Mindig és újra elhangzik, hogy a gyerekeinknek nem csak írni és olvasni kell megtanulni, hanem az algoritmusok nyelvén is érteni kell. Három ingyenes appot mutatunk, amivel szórakoztató kihívás a tanulás és szó szerint játék az algoritmusok felfedezése.
Az intrók ritkán hoznak lázba, de az Algorithm. Journey inside the program játék bevezetőjét nem bírtam ki mosolygás nélkül. A történet ott kezdődik, hogy egy holdfényes éjszakán a sámán tette a kedvenc dolgát, azaz elhagyta a testét. Először egy macskába próbált beköltözni, de ott nem járt sikerrel, ezért gondolkodás nélkül beleugrott egy turista okostelefonjába. A sámánt most abban kell segíteni, hogy az algoritmusokat a programgráfokon végigjárja és a lehető legtöbb „Bit”-et összegyűjtse.
A programgráf vagy más néven (program) folyamatábra olyan programozási nyelvtől független ábra, amely csomópontokból és összekötő elemekből áll. Egyetlen kezdő és egyetlen végpontja van, ám a programgráfban többféle utat lehet bejárni a feltételektől és az adatoktól függően.
A sámánnal pályáról pályára haladva a programgráfok egyre bonyolultabb labirintussá válnak, a feladatok megoldásához nélkülözhetetlen az elemzés és a tervezés. De arra is figyelni kell, hogy a sámán „akkumulátora” le ne merüljön a „túra” során, és „ősi ellenségét” a Glitches-t is el kell kerülni. Tehát az algoritmus rejtvény megoldását a legrövidebb úton, a leghatékonyabban – mondhatni legelegánsabban - kell megtalálni.
Az applikáció angol nyelvű, de a magyarázatok könnyen érthetőek a bemutató alapján vagy tapasztalati úton. Hétéves fiam egy-egy pályával addig játszott, amíg az összes csomópont működését fel nem fedezte.
Besorolása: PEGI3
Kinek ajánljuk? Bár, a játék besorolása PEGI3 ez nem a nehézségi fokra, hanem a tartalmakra utal. Én kisiskolás kortól javasolnám a játékot, lányoknak és fiúknak egyaránt, sőt, nem csak gyerekeknek, hanem felnőtteknek is. Legalábbis én remekül szórakoztam rajta.
Letölthető: Google Play
A játék felütése szerint van egy pici Lightbot, ami világítani szeretne, ám ehhez az útvesztőben a kék mezőket fel kell kapcsolnia. A Lightbot-ot utasításokkal lehet navigálni, de a parancsok kiadásához elég a megfelelő ikont (előre, ugrás, fordulás, felkapcsolás ikont) kiválasztani, majd lejátszhatjuk az utat, amit építettünk. Ha jól gondolkodtunk, akkor a végén a kis robot boldogan világít majd, és léphetünk a következő pályára.
A kezdő pályák tökéletesen alkalmasak arra, hogy megértsük a kiadható parancsokat és rákattanjunk a játékra – a Lightbot olyan helyes, hogy mindenképpen egyengetni kell az útját -, az egyre nehezedő pályák pedig állandó kihívást jelentenek.
A Lightbot: Code Hour-t 28 nyelvre fordították le, többek között magyarra is.
Besorolása: PEGI3
Kinek ajánljuk? Kisiskolás kortól lányoknak és fiúknak, és tulajdonképpen bárkinek, aki szereti megmozgatni az agytekervényeit.
Letölthető: Google Play
A legtöbb programozást tanító játékban egy figurát kell mozgatni. (Ilyen az előző két játék és a Algorithm City: Coding Game for Kids with Animals egy cuki pingvines játék, amiről már korábban írtunk. A Bitz by Bit – Programming Game annyit teker a „szokásos” felálláson, hogy nem egy, hanem egyre több ufót kell navigálni az ugrókapuhoz és a parancsokat nem egy különálló parancssorban kell összerakni, hanem a pályán.
Ebben a játékban is előre kell tervezni, analizálni kell a helyzetet és kreatív, logikus megoldásokat kell keresni a problémákra. Igazán élvezetessé teszi a feladatmegoldást, hogy nem elkülönülő problémákat kell megoldani, hanem probléma halmazt, amihez megoldási rendszert kell kidolgozni, ráadásul a szűkös erőforrásokból.
A játék nyelve angol, de az ikonok és a képi nyelv miatt, végtelenül egyszerű kiadni a parancsokat (Menj előre! Fordulj jobbra! Ugorj!).
Besorolása: PEGI3
Kinek ajánljuk? Általános iskolás lányoknak és fiúknak, persze, nagyobbaknak is jelenthet kihívásokat a játék, de ők talán könnyebben felfedezik és alkalmazzák a megoldási sémákat.
Letölthető: Google Play