Bodnár Balázst még a főiskolán ismertem meg, együtt tanultuk többek között, hogy hogyan kell természetismeretet tanítani általános iskolásoknak. Aztán belőlem újságíró lett (egy ideig ő is ezzel foglalkozott), majd ő egyrészt visszatért a pedagógusi pályára, másrészt kitanulta a méhészetet (közben pedig három gyermeke született). És hogy miért érdekes ez a Digitális Család Magazinban? Mert Balázs mind a két munkájában, mind a gyereknevelésben használja a digitális technikát, azaz digitális szülő. Kíváncsi voltam, mik a tapasztalatai.
Amikor együtt jártunk a Tanítóképzőre, emlékszem, mennyit ültünk az info teremben, gyakran estébe nyúlóan. Böngésztünk, szerkesztettünk, IRC-eltünk – máig emlékszem a mátrixnyomtató hangjára, amellyel a leveleinket nyomtattuk ki. Valamilyen módon mindkettőnk életében fontos lett a digitális világ – én a Digitális Család Magazin főszerkesztőjeként (és háromgyerekes anyaként) egyre mélyebben ásom bele magam a témába, te pedig két munkádban is hasznosítod a digitális világ új lehetőségeit.
BB: Nekem szerencsém volt, mert láttam az internet hazai születését, így azt a folyamatot is láttam, ahogy az elsősorban kutatók és oktatási intézmények kapcsolattartására kialakult hálózat miként kezdett a mindennapi élet részévé válni.
A tanítói munkámban gyakran olyan digitális problémákat kell megoldanom, amelyekről a szülők nem is hallottak még. Munkám során elsősorban az internetes „jó” forrásokat próbálom összegyűjteni, és megmutatni a gyerekeknek. Sokszor használunk táblagépet számolás ellenőrzésére, vagy éppen egy tankönyvi feladat megoldását vetítem ki. Sokszor valakinek a munkáját az óra közben fotózom le, és azonnal ki is vetítjük. A harmadik és negyedik osztályban már többen készítenek kisebb ppt-előadásokat a rovarokról, háziállatokról vagy más természetismeret órához kapcsolódó témáról. Szerencsére már léteznek olyan tankönyvek is, amelyekhez digitális kiadás is tartozik, így a feladat kiegészítése már az internet segítségével történik.
BB: A méhészetemben elsősorban biztonsági megfontolásból építettem ki egy kamerarendszert, amelyet az interneten bárhonnan meg lehet nézni. Ez össze van kapcsolva egy mozgásérzékelő riasztóval, ami a kaptárak elmozdításakor azonnal felhív telefonon, és addig csörög, amíg fel nem veszem. A rendszer bővíthető, így a biztonság mellett a kényelmi funkciókat is kérhettem. Külön szenzorok mérik a kaptárak hőmérsékletét és a környezeti hőmérsékletet. Ezekből az adatokból láthatom, hogy a méhcsalád mikor érzi jól magát, és mikor jön el az a pillanat, hogy hűteni, vagy fűteni kell. Ezek az extrák segítenek abban, hogy a méheknek kevesebb energiájukba teljen az optimális légkör kialakítása, így több mézet lehet elvenni, valamint tavasszal is hamarabb erősödnek meg a családok. Ez pedig létfontosságú a korai virágok, mint pl. a repce gyűjtéséhez.
A kényelmemet szolgálja még egy olyan kaptármérleg is, amely napi rendszerességgel küldi a kaptár tömegét, ebből a gyarapodás és a legjobb méhlegelő kiválasztására is kiszámítható. Nem utolsó szempont, hogy nyáron, amikor a méheket távolabbi területekre költöztetem, nem kell minden nap kimennem ellenőrizni, elég csak a telefonomra pillantani, és tudom, hogy jó-e a virágzás.
BB: Mi itthon nem tiltjuk a gyerekeinktől a tévét és az internetet. Gyakorlatilag az életünk részét képezik. Óvodában egy apás szülői értekezleten téma is volt, hogy a tévét tiltsuk-e vagy ne. Voltak, akik büszkén kijelentették, hogy náluk nincs tévé, miközben egész nap a tableten lógott a gyerekük.
BB: Nálunk a tévénézés elsősorban a rajzfilmcsatornákra terjed ki, és ha együtt vagyunk, vagy le szeretnénk kötni a figyelmüket, a házi filmgyűjteményből mozifilmeket játszunk le. Vannak olyan kedvenceink, amelyeket már szinte szó szerint százszor láttunk.
BB: A legidősebb gyermekem már kétéves korában kilopódzott az asztali számítógéphez. Rájött, hogy csak alvó módban van és egyből megtalálta a YouTube-on a kedvenc vonatos videóit. Aztán a YouTube megtanulta, hogy mi a fiam kedvence, és csak vonatos és versenyautós filmek jelentek meg. A tabletek elterjedésével már személyre szabott fejlesztő játékokat is játszik. Rajzprogramot, és például a Bogyó és Babóca mesék interaktív kiadásait is nézzük. Ebbe a világba már sokkal korábban csöppent bele Fruzsina, aki néha még beéri azzal, ha a bátyja ténykedését nézheti.
BB: Közösen mesét szoktunk nézni, vagy rokonokról készült képeket nézegetünk. Van, amikor a saját fotóinkat torzítjuk el és ilyenkor nagyokat nevetünk. Legújabb időtöltésünk a LEGO-elemek keresése és katalógus-böngészés. A matricagyűjtős könyvekben meg többször volt netet is igénylő extra tartalom.
BB: Az egyik legizgalmasabb alkalmazás a LEGO-összeszerelési rajzok gyűjteménye. Ezt nemrég fedeztük fel. Előkerültek gyerekkorunk régi játékai, és az ömlesztett elemekből egy-két nap alatt ismét felépíthettük a régi összeállításokat. Ami húsz éve elképzelhetetlen volt, most néhány kattintással valósággá vált. Azaz sok alkatrész hiányzott, néhány meg törött volt. Ezeket a tervezési szám, vagy az összeállítás sorozatszáma alapján újra meg lehet rendelni. Édesapám 25 éve még reszelő segítségével pótolta a hiányzó elemet.
(Folytatjuk.)