Telepítheti a gyerek a Robloxot?

Telepítheti a gyerek a Robloxot?

Vica | 2019.02.28 | Olvasási idő: 6 perc
Vica
48 éves
2 gyerek édesanyja

Ez valami építőjáték?- kérdeztem először, amikor a gyerekem azzal talált meg, hogy ő bizony Robloxot telepítene a gépre. Az asszociáció nem volt elvetemült, mivel a platform neve Roblox, a Mega Bloks építőjátékot juttatta eszembe, amivel két-három éves korában játszott a padlón. Ám szó sincs építőjátékról, a Steamhez hasonlóan ez is játékplatform, ahol lehet együtt vagy egyedül játszani, játékot vagy kiegészítőt fejleszteni, csevegni és sok minden mást, ami nagyon vonzó a kiskamaszok számára.

Magyarul nem tud, de a biztonságra ügyelni akar

Regisztráció után lehet letölteni és telepíteni a Robloxot. Ezután böngészőn keresztül léphetünk be az alkalmazásba. A program készségesen el is menti belépési azonosítónkat és jelszavunkat.

A Roblox több platformon is fut, nálunk Windows alatt megy, más gyerekek okostelefonon, tableten lépnek be. (Az iOS, Android sőt, a Kindle operációs rendszer, sőt az Amazon Fire is támogatott, de használható XBox One-ról is.)

Akik afféle virtuális találkahelynek használják suli után az oldalt, ha azonosítani tudják egymást. Vannak VR játékok is - de csak a technológia csúcsának számító Oculus Riftre és HTC Vive-ra.

A Steam-et 15 éves lányom „hozta haza” az iskolából a családba, a Robloxot a kilencéves fiam, mivel az osztálytársai itt leltek közös, virtuális játszóteret.

Az alkalmazás - a Steammel ellentétben - egyelőre nem tud magyarul, ami okozott is némi galibát, tekintve hogy ebben az iskolában csak negyediktől van nyelvoktatás, és ők még csak harmadikosok. Angol mellett németül, spanyolul, portugálul, franciául és pár távol-keleti nyelven viszont már elérhető.

Hogyan lehet regisztrálni a Robloxon?

A regisztrációnál szerencsére a legtöbb adatmező üresen hagyható, csak a legszükségesebbeket adtuk meg, beleértve egyébként a kiskorúaknál kötelező szülői értesítő e-mailt (de nem nagyon vár szülői formális beleegyezésre ahhoz, hogy az ingyenes játékokkal játszhasson a gyerek). A személyes adatok, közösségimédia-elérés, Youtube-csatorna és hasonlók simán kihagyható. 

Külön menüpontban állíthatjuk be a biztonsági szabályokat: kér-e külön biztonsági kódot az alkalmazás, ha új eszközről szeretnénk belépni, és meg lehet adni, hogyha az egyik eszközön kiléptünk, akkor kiléptet az összes többi eszközünkön is. Ez utóbbi igazán hasznos tulajdonság, hiszen oly sok mindent felejtünk "nyitva", ha több eszközön is használjuk ugyanazt a hozzáférést.

A biztonságot védi az is, ki küldhet a fiók tulajdonosának üzenetet, ki tud appon belül vele csevegni – mi mindkettőnél csak a barátokat állítottuk be, idegenek tehát nem kereshetik a gyereket. Igaz, a "ki csetelhet veled egy játékban" opciói közt csak a "mindenki" meg a "senki" állítható be.

Angolul tudó szülőknek a Help menüben rengeteg információ áll rendelkezésére egyébként a biztonságról, moderációról, ami a 12 éven aluliak esetében elvileg kiemelten szigorú. (Ami a chatek tartalmát illeti, én kétlem, hogy van magyar nyelvű moderátoruk, de a játékkínálat is szűrt életkor szerint.) A játékokban látszik a játékos életkori kategóriája, de nem a többi játékos, hanem az adminisztrátorok számára. 

A szülői felügyelet keretében a szülő láthatja, miket hozott létre a csemete az oldalon, kik vannak a "barát" vagy "követő" kategóriában, és bizony az üzeneteket is. Az meg már természetes, hogy a virtuális árucikkek vásárlását láthatjuk - én egyelőre nem tervezem, hogy bármilyen módon pénzköltést engedélyezzek online egy kilencévesnek, mivel nem látok semmilyen valóban biztonságos módot rá. 

A platform belső virtuális pénzegysége, a Robux

A Roblox-világban a virtuális pénz, a Robux. Játékosként valós pénzt válthatunk Robuxra, és mások is küldhetnek nekünk ilyet (ahogy a fiam egyik nagyvonalú osztálytársa mindjárt meg is tette az elején), és kereshetünk Robuxot digitális kiegészítők vagy játékok fejlesztésével is. 

Roblux-on lehet venni kiegészítőket, játéksegítő képességeket, látványos felszerelést, kardot, és egyéb digitális miegymást. Teljesen nem lehet megúszni a virtuális fizetőeszköz használatát, de azért elmondhatom, egyelőre a gyerek tud játszani valós pénzbefizetés nélkül is - kétségtelenül, hogy így vannak korlátok, de ahogy korábban írtam, nem találtam meg azt a megbízható, kizárólag általam és biztonságosan kontrollált fizetési módot, amivel ura lehetnék az efféle digitális költéseknek. És bár a valós zsebpénzével igen megfontoltan bánik kilencéves létére, nem tudom, ez érvényes volna-e a digitális költésekre.

Haladók és fejlesztők VIP szervereket hozhatnak létre a játékon belül, ahová meginvitálhatják a barátokat játszani. Ezekre aztán elő lehet fizetni, hogy rendszeresen használja valaki a szolgáltatást.  

Roblox: mit és hogyan?

Ha valaki még kezdő a platformon, számos oktatóvideó és magyarázat segíti az indulást, akár a játékokról, akár a csoportokról, akár az üzenetküldő szolgáltatásokról kérdezne. A legjobb tanítómesterek persze a "valós" barátok, akiknek úgy tűnik, kiemelt szerepe van abban, ha egy gyerek regisztrál a Robloxon. Az ő kedvenc játékaik lesznek először a kedvenc játékok, és utána fogja a kezdő kiválasztani, neki melyik játék lesz a legérdekesebb.

A játékok legnépszerűbbje jelenleg a Jailbreak, ahol játszhatjuk a rablót vagy a pandúrt is, kezdeményezve vagy megakadályozva a mindenféle rablást. A játékosok díjakat és elismeréseket gyűjthetnek be, bármelyik szerepkört választják.  Népszerűek a szimulátorok (hírnév és siker, bánya, kincskereső, vonat és repülő, tengerparti strand), készíthetünk autót vagy pizzát, esetleg dinoszauruszt, vagy lehetünk például ősemberek is. Persze még ennek a korosztálynak is akad zombi, túlélősdi és harc a kínálatban (vagy akár a Murder Mystery nevű krimijáték, ahol sorsolással derül ki, gyilkos vagy ártatlan, esetleg seriff leszel). Körbenézve a "legnépszerűbb" vagy "neked ajánlott" kategóriákban, a legtöbb játékot tényleg gyerekeknek fejlesztették és nem az erőszak bennük a lényeg: van UNO, építős játék, és persze sok "lányos" játék is hercegnővel meg cukrászdával.

Fejlesztőknek és fejlesztőtanoncoknak

A Roblox Studio (az alkalmazás fejlesztőmotorja) a kívülről regisztrálóknak is lehetőséget ad saját játékok fejlesztésére is, amihez van bőven oktatóvideó, támogató információ, ahogyan létezik belső fórum is a fejlesztőknek, ahol kicserélhetik tapasztalataikat. Ha valaki kiemelkedően népszerű játékot készít, csinálhat merch-et: a figurákból pólót, bögrét és egyéb nem-virtuális tárgyat is, amit a platformon belül értékesíthet. A fejlesztők ugyanis a munkájukért bár eredendően Robuxot keresnek, ezt a "Developer Exchange" segítségével átválthatják valós pénzre is, miután a platform levonja a jutalékát. Arra is részletes útmutató van, hogyan használjuk benne a zenéket, mivel a platform számos jogvédett zenét a fejlesztők számára hozzáférhetővé tett, hogy a játékokhoz felhasználhassák őket.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai