A gyerekek beleszülettek a digitális világba, mi, a szüleik, beletanultunk. Ugyanígy (lassan) beletanulunk abba is, hogyan adhatjuk a gyerekeink kezébe a digitális eszközöket. Egy friss kutatás szerint nem járunk rossz úton, de még van mit tanulnunk.
A magyar családok körében reprezentatív kutatást a Vodafone Magyarország készítette, amely során 500 szülőt kérdeztek a családok digitális eszközhasználati szokásairól. A kutatás során azt vizsgálták, hogy a szülők mit gondolnak 6-14 év és 15-19 év közötti gyermekük digitális tartalomfogyasztásáról, hogyan szabályozzák és támogatják gyerekeik digitális életét, valamint mennyire ismerik az internetben rejlő lehetőségeket és veszélyeket.
A gyerekek 91 százaléka használ okostelefont, tabletet vagy számítógépet, tehát az élet meghaladta azt a kérdést, hogy adjunk-e digitális eszközöket a gyerekek kezébe, így a szülőknek arra kell fókuszálniuk, hogy milyen szabályokkal, milyen felügyelet mellett teszik ezt meg.
A magyar családok 76 százaléka szabályozza, hogy mennyi időt tölthet a gyerek képernyő előtt. A képernyő előtt töltött időbe beletartozik a számítógép, az okostelefon és a tévé előtt töltött idő is. A családok 44 százaléka maximálja a képernyő előtt tölthető időt, 26 százaléka a tanulmányi eredmény és a jegyek, 43 százaléka pedig a viselkedés és a magatartás alapján szabályozza.
A kutatás eredményeiből az is kiderül, hogy az általános iskolást nevelő családok 44 százalékánál vannak kütyüzésre vonatkozó szabályok, amelyet a családban mindenki betart. Középiskolásoknál ez az arány valamivel alacsonyabb, 33 százalék, amely összefügg a gyerekek életkori sajátosságaival is, azaz ők lázadóbb korszakukat élik, illetve a számok mögött tetten érhető, hogy az utóbbi években a szülők tudatosabbak lettek a gyerekek digitális nevelésében is.
Érdekesség, hogy a szülők nagy többségben állnak ki amellett, hogy az iskolákban szabályozzák vagy akár vegyék el az okostelefont a gyerekektől, és csupán a 15-19 évesek szüleinek egyharmada gondolja úgy, hogy az okostelefon használatát, például hogy annak segítségével keressenek információkat a tanulók, az órai anyag részévé kell tenni.
Ugyanakkor a 15-19 éves gyerekek szüleinek 73 százaléka egyetért abban, hogy fontos, hogy az ilyen korú gyerekek jól kezeljék a számítógépet, mert így lehetnek majd sikeresek az életben, illetve 65 százalékuk úgy gondolja, hogy az internet jó eszköz a gyerekeik tanulásához, fejlesztéséhez.
Sokszor a szülők a saját generációs csapdájuk miatt és szokásaik miatt hajlamosak az okostelefonban még mindig magát a kommunikációs eszközt, a telefont látni, esetleg lehetőséget a közösségi média elérésére, de nem olyan eszközt, amivel ugyanazok az információk érhetők el könnyen és hatékonyan, mint a számítógéppel.
A 6-14 éves gyerekek között a YouTube, a Messenger és a játékappok a legnépszerűbbek – a gyerekek 72 százaléka rendszeresen nézi a videómegosztót, 49 százalékuk pedig akár olyan tartalmakat is, amelyek nem feltétlenül gyerekeknek szólnak -, a 15-19 éves gyerekeknél szintén a YouTube a legnépszerűbb, de szorosan követi a Facebook és a Messenger is, és a legtöbb gyerek mindhármat használja is.
A kicsik 32 százaléka, a nagyok 43 százaléka a telefonon használ nyelvtanulást fejlesztő applikációt.
Figyelemfelkeltő és ijesztő adat, hogy az általános iskolás korosztály több mint fele leggyakrabban egyedül szokott „telefonozni”, mert ahogy az offline világban is csak folyamatosan engedjük el a kezüket, a digitális világban sem hagyhatjuk magukra őket.
Sok szülő a határok és szabályok kijelölése mellett felismerte a példamutatás fontosságát is. A kisebb gyereket nevelő szülők ötöde érzi úgy, hogy nem mutat jó példát, mert sokat kütyüzik, sokat Facebookozik ő maga is, sőt, a szülők negyede elismeri, hogy esetenként ők maguk adják a kütyüt a gyerekek kezébe azért, hogy lefoglalják. Ugyanakkor a családok 2/3-ánál tudatosan szerveznek a szülők offline programokat, hogy a gyerekek ne üljenek a gép előtt és a szülők 3/4-e beszélgetett már a gyerekével az internethasználat veszélyeiről.
Egyre több szülő számára fontos, hogy a digitális térben is töltsön időt a gyerekével. A szülők 29 százaléka gyakran néz együtt a gyerekekkel internetes videókat, 19% pedig gyakran játszik okostelefonos vagy számítógépes játékot a gyerekeivel.