Online influencer – veszélyes vagy sem?

Online influencer – veszélyes vagy sem?

Villányi Gergő | 2018.06.19 | Olvasási idő: 4 perc

Az online térben újfajta támpontot, de egyben „veszélyforrást” is jelentenek az úgynevezett influencerek, azaz megmondóemberek. Ők azok a stílus- vagy véleményvezérek, akik YouTube videókban, Instagram képeken, sztorikban, Facebook és Twitter posztokban állást foglalnak, véleményt alkotnak és a világot kontextusba helyezik. Ha hiteles szakemberekről van szó, vagy jól gondolkodó, egészséges életszemléletű fiatalokról, hírességekről, akkor nincs is probléma. Lehet velük nem egyet érteni, kritikát megfogalmazni, együtt gondolkodni. De ha nem…

Jó pár éve folyamatosan kongatják a vészharangokat, hogy a televíziós műsoroknak és a nyomtatott újságoknak befellegzett. A csökkent érdeklődés törvényszerű a digitális korában, azonban a médiafogyasztási szokások generációnként nagyon is eltérőek. A mai gyerekek és serdülők nagyon is jól kiismerik magukat a digitális világban – pillanatok alatt elsajátítják az adott eszköz vagy applikáció használatát. Kortársaik tanácsait követve a YouTube, a Snapchat vagy a Facebook nyitott könyv számukra.

A veszélyt viszont pont az jelenti, hogy tudásuk a felületek és eszközök használatára terjed csak ki, a tartalmak és információk megszűrésére már nem.

Veszélyes információk

Egy pillanatra gondolkodjunk el, hány netes kihívásról hallottunk az elmúlt pár évben. A vizesvödörrel indult, majd az elmúlt hónapokban már veszélyes vegyszereket tartalmazó mosókapszula evésig jutott ez a jelenség és ki tudja, mit hoz a jövő. Itt nem csak egy újfajta bátorságpróbáról van szó. Az online közösségek befolyásoló ereje nagy, és hazugságok is elterjedhetnek, hogy nem ártalmas vagy veszélyes az adott dolog. Gyakran pedig influencerek, népszerű véleményvezérek hívnak, hogy próbáld ki te is.

Online influencer – veszélyes vagy sem?
Látható illúziók

Az online világ egyik közismert vicce, hogy a neten minden fenn van és annak az ellentéte is. Vagyis rajtunk múlik, hogy mit hiszünk el, vagy miként tudjuk kideríteni egy cikk, adat, vélemény hitelességét. A hivatkozások és a forrásmegjelölések alapvető fontosságúak, hiszen bárki írhat cikket, indíthat blogot. Emellett olyan titulust és hátteret fabrikál magának, amilyet csak akar. Nem mai bölcsesség az sem, hogy ami túl jónak tűnik, vagy épp hihetetlennek, az általában nem igaz. Az influencereknek óriási a felelőssége abban, hogy milyen tartalmat és véleményt, látásmódot közvetítenek. A digitális világ és a közösségi oldalak sajnálatos mellékhatása, hogy a rengeteg követő és lájk egyfajta minőségi megerősítés is lett a fiatalok szemében. "Hiszen a tömeg nem tévedhet, a népszerűség és a nagy számok csakis azt jelenthetik, hogy annyira jó az illető. "

Milyen a jó influencer?

  • Felelősséget vállal azokért a tartalmakért, amiket közzé tesz.
  • Utánanéz és informálódik a témáról, amiről beszél, és egyfajta előszűrőként működik a követői felé.
  • Törekszik a hitelességre, a saját élményeit, tapasztalatait osztja meg és elfogadja, ha más ezzel nem ért egyet.
  • Beismeri, ha hibát vétett és igyekszik kijavítani.
  • Bátran kiáll a jó ügyek mellett és nem fél megnevezni a problémákat sem.

Az online világban az influencerek lettek a tv-bemondók, a dokumentumfilmesek, az aktivisták és a világjárók új generációja. Olyan ajtókat nyitnak meg előttünk, amik által érdekes, kritikus és izgalmas témák karnyújtásnyi közelségbe kerülnek hozzánk. Ismerik az adott szubkultúrát, témát és sokszor pont a kritikus hangvételük az, ami segít a problémák megoldásában. Legyen szó tudományról, szórakoztatásról vagy a mindennapi életről, színesebbé teszik ötleteikkel és meglátásaikkal az online világot és hatásuk offline is érezhető. Őket követve akkor járunk a legjobban, ha kíváncsi nyomozóként tekintünk a véleményekre és a cikkekre, hiszen mindenképpen sokat tanulhatunk belőlük, akár egyetértünk, akár nem.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai