25 szelfi az Árpád-korból - könyvajánló

25 szelfi az Árpád-korból - könyvajánló

Myreille | 2019.10.14 | Olvasási idő: 4 perc
Myreille
42 éves
2 gyerek édesanyja

A fiam éppen ötödikes és most tanulják a történelem forrásait. Az írott emlékek között ott vannak a törvények, az oklevelek és az újságok is. Tanulás közben eljátszottak a gondolattal, hogy egy csokipapírból milyen információkhoz juthatnának a jövő történészei. Lőrinc László történelem tanár pedig azzal a gondolattal játszott el, milyen „nyomokat hagytak volna” elődeink, ha már akkor létezett volna az Instagram vagy Facebook. Ebből született egy fergetegesen jó és igen rendhagyó „történelemkönyv”, a 25 szelfi az Árpád-korból.

Lőrinc László 1961-ben született. 1986-ban végzett az ELTE magyar-történelem szakán és azóta tanít. Először a budapesti Árpád gimnáziumban tanított, majd 1990 óta az AKG-ban áll a katedrán. Az elmúlt évtizedekben számos történelem tankönyvet, segédkönyvet írt és társszerzője interaktív történelmi kiadványoknak is. Alapító-főszerkesztője a legendákat cáfoló Tényleg!/?Hogy volt, hogy nem volt honlapnak és mindemellett a Történelemtanárok Egyletének alelnöke.

Lőrinc László: 25 szelfi az Árpád-korból (Kolibri kiadó, 2019.) Illusztrálta: Bertóthy Ágnes, Rátkai Kornél
Lőrinc László: 25 szelfi az Árpád-korból (Kolibri kiadó, 2019.) Illusztrálta: Bertóthy Ágnes, Rátkai Kornél
Szelfi és az Árpád-kor?

A 25 szelfi az Árpád-korból Lőrinc László könyvsorozatának első – bemutatkozó – kötete, amelynek főcélja, hogy a 10-16 éves diákok közelebb kerüljenek a tankönyvekben – formai és praktikus okokból – unalmas tényekig lecsupaszított elődökhöz, mert a történelem több mint a száraz adatok, kötelezően bemagoltatott évszámok és történelmi alakok tömkelege.

Lőrinc László könyvében a történelmi alakok életük egy-egy fontos eseményéről posztolnak és teszik ezt úgy, hogy a ma használt nyelven szólalnak meg. Ledöntik a fejünkben élő (és olykor reménytelenül életszerűtlen) szentek és királyok, pásztorok és parasztok, szerzetesek és udvarhölgyek sztereotip, szoborszerű alakjait. A szöveg humoros, ám miközben görbe tükröt mutat az Insta- és Facebook folyamoknak, bölcsen tanít is. Ki ne nevetne azon, hogy pl. Árpád vezér „nyeregben érzi magát”, mert takaros táborhelyet talált? Ezek után a hol (Vereckei-hágó) és a mikor (895) élesebben tapad meg, mint fél óra magolás után. A komment szekcióban pedig folytatódik a humoros, gúnyos korrajz, és nevetés közben ragad az ismeret.

5 kérdéses interjú Lőrinc Lászlóval

Milyenek a mai gyerekek? Mire figyelnek és kinek hisznek?

Lőrinc László: Azt hiszem, ugyanolyan sokfélék a mai gyerekek is, mint mi voltunk. Ami általános talán, hogy kevesebb papírkönyvet olvasnak, és többségük nagyon gyorsan dolgozza fel a digitális, vizuális infókat.

Tanárként fel lehet venni a versenyt (vagy fel kell-e venni a versenyt) az interneten fellelhető tudásbázissal? Mire kell megtanítani a gyerekeket?

Lőrinc László: A 10. osztályig a mi iskolánkban, az AKG-ban feladatokra épül a tanítás, és ezek megoldásában a netet is használhatják a diákok a telefonjukon. Vagyis nem(csak) versenytársnak, hanem segítségnek is tekintjük. Persze megvan ennek a buktatója is: könnyű így elkalandozni vagy ráfutni téves infókra. A net tudatos, kritikus használatának megtanulása viszont nagyon fontos. A forráskritika megtanítása mindig is fontos volt a történelemórán, például, hogy megtanulják a diákok kritikával olvasni a krónikák vagy elfogult visszaemlékezők állításait. Ez most kibővül a netes ismeretek és oldalak kritikai szemléletének elsajátításával.

Tökéletesen beszéled az Instagram nyelvet! Hogyan sajátítottad el? Miért éppen ezt a formát választottad?

Lőrinc László: Figyelek, fülelek a diákok között. Tavaly például közösen szerveztünk tizedikesekkel egy tábort, és a megbeszélésekhez Messenger csoportot használtunk. Nagyon tetszett néhányuk szóhasználata, fordulataik. Egyszerre volt érthető, meglepő és vicces. Ez az üzenetváltás sorozat volt az igazi szórakozva tanulás számomra.

Hogyan tud tankönyvként működni a 25 szelfi az Árpád-korból című könyved?

Lőrinc László: Segítheti a tanulást. Egyrészt kedvet csinálhat az órai törihez otthoni olvasással, másrészt az órán feladatokat lehet illeszteni az egyes fejezetekhez, és erre építeni egy-egy iskolai téma feldolgozását. De a diákok is készíthetnek ilyen anyagokat, rajzzal, kommentekkel, amit elő is lehet adni, fel is lehet venni telefonnal.

Mikor jön a folytatás?

Lőrinc László: A következő kötet 25 fejezetéből 4 van kész, remélem sikerül felgyorsítanom, és nyárra megjelenik. Persze tanítás mellett nem könnyű serénykedni.

Nem csak humor, hanem tények is!

Árpád vezér, István király, Gizella királyné, Szent Margit vagy épp Gellért püspök a posztokban hús-vér emberként jelennek meg: örülnek, sírnak, és persze húzzák egymást, de Lőrinc László arról se feledkezett meg, hogy melyek a történelmi tények, mi történhetett valójában – mi az, amit a történészek biztosan tudnak. A fejezetek végén található összefoglalókból derül ki. Nevessetek és tanuljatok együtt!

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai