segítségével háromdimenziós modellben is áttanulmányozhatunk, majd ehhez kapcsolódóan interaktív feladatokkal tesztelhetjük, hogy sikerült-e megjegyezni a fontos tudnivalókat. Így élvezetesebb tanulni a sejtalkotókról is.
Mindezek mellett persze soha ne felejtsük el a természet felfedezéshez a hagyományos formákat, az alapos megfigyeléseket és következtetéseket vagy a nagy túrákat, azonban tanítsuk meg azt is a gyerekeknek, hogy a világ megismerésében segítségükre lehetnek az okoseszközök is.