Adj egy gyerek kezébe kamerát, és akkor is csodát láthatsz, ha életében először próbálja ki, bizonyítja számos kísérlet Angliától Indiáig vagy az ózdi Hétes-telepig. Nem kell hozzá semmi, csak egy közepes mobil és a vele járó kamerák-szoftverek. Persze, hogy használja. Persze hogy átsuhan a fején a népszerű Youtube-tinisztárok sikerét látva: akár én is csinálhatnék ilyet.
Szerintem percenként, ha nem másodpercenként nyit egy 14 éven aluli valamilyen Youtube-csatornát. Hogy aztán három próbálkozás után megunja. Ma ez helyettesíti Vekerdy híres példáját a nyolcvanas évekből:
„A tíz év körüli kisfiú vásárol vagy kér egy vaskos füzetet, aminek elejére ráírja: REGÉNY. Esetleg ír pár mondatot bele, majd abbahagyja. És ez így rendben van, ebben az életkorban, ne legyünk csalódottak, általában ez történik.”
Ma nem füzetre írja, hogy „regény”, hanem „menő” álnéven és avatarral indít egy kérészéletű vlogot, amit sokszor akkor se folytat, ha biztatjuk, mert szerintünk jól megy neki. És Vekerdy nyomán elmondhatjuk: jól van ez így.
Bátorítsuk-e a kezdőt, segítsünk-e a bizonytalankodónak, vagy csak leégünk, hiszen a digitális bennszülötteink jóformán szelfikamerás mobillal jönnek a világra, és úgyis jobban tudják? Esete válogatja, én inkább az utóbbiakkal találkoztam, aki azelőtt készítettek félperces kisfilmet, mielőtt a copy-paste avatott használóivá váltak volna. Az első kísérleteket – ha nem nagy nyilvánosság elé lövi rögtön a kiskorú – majdhogynem kommentálni se érdemes „építő kritikával”, majd rájön, hogy mindenki tengeribeteg lesz, ha így rázza a kamerát vagy fénysebességgel zoomol előre-hátra. Ha valami strukturáltabbat hozna létre, mint a telefonunkra halmozott ötlet-és-és gegparádé, akkor talán érdemes próbálkozni pár szerény javaslattal, ami nem olyan egyértelmű, mint a shade-effect a mű végén.
Amivel esetleg technikailag segíthetünk:
A végére hagyva: csapatban ez is jobb móka lehet. És ha véletlenül ő lenne a százból, aki „befut”, akkor hamar rájön, hogy milyen sok és kemény munka áll egy-egy sikeres vlog mögött, amihez jól jönnek tehetséges társak. Megérti, hogy a tartalom számít („Lacikám, te megnéznéd Zbigniew videóját Wroclawból, ha mindössze ő és a kutyája szerepel benne a lakótelep játszóterén, ahogy sétálnak???”), valamint a profik attól profik, hogy profi eszközökkel, sok időt ráfordítva, profi stratégiával csinálják, amit csinálnak. Ma egyre elmosódottabb a határvonal a profik és az amatőrök közt a hirtelen siker esélyét tekintve (egy jó ötlet akár milliós nézettséget hozhat), de a tartós népszerűség mögött általában komoly gépezet áll. Bulinak viszont nem utolsó, és visszatérve az első gondolatra: minket is meglephet, mennyire lenyűgözhet minket az eredmény, ha kamerát adunk a gyerek kezébe.