Bankkártyát a gyerek kezébe?

Vica | Olvasási idő: 6 perc

Vica

Kor: 48 Gyerekek száma: 2
"Az informatika természetesebben veszi körül a gyerekeimet, mint engem gyerekkoromban nyaranta a kiscsibék. Szívügyem a lányok érdeklődésének felkeltése az informatika, távközlés, programozás iránt."

A bankkártyás vásárlás a XXI. századi kényelem és technológiai fejlődés jó példája. Kényelmes, gyors – de vannak veszélyei is. Melyek ezek? És hogyan lehet erre a gyerekeinket is felkészíteni? Himer Csilla pénzpedagógussal keressük a megoldást, hogy lehet a kérdést a gyereknevelésbe beépíteni.

Először mindenképpen úgy kell megtanítani a gyermekeinknek a helyes pénzhasználatot, hogy készpénzt adunk a kezébe. Fizikailag fogható pénzt. Úgy, hogy minden lehetséges érzékszervével (látással, tapintással) érezze – mondja Himer Csilla pénzpedagógus.

Első lépések a digitális pénzhez

Emellett gyereknek be kell gyakorolnia azt is, hogy tudjon fejben is számolni, illetve a négy alapműveletet magabiztosan legyen képes használni. Ez nemcsak azért fontos, hogy ne verjék át a boltban a visszajáróval, hanem azért is, hogy később képes legyen az elvontabb pénzhasználatot is kezelni. (A Nemzeti Alaptanterv szerint negyedik osztály végére ezt minden gyereknek tudnia kell(ene).)

Neveljük tudatosságra

Ha már magabiztosan megy a fejben és papíron számolás a négy alapművelettel, valamint az alapszintű készpénzhasználat is, akkor lehet továbblépni. Érdemes például pénzügyi tervet készíteni közösen, és az ehhez szükséges számításokat elvégezni. Majd folyamatosan ellenőrizni, hogy tényleg ott tartunk-e, ahol a terveink szerint szerettünk volna.

bankártya kérdése a gyereknevelésben

Ezek után jöhet a bankszámla a bankkártyával. Ha az átlagos gyerek alaptantervi haladását és képességeit nézzük, akkor a bankkártya leghamarabb valamikor ötödik-hatodik osztály környékén kerülhetne egy gyerek kezébe. Annál korábban semmiképpen nem javasolt, csak akkor, ha a gyereknek kiemelkedő affinitása van a pénzügyek iránt, vagy olyan a családi környezete, ahol minden nap azt szívja magába, hogyan kell jól bánni a pénzzel.

Virtuális pénz

Ha már van a gyereknek bankszámlája, és ehhez bankkártyája, akkor ehhez tartozzon egy netbanki hozzáférés is. Ugyanis ez lesz az a lehetősége a gyereknek, hogy kövesse, ilyen módon pedig értékelhetővé tegye – ha mással nem is, de legalább számolással -, hogy hol tart a pénzével, mondja a pénzpedagógus.

A diákoknak szánt számlák és kártyák természetesen csak a már meglévő, feltöltött összegek elköltését engedik, illetve azon belül lehet csoportosítani megtakarításra és „zsebpénzhasználatra”. Az elektronikus kimutatások pontosak és visszakereshetőek, ami sokat segíthet a tervezésben és önmagunk kontrollálásában – nehezebb „letagadni” a vásárlásokat, akár önmagunk előtt is.

A netes számla használatára pedig meg kell tanítanunk a gyereket. Üljünk le mellé, és tanítsuk meg neki, mire jó a netbank, mutassuk meg neki, milyen menüpontok alatt milyen lehetőségeket talál arra, hogy ellenőrizzen, kimutatásokat készítsen, stb. És időnként beszélgessünk is el vele erről. Ne beleszóljunk, hogy mire és hogyan költötte el a pénzét, csak érezze, hogy ha kérdése van, akkor korrekt választ kaphat tőlünk.

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai