Figyelj, hogy ne legyen SMS-nyaka a gyereknek!

Tünde | Olvasási idő: 6 perc

Tünde

Kor: 40 Gyerekek száma: 3
"Szeretném úgy nevelni a gyerekeimet, hogy a digitális világ minden előnyét ki tudják használni - és közben elkerüljék a veszélyeket is. Igyekszem megteremteni a közös szórakozás lehetőségét a lányaimmal az online világban is."

Gyakran fáj a feje, merev a nyaka a gyereknek (vagy neked)? Lehet, hogy a túlzásba vitt mobilozás és tabletezés a ludas. Van rá megoldás? Kertész Ágnes konduktort kérdeztük a témában.

Mi az az SMS-nyak?

Egy ausztrál orvos, Dr. James Carter nevezte el a fejfájással, krónikus nyakmerevséggel járó jelenséget Text neck-nek, azaz SMS-nyaknak, mégpedig azért, mert kialakulásáért a túlzásba vitt táblagépezés és okostelefonozás (sms-ezés) a felelős.

Kiknél figyelhető meg?

Jellemzően gyerekeknél és fiataloknál, valamint a sokat mobilozó vagy számítógépező felnőtteknél jelentkezik az SMS-nyak. Oka, hogy kütyüzéskor a fej leszegett, az állandósult testtartás következtében pedig különböző panaszok: nyak- és vállmerevség, gyakori fejfájás, később pedig akár meszesedés vagy porckopás is kialakulhat.


Egy kutatás szerint az okostelefont használók naponta négy órát töltenek kütyüzéssel, amely éves szinten 1400 mobilozással eltöltött órát jelent. Nem csoda tehát, hogy egyre több fiatalnál jelentkeznek az SMS-nyak tünetei: a fej-, váll-, nyak-, karfájás, zsibbadás, merevség.

Hogyan lesz valakinek SMS-nyaka?

A digitális eszközök helytelen alkalmazása során a gerinc íve megváltozik, a nyakra pedig jelentős teher kerül. Minél jobban előredöntjük a fejünket, annál jobban terheljük a nyaki gerincet.

Mi a teendő, ha szeretnénk megelőzni az SMS-nyak kialakulását?

Konduktorként, szülőként azt tanácsolom, ha lehet, csökkentsük ezen eszközök használatának időtartamát. Ha ez nem megoldható, akkor óránként tartsunk szünetet a használatban, ezt a szemészek is javasolják. Álljunk fel, húzzuk ki magunkat, emeljük ki meg a vállunkat. Tablet-, telefonhasználat közben tartsuk a helyes testhelyzetet, azaz eszközt emeljük szemünk elé ahelyett, hogy a fejünket döntenénk előre. Ha ülünk, üljünk egyes háttal, és a széket húzzuk közelebb az asztalhoz, ne a fejünket toljuk előre.

Figyelj, hogy ne legyen SMS-nyaka a gyereknek!

Mit tudunk tenni, ha a gyereken (vagy magunkon) észrevesszük az SMS-nyak jeleit?

Ahhoz, hogy a gerinc szinte elkerülhetetlen túlterhelését kompenzálni tudjuk, naponta minimum harminc perc testmozgásra (séta, kocogás), illetve heti egy-két alkalommal a gerincet célzottan átmozgató mozgásformára (gerinctorna) is szükségünk van.

Célzottan végezhetjük az alábbi feladatokat is

  1. Széken ülve, egyenes háttal kéztámasz hátul

– fejhajlítás előre, hátra, oldalra

– fejfordítás mindkét irányba

– karkörzéssel ismételhetjük mindkét feladatot

  1. Törökülésben, kar oldalsó középtartásban, lapockát zárva

– vállból kiinduló karkörzés

– kart mellső középtartásba és oldalra visszavinni

  1. Földön hason fekve, kezek a tarkón, fej a homlokon támaszt

– lapockazárással könyökemelés

– előbbi gyakorlat törzsemeléssel összekötve

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai