Mióta világ a világ az ember hasonlítja önmagát másokhoz. Így alakulhatnak ki a felkapott, trendi dolgok, hiszen, amit sok ember hord, használ, az jó lehet és ezt a jót mindenki szeretné megszerezni -magyarázza Matusek M. Zsuzsanna, internetbiztonsági oktató. – Napjainkban az Insta influencerek és celebek, valamint Youtuberek hatnak erősen a fiatal generációkra. Mert amíg az idősebbek leginkább a Facebookot használják, addig a fiatalabbak az Instagramot.
Az Instagram a „Facebook-csoporthoz” tartozó közösségi média, amelyen képeket lehet megosztani, lájkolni (szívecskét küldeni rá) és kommentelni. A posztokban hiperlink elhelyezésére nincs lehetőség, viszont hastag-ekkel bárki számára elérhetővé és beazonosíthatóvá válik a tartalom. Az applikáción belül lehetőség van másik, akár ismeretlen felhasználónak is, közvetlen üzenet küldésére. A regisztrációs korhatár 13 év.
Az Instagram a kedvelt (vagy éppen utált) embereknek a nyomon követesére szolgál leginkább – mondja Matusek M. Zsuzsanna. – Az Instagramra teszik fel a képeket, infókat a celebek. Ez számukra egy kommunikációs csatorna, amelyet saját maguk irányítanak. Itt csapnak magunknak hírverést a legújabb dalukhoz, sminkcuccaikhoz vagy fizetett együttműködéseikhez. A sok követővel rendelkezők számára ez egy egyszerű és jól működő hirdetési felület.
Bár több előrelépés is történt – a posztoknál jelezni kell a fizetett együttműködéseket, illetve azt is, ha a poszt reklámot tartalmaz – az Instagram legnagyobb csapdája a fiatalok számára, hogy nem tudják különválasztani az „érdekes tartalmakat” a reklámoktól. A kép alapján nem egyértelmű, hogy idoljuk azért visel egy cipőt, mert túrázáshoz az a legkényelmesebb számára vagy azért, mert egy fizetett együttműködés keretében népszerűsíteni szeretné a cipőt.
A gyerekek nem tudják, nem feltételezik, hogy reklámokat görgetnek és nézegetnek egymás után – mondja Matusek M. Zsuzsanna. – Nem tudják, hogy ez nem az élet, hanem egy gondosan megkomponált „szép” kép, amihez ők hasonlítani szeretnének. Úgy sminkelni, olyan ruhákat hordani és nem utolsósorban ugyanolyan posztokat készíteni, ugyanannyi lájkot bezsebelni, mint a népszerű instagramozók.
Az Instagram ugyanazért vonzó, mint a brazil szappanoperák, a pletyka- és divatmagazinok. Van benne némi elvágyódás és nagy adag kíváncsiság.
Ha valaki nem érzi jól magát a saját közegében, vagy ki akar szakadni a valóságból, az Instagram böngészésével egy általa vágott álomvilágba léphet – magyarázza az internetbiztonsági oktató. – Ez viszont szereptévesztéseket okozhat a gyerekeknél, ami kedvezőtlenül hathat a gyerekek formálódó értékrendjére, önértékelésére és szexuális fejlődésére. Amikor celebeket majmol, elveszíti saját egyéniségét, olyan szerepekben és helyzetekben találhatja magát, amelyek sem a korának, sem az érettségének nem megfelelőek. Az Instagramon követett celebek „tökéletesnek látszó élete” nem teszi lehetővé saját magunk felétel nélküli elfogadását, hamis ideákat közvetít, ami a gyerekekben lelki konfliktusokat okozhat.
A megkomponált szép pillanatok alapján egy teljes életet elképzelni téves, ez alapján megítélni másokat és saját életünket félrevezető.
Az Instagram onnan indult, hogy egy kép többet mond ezer szónál, ám mára a kép- és élménymegosztáson túl „likevadász” is lett. Könnyű, de teljes tévedés egyenlőségjelet tenni a sok like és a szeretet közé.
Sokszor a felnőttek sincsenek tisztában azzal, nemhogy a gyerekek, hogy likevadászat talmi világ. A Instán begyűjtött szívecskék száma nem minket minősít, nem egy mindent lefedő visszajelzés – mondja Matusek M. Zsuzsanna. – Egy kiscicás képre mindig gyűlnek a lájkok, vagy aki kedvel minket, akkor is lájkolja a fotónkat, ha nem a legelőnyösebb, aki pedig nem kedvel minket, a diplomaosztóra sem nyom szívecskét.
Az Instagram történetek (Instagram Stories) 24 órán át elérhető tartalmak, amelyek akár rövid videók, képek, üzenetek is lehetnek, de lehet az Instagramon élőzni is, azaz élő videót indítani. A saját történeteket lehet archiválni, ám attól, hogy a videó eltűnik a képfolyamból és az Instagramon már nem elérhető, nem jelenti azt, hogy bármilyen tartalmat megoszthatunk.
Fontos, hogy a fiatalok tisztában legyenek azzal, milyen képeket oszthatnak meg magukról és környezetükről – mondja Matusek M. Zsuzsanna -, és azt is kőbe kell vésni számukra, hogy nincs olyan helyzet, ami felülírná ezeket a szabályokat.