A kiterjesztett bizalom az online világ mérföldköve!

A kiterjesztett bizalom az online világ mérföldköve!

Villányi Gergő | 2019.08.16 | Olvasási idő: 3 perc

Minden generáció kicsit másképp látja a világot maga körül és másféle kihívások, technológiák hatnak rá. Ezek egy része velünk marad, esetleg továbbfejlődik és a hétköznapok részévé válik. Változnak a szokások és ezzel együtt a bizalom is.

Bizalommal tekintünk a világba?

A bizalom életünk minden részét áthatja: az autóvezetést, az ételrendelést, az újságvásárlást és hogy kire bízzuk a gyerekeket óvodában vagy az iskolában. Arra számítunk, hogy amit kapunk az rendben lesz, legyen szó szolgáltatásról, tárgyról vagy viselkedésről.

Morton Deutsch szociálpszichológus nagyon érzékletesen fogalmazta meg mindezt. „A bizalom az emberek legoptimistább reményeinek és vágyainak, illetve legmélyebb aggodalmaiknak és legsötétebb félelmeiknek a finom szembeállítását jelenti.”

Hogyan hat a bizalomra az online világ?

A digitális világ létrehozta a kiterjesztett bizalom definícióját, ami arról szól, hogy olyan idegenekkel kötjük össze az életünket, akikben amúgy nem bíznánk, vagy csak nehezen. Ha ültünk már taxiba, tudjuk, hogy a sofőr és a cég is felelősséget vállalt azért, hogy eljussunk oda, ahová szeretnénk. Ha hotelben szállunk meg, akkor általában az épület és a személyzet már hetek, hónapok, évek óta ott volt, tehát egy stabil, kiszámítható helyzetről beszélünk.

Az Uber és az Airbnb felforgatta ezt a stabil rendszert, hiszen idegenek autójába szállunk be, akikkel egy applikáció köt csak össze minket, vagy idegenek lakásában szállunk meg és csak arra hagyatkozhatunk, amit ők állítanak. Lehet, hogy a két személyes szoba egy emeletes ágyat rejt, vagy a megígért erkély kilátással 1x1 méteres és egy lehangoló parkolóra néz. De mégis hogyan bízunk meg egy olyan rendszerben, ami gyakran változik és szinte bárkit befogad?

Egyre fontosabb a vélemény!

A megosztott bizalom korszakában értékeléseket adunk és kaphatunk mi is. Ez az egyszerű hozzászólás vagy like formáját is öltheti, de ha például terméket vagy műtárgyat készítünk akkor vásárlóink (vagy akár érdeklődők is) megoszthatják egymással a tapasztalataikat szöveges vagy a webshopokból jól ismert csillagok formájában is. Itt dől meg kicsit szüleink figyelmeztető mondata, hogy idegen autójába ne szálljunk be. Azonban mivel sem az okostelefonunknak, sem az applikációknak nem hihetünk vakon, fontos, hogy tudatosan kezeljük az új normákat és szokásokat.

Hiába feltételezzük, hogy mindenki betartja a közlekedési szabályokat, nem megyünk át a zebrán anélkül, hogy körülnéznénk. Egymásra vagyunk utalva és bármennyire is igyekszünk képességeinknek megfelelően jót nyújtani, elkövethetünk hibákat. Ezért az sem mindegy, hogyan bánunk egymással online, hiszen hazudni, hamis értékelést adni, vagyis más hitelességét vagy értékét leronthatjuk ugyan, de ha kiderül, akkor rajtunk is letörölhetetlen foltot hagyhat. Egymást segítjük, ha a jószándék és a segíteni akarás vezérel minket, hiszen nekünk is ez esne jól másoktól. Így olyan világot építhetünk, ahol a bizalomra nyugodtan építhetünk.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai