Akkor is van felelősséged, ha nem zaklatsz senkit!

Akkor is van felelősséged, ha nem zaklatsz senkit!

Villányi Gergő | 2019.05.23 | Olvasási idő: 4 perc

Az online zaklatás vagy cyberbullying napjaink egyik legfontosabb témája. Sokat, és szerencsére egyre többet foglalkozunk a veszélyes problémával, hiszen szülőként (felnőttként) nagyon fontos számunkra, hogy a gyerekek ne váljanak sem áldozattá, sem elkövetővé. Ehhez viszont ismerniük kell, hogy mi a különbség diákcsíny és zaklatás, vicc és bántalmazás között. Tisztában kell lenniük a jogaikkal és a felelősségükkel. Szavakkal is lehet bántani, nem csak tettekkel!

Fontos kérdés: Mi a zaklatás?

Egyre több alkotás foglalkozik az online zaklatás témájával, közte egy olyan érzékeny film is, ami valóságos, érthető és nagyon is mai keretek között mutatja be azt, hogy nagyon komoly következményekkel is járhat egy „ártatlan piszkálás”.  A témát körbejárva azonban fontos kérdések is felmerülnek, amikről érdemes beszélgetést kezdeményezni a gyerekekkel: A zaklatásnál kié a felelősség? Aki először trollkodik? Aki olyan képeket, fileokat oszt meg másról, amit nem szabadna? Aki elmenti vagy újra feltölti ezeket? Súlyos kérdések ezek, fontos tisztában lenni a joggal és a jó modorral. Nekünk szülőknek és a gyerekeinknek is tisztában kell lenni azzal, hogy az online tetteinkért is felelősséggel tartozunk. Jó esetben ez nem lenne meglepő és természetesnek vennénk, hogy a tetteink hatásaiért felelősséget vállalunk. Az online világban, a gyors elérhetőség mellett, olyan távolság-élmény is megteremtődik a képernyőkön keresztül, ahol 

a másik felet gyakran nem érzékeljük emberként, hanem egy profilképből és pár sornyi betűből álló adathalmaznak látjuk csupán.

Milyen hatása lehet egy-egy kommentnek?

Ha az online zaklatás témájáról gondolkodunk, beszélünk, nem mehetünk el szó nélkül a lehetséges következmények mellett sem. A bántalmazás áldozatai kivitel nélkül szorongást, lehangoltságot, motivációvesztést és félelmet élnek át, miközben a biztonságérzetük is elveszik. Ha nem érkezik segítség mindezek következménye önbántalmazás vagy akár öngyilkosság is lehet. Tanulságos és empátiát ébresztő végiggondolni, hogy ami viccnek indul, az akár az utolsó csepp is lehet egy olyan valaki életében, aki éppen nehéz időszakot él meg, vagy a körülményei nem rendezettek. De még egy jó körülmények között élő fiatal életét is képes teljesen felborítani egy-egy ilyen esemény. Egymásra rakódnak a bántások, minden nap vagy óra új kínzást hozhat. Így már nem tűnik apróságnak vagy elhanyagolható kérdésnek, hogy „mit okozhat egyetlen hozzászólás?”

Akkor is van felelősséged, ha nem zaklatsz senkit!

 

Hogyan segíthetünk egymásnak?

Emberekként nem csak egymásra vagyunk utalva a mindennapok során, de kapcsolatainkban és életünk alapvető minőségében, jólétünk, lelki egészségünk terén is hatással vagyunk egymásra. Társas lények vagyunk. Hiába növünk fel eltérő technológiai és szociális normák közepette, nagyon fontos, hogy a bántalmazást bármilyen körülmények között felismerjük és fellépjünk ellene. Ha már nem lehet megakadályozni, akkor segítőként, szövetségesként. A szülők kiemelt szerepet kapnak mindebben, hiszen felnőttként ők azok, akik legjobban ismerik a gyerekeiket és sokat tehetnek azért, hogy megvédjék vagy megvigasztalják őket, ha baj van.

-    A digitális világ a mindennapi életünk része, fontos, hogy kíváncsisággal forduljunk felé.

-    Ne bagatellizáljuk el a problémát csak azért, mert online történt, igyekezzünk minél többet megtudni róla.

-    A bizalomteli, őszinte kommunikáció megalapozása nagyon fontos a gyerek-szülő kapcsolatban.

-    A bajbajutott gyereknek, fiatalnak szövetségesre, támaszra van szüksége elsősorban, nem büntetésre vagy veszekedésre.

-    Igyekezzünk minél jobban megismerni a fiatalok világát, így jobban fogjuk érteni azt is, mi, hogyan történik ott.

A generációk közötti párbeszéd nagyon fontos része a példamutatás is, amibe az otthoni digitális szabályok mellett az egymásért való kiállás is beletartozik.  Hiába az életkori különbség, nagyon sok érdekes dologról tudunk egymással beszélgetni, nemcsak hidat képezve kapcsolatainkban, de az eltérő tapasztalatok, nézőpontok és élmények mind hozzátehetik a maguk részét a közös tudásunkhoz. Ha pedig szeretnénk megfogalmazni az online és offline viselkedés egyik fő szabályát, akkor jól járunk, ha a következőt megfogadjuk: Úgy viselkedj online, ahogy azt szemtől-szembe tennéd!

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai