A legfiatalabb generációk média,- és internethasználati szokásairól nem túl sok átfogó kutatás készült. Egyrészt mert ők nagyon fiatalok még, másrészt, mert annyira új maga az egész problémakör, hogy a társadalomtudósok és pszichológusok lassabban mozdulnak rá, mint ahogy az egész változik. Igazi érdekességeket leginkább a marketingcélú felmérésekből szemezgethetünk ki, nem véletlenül: a reklámszakembereknek mindig tisztában kell lenniük azzal, kit, milyen módon érhetnek el, és egyre egyértelműbb, hogy a fiatalok a saját jogukon is potens vásárlóerőt jelentenek. Összeszedtünk pár különbséget, ami a kutatók szerint a legfiatalabb, Z-generációt megkülönböztetik az idősebb, Y-generációtól, és az Alfákra valószínűleg még inkább igazak lesznek.
Akik a 70-es, 80-as évek tájékán születtek, őket Y generációnak nevezték el. Ha van egy iskolás korú gyereked, akkor ő a Z generáció tagja. De ha 2010 után született, akkor már az Alfák táborát erősíti.
1. Előnyben részesítik a face-to-face kommunikációt
Érdekes módon, míg az Y-generációt jobban elmagányosítják a közösségi oldalak, a digitális bennszülött nemzedék sokkal inkább az egyenes beszéd híve, még online is. Jobban szeretnek snapchatelni, vagy videoüzenetet küldeni, mint messengeren pötyögni.
2. Asszociatívan dolgozzák fel az információt
Ha egy adott témában tájékozódnak az interneten, sokszor órákig bóklásznak különböző weboldalak és közösségi oldalak, videómegosztók, blogok és pinterest-oldalak között, mintegy szabad asszociációs játékként. Ez azonban csak ránézésre van így: ha érdekli őket valami, annak a nyomát keresik, csak nem a régi típusú, „magolós” tanulással. Ők már ahhoz szoktak, hogy ne elégedjenek meg egyfajta forrásból jövő információval. Nagyon is tudatosak viszont abban, hogy mi érdekli őket, és kevesebb az interneten töltött holt idejük. Nem kattintanak rá olyasmire, ami nem érdekli őket.
3. Kiszervezik a digitális feladatokat
A Z-generáció 49 százaléka hord például lépésszámlálót vagy okosórát. Mindenre külön appjuk van, ami segít a feladatok elvégzésében, hogy ne kelljen oldalak megnyitásával és böngészésével tölteni az idejüket. Számukra az internet nem egy nagy massza, hanem céleszközök sokasága.
4. Tudatosabbak reklámügyben
A legfiatalabbak könnyebben kikerülik a nekik nem tetsző tartalmakat. Míg az idősebbek nem ismerik, vagy nem használják az Ad-block és egyéb rendszereket, a legfiatalabbak tudatosabban használnak reklámblokkolókat. Pontosan tudják, mi az a tartalom, ami érdekli őket, a többit pedig ki tudják zárni.
5. Biztonságosabban használják a netet
A felmérések szerint a fiatalabb generáció sokkal inkább odafigyel az adatai biztonságára, és fizetésnél is inkább a biztonságosabb fizetésmódokat részesíti előnyben: jóval kisebb arányban fizetnek online, mint az Y generáció (A civixccsience.com szerint mindössze 15 százalékuk az Y generáció 50 százalékával szemben). A privát szférájukra is jobban ügyelnek, mint az idősebb generáció: jobban szeretik az olyan közösségi oldalakat, ahol megválogathatják, kivel milyen típusú tartalmat osztanak meg.
6. A net=munka
A szociális aktivitáson kívül a legfiatalabbak számára a net a szabad önmegvalósítás és pénzkereset terepe. Nem csak az influencerek vagy webkettes sztárok példája lebeg előttük, hanem tudják, hogy egy jó ötlettel, programmal, vagy appal bármilyen korban megalapozhatják a jövőjüket. Éppen ezért az interneten töltött idejüket sokkal kreatívabban használják ki. Jóval önállóbbak is. A Millenial Branding and internship.com felmérése szerint 72 százalékuk szeretne majd egyszer vállalkozást indítani.