Hogyan éli meg egy gyerek, ha az interneten egy csapásra népszerű lesz? Hogyan tudjuk szülőként megvédeni a támadásoktól és az irigyektől?
A vlogolás, Youtuberkedés és a népszerűség kapcsolatáról a Digitális Család pszichológusaival beszélgettünk.
Ez nem egy könnyen, általánosan megragadható fogalom, van egy nagyon erős szubjektív része is. Mi leginkább most ezt a vonatkozást emelnénk ki, milyen az, amikor népszerűnek élem meg magam? Ez a megélés természetesen korosztályonként különböző. Míg egy kisiskolást is más motivál, egy kamaszról nem is beszélve.
Amelyik gyereknek van már olyan tapasztalata akár az iskolai osztályában, akár iskolán kívüli kortárs csoportban, hogy sikeresen kommunikál, követik az ötleteit, mintaértékű a viselkedése, hatással van a társaira, az a gyerek céltudatosabban folytat a virtuális világban is hasonló, a saját népszerűségét megerősítő tevékenységet. Ezzel szemben azok a gyerekek, akik a valós kapcsolataikban zárkózottabbak, visszahúzódóbbak - mint ahogy erről korábban írtunk, hogy az internet számukra az anonimitás révén egy olyan területet jelenthet, ahol biztonságosabban mozoghatnak - a hirtelen jött népszerűséggel szemben is védtelenebbek, eszköztelenebbek lehetnek.
Mindkét esetben a szülők és a család szerepe elengedhetetlen. A gyermeket reális visszajelzésekkel kell megtámogatni arra vonatkozóan, hogy ez a népszerűség mit is jelent akár a család, akár a gyermek számára. Az internetről származó visszajelzéseket hogyan építse be a saját magáról alkotott vélekedésébe. Mi az, amit érdemes megfontolnia, megelőznie, és mi az, amit nagyon kritikusan kell szemlélnie. Ha a szülő érdeklődik, hogy gyermeke milyen tartalmakat tölt fel az internetre, az már önmagában nagyon fontos dolog. Az ezekre érkező kommentekre, megjegyzésekre is fontos, hogy nyitott tudjon maradni és gyermekét meg tudja támogatni.
Bármilyen hozzászólást, netán beszólást alapvetően kritikusan érdemes kezelni. Ha nem érti azokat a gyermek, akkor kérjen segítséget annak értelmezésére, illetve kezelésére. Felnőttként, sok-sok tapasztalattal a hátunk mögött nagyobb rálátásunk lehet ezekre a helyzetekre. Függetlenül attól, hogy mennyire pontosan ismerjük magát a kontextust. Már az is segítség a szülő részéről, ha a gyermeke számára olyan kérdéseket tesz fel az adott helyzettel kapcsolatban, ami segíti őt saját érzéseinek a tisztázásában.
Nemrég jelent meg a Digitális Család Magazinban egy interjú a 12 éves magyar kislánnyal, aki egyre nagyobb népszerűségnek örvend a Youtube-on Plüss pupákok című videócsatornájával.
A népszerűséget megélni, kezelni maga egy tanulási folyamat. Azok a gyerekek, akiknek alapvetően ez a fajta siker határozza meg a magukról formált képét, sokkal kiszolgáltatottabbá válnak ezekkel a visszajelzésekkel szemben. Nagyobb érzelmi, viselkedésbeli hullámzás jelenhet meg. Érzékenyebbé válhatnak, provokatívabbak lehetnek, esetleg olyan viselkedést is felvehetnek, ami túlmutathat a saját teherbírásukon. Ha a szülő a folyamatot követi, akkor időben tud erre reagálni. Illetve azt is tudja, hogy ez a viselkedésbeli változás minek tudható be.