Miért szeretik a fiatalok az Instagramot?

Miért szeretik a fiatalok az Instagramot?

Judit | Olvasási idő: 6 perc
Judit
47 éves
2 gyerek édesanyja

A közösségi médiában jelen levő tizenévesek 35 százaléka az idősebb generáció platformjának tekinti a sokáig egyeduralkodó Facebookot, míg 23 százalékuknak az Instagram a kedvenc alkalmazása. Szülők halkan vallják be egymásnak, hogy ők csak a gyerekeik miatt regisztráltak az Instagramra, de fogalmuk sincs, hogy mit szeretnek a gyerekeik ebben a képmegosztóban. Instagram gyorstalpaló szülőknek.

Ma az Instagram az egyik legnépszerűbb fotó- és videomegosztó alkalmazás - mondja Kónya Beáta (Pikrea) Instagram marketing szakértő. – 2017-es adatok szerint globálisan közel 800 millió felhasználója van. Magyarországon csaknem másfél millióan használják ezt az oldalt, közülük nagyjából 700 ezren naponta aktívak rajta. A felhasználók túlnyomó többsége a 34 év alatti korosztályból kerül ki. Az Instagram elsődlegesen okostelefonon és tableten használható alkalmazás, bár ma már találni olyan pluginokat, azaz kiegészítő programokat, amelyek segítségével a számítógépen is megnézhetjük és tartalmat tölthetünk rá.”

Előtérben a vizualitás

Míg a Facebookra fel lehet tölteni kizárólag szöveges tartalmat is, az Instagram lényege a vizualitás: itt a kép, vagy a videó, és a mellé írt szöveg együtt mesélnek (természetesen posztolható olyan kép is, amely csak szöveget tartalmaz). A közösségi oldalhoz bárki csatlakozhat, akinek van egy e-mail címe vagy egy Facebook profilja. Az alsó korhatár elvileg 13 év, ám ezt a Facebookhoz hasonlóan sokan kijátsszák.

Az Instagram teljes egészében a Facebook tulajdonában van, épp ezért illúzió úgy gondolni, hogy független alternatívát jelent a Facebook-kal szemben - mondja Kónya Beáta. - Alapesetben a profil nyilvános, vagyis a képeket és a hozzá írt szöveget, amit feltöltünk az oldalra, bárki láthatja. A profilunkat viszont zártkörűre is állíthatjuk, ilyenkor csak azok vehetik szemügyre a képeket, akiknek a követését jóváhagytuk, ám a bio, azaz az oldal leírása és a profilkép ilyenkor is nyilvános. Ezen kívül a megosztani kívánt képeket direkt üzenetben is el lehet küldeni egy vagy több embernek.

Az Instagram lehetővé tette, hogy bármikor letöltsük az összes fiókunkba feltöltött fotónkat. Ezen a linken kipróbálhatod.  Először a letöltési kérést kell elküldened, majd a regisztrált fiókodba kapsz egy emailt, benne a linkkel, ahonnan le tudod tölteni az a tömörített file-t, ami a képeidet tartalmazza.

Miért szeretik a fiatalok az Instagramot?
Mi az az Instagram Stories?

Az Instagram Stories-ban publikált képek és videók csak 24 órára kerülnek fel az oldalra. Kónya Beáta szerint ide általában azok a fotók, videók kerülnek, amelyek nem tökéletesek, nem érdemesek arra, hogy maradandó formában bekerüljenek a főgalériába, mégis meg akarjuk mutatni őket a követőinknek. Ezek alapesetben 24 óra után eltűnnek a felületről - mi hozzá tudunk férni az archívumukhoz, de mások már nem látják őket. Ez persze nem akadályoz meg senkit abban, hogy amikor még látható a kép, akkor képernyőfotót készítsen róla, tehát nem érdemes az internet feledékenységében bízni. Egyelőre a felhasználó nem kap értesítést, ha valaki képernyőfotót készít a tartalmáról, bár tervezik ennek bevezetését.

Ha regisztrálunk, látjuk a gyerekünk online életét?

Szülőként arra is érdemes figyelni, hogy egyre több fiatal hoz létre a szülői felügyelet és az Instagram felhasználási feltételei kijátszására alkalmas, úgynevezett Finstagram-profilt – hívja fel a figyelmet Kónya Beáta. -  A név a fake, hamis, és az Instagram szavakból alakult ki. Ide a fiatalok a publikus profillal ellentétben a barátoknak szánt vagány, bevállalós képeket teszik ki, gyakran épp ezek azokat, amelyeket jobb lenne nem posztolni.

Gyakoribb a zaklatás

A kutatásokból az látszik, hogy az Instagramon a megszokottnál is gyakoribb az internetes zaklatás. A külsejüket gyakran leplezetlenül a nyilvánosság elé táró fiatalok megosztásait sokszor a visszajelzés igénye vezérli: a lájkok, a kommentek száma, amely a feltöltő szemében a népszerűség fokmérője lehet. Az is előfordul azonban, hogy egy-egy felhasználó szembeszáll a tökéletesség kényszerével, és épp az elfogadás növelése érdekében oszt meg magáról retusálatlan fotót.

Akár így, akár úgy, mindenképpen tény, hogy a fotók mellett gyakran jelennek meg a feltöltő külsejét illető, bántó kommentek. Egy brit bullying-ellenes szervezet felmérése szerint az online zaklatást elszenvedett fiatalok 42 százalékát az Instagramon bántották meg, míg a Facebookon 37 százalékukat, a Snapchat-en pedig 31 százalékukat zaklatták.

Nagyobb a veszély?

Épp ezért sok szülő úgy véli, hogy az Instagramon több veszély fenyegeti a gyereket, mint más közösségi oldalakon. Kónya Beáta szerint ez egyrészt igaz, másfelől azonban a szabályok itt is ugyanazok, mint az internet egészében. Vagyis érdemes elbeszélgetni arról, hogy minden képpel és mondattal, amit bárhová feltöltünk, sokat árulunk el magunkról - és ezzel sajnos mások vissza is élhetnek. Épp ezért jó, ha csak olyasmit osztunk meg, amit gond nélkül megmutatnánk a nagyobb nyilvánosságnak.

Ugyanígy nekünk is vigyáznunk kell arra, hogy minden mondatunk, kommentünk tiszteletteljes legyen, nehogy zaklatókká váljunk – tanácsolja Kónya Beáta.

Matusek M. Zsuzsa, internetbiztonsági oktató 5 szabálya a fotó- és videómegosztáshoz

Csak olyan fotót vagy videót tölts fel, amit később sem bánsz meg!

Vagyis:

• megfelelően fel vagy öltözve,

• nem villan ki a fehérneműd,

• nem látszik ki intim testrészed,

• nem valami kínos helyzetben vagy.

• másról se tölts fel ilyen képeket, sőt engedélye nélkül képet sem!

 

Remek pillanat vagy reklám?

Bár lehetőség van a fizetett együttműködéseket a posztok elején jelölni, ez a múltban sokszor elmaradt. Szerencsére ma már mind külföldön, mind itthon kezdenek kikristályosodni az ezzel kapcsolatos szabályok. A sok követővel rendelkező influencereknek világosan jelölniük kell a reklámcélú, támogatott posztjaikat. Itthon a „Fizetett együttműködés a partnerrel:” helyett jelenleg a #reklam és a #reklám hashtag-ek a legelterjedtebb jelölések a fizetett hirdetésekre.

Szülőként a mi felelősségünk, hogy a gyerekeinket megtanítsuk a biztonságos Instagram használatra, valamint értelmezni, hogy egy-egy kép elkészülte és publikálása mögött milyen motiváció bújik meg.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai