Újdonság, nosztalgia és az ismert virtuális világ újragondolása fonódik össze mindabban, amit az AR (augmented reality) játékok jelentenek manapság. A valóság és a játék világának összemosódása adja az élményt, vagyis azt, hogy miközben például Budapest utcáit járjuk a Harry Potter: Wizards Unite játékban, a Harry Potter világának kihívásai vagy szereplői jönnek szembe velünk. Befordulunk az utcába, ahol lakunk, és láthatjuk, hogy valaki segítségre szorul a játékban, vagy egy ritka Pokémon „ugrik elő”, amit persze azonnal el kell kapnunk. Összegyűjtöttük, szülőkén mi mindenre érdemes figyelni, ha a gyerekünk augmented reality játékokkal szeretne játszani.
Az AR a valóság egyfajta virtuális kibővítése, ahol a telefon képernyőjét nézve ismerős utcák, emlékművek, épületek, parkok helyszínén járunk, miközben a program erre vetíti rá a játékot. Összemossa és egyszersmind kiegészíti a fizikai valóságot a virtuális világban élő és létező lényekkel, tevékenységekkel.
Gyakran felmerül az a kérdés, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak egy ilyen játéknak és milyen hatással van a játékosokra.
- A lelkesedés, a lendület sokak számára vitt színt az életükbe. Számos beszámoló és történet látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy a depresszióval, szorongással küzdők örömteli időtöltésnek élik meg a játékot és még a szociális kapcsolataikon is javított egy-egy közös program vagy sikerélmény, de olyanról is hallani, akinek a fájdalomcsillapításban segített a játék.
- Új barátságokról, közös keresésekről, élményekkel teli napokról és rengeteg szociális interakcióról hallani történeteket. Van, akinek a háza előtt egy ritka lényt észleltek, máshol pedig pl. egy múzeum vált tréning központtá, ahol egymással versenyezhetnek és összegyűlhetnek a játékosok. Ez az érdeklődésüket is kiterjesztheti, ha már ott vannak, miért ne művelődjenek egy kicsit?
- Testedzésnek sem utolsó az a távolság, amit a keresés érdekében sétálnak le az emberek. Van, aki amúgy alig mozdult ki a lakásából, míg más összeköti a kellemest a hasznossal és a programjai közé illeszti be a kis lények keresését, miközben mondjuk nem autóval, hanem gyalog megy át egyik helyszínről a másikra. Végül pedig más, futással, sporttal foglalkozó alkalmazással is összeköthetjük a játékot.
- A játék sokféle módon ad lehetőséget arra, hogy segítsük egymást. Itt válik érdekessé a virtuális és a valós világ összefonódása, hiszen egy barátokkal töltött nap, a tervezgetések, a beszélgetések és a közös célok, egymás támogatása nagyon is jó hatással lehet a kapcsolatainkra. Mindezek mellett pedig jó mintát adhat, a jövőben is, főként, ha fejben tartjuk, hogy nem csak telefonos játékokból és a digitális világból áll az élet.
- Egy kirándulást, városnézést, iskolai feladatot, kulturális eseményt is összeköthetünk egy AR játékkal. Persze a keretek és a célok kijelölése fontos, de pozitív hozadéka lehet, ha a játékra és a feladatokra egyaránt hangsúly kerül, hiszen az iskolai oktatásban is egyre elterjedtebbek a játékosan oktató programok.
- A nosztalgia, a fiatalkori emlékek újraélése és a játék jót tesz a kreativitásnak, és segít, hogy szabadon szárnyalhasson a fantáziánk, miközben a valóság és a virtuális világ összefonódása által új élményeket kapunk.
Mivel a Harry Pottert vagy a Pokémon GO-t gyerekek és felnőttek is játsszák, felmerül a kérdés, hogy milyen hátulütői, veszélyei vannak mindennek a számukra?
- Nem jó, ha minden csak a játékról szól, és minden ennek van alárendelve. Ez nemcsak a napi ritmusból billenti ki a gyerekeket, de a feladataikat is könnyen elhanyagolják miatta. Ezzel a felnőttek is így vannak, a játékba való túlzott belefeledkezés hasonló hatással lehet az ő életükre is.
- A közlekedésben, az úton való átkelésben is fokozott veszélynek van kitéve bárki, aki túlságosan is a telefonjába merülve sétál. A gyerekek legyenek a tudatában, hogy oda kell figyelniük a környezetükre, főként a forgalmas helyeken.
- Sajnos találkozni lehet olyan történetekkel is, ahol kiraboltak embereket egy Pokémon edzőterem vagy csomópont környékén, kihasználva azt, hogy drága okostelefonokkal vagy egyéb értékekkel rendelkező fiatalok is odatévedhetnek, úgyhogy az alapvető óvatosság itt sem árt.
- Vannak olyan feladatok, lények, amiket éjszaka lehet csak elkapni, vagy akkor sokkal gyakrabban jelennek meg. Nem csak az fontos, hogy megfelelő mennyiséget aludjunk, hanem az is lényeges, hogy éjszaka merre kószálunk, pláne egyedül. A lelkesedés ne sodorjon veszélybe minket.
- Az izgalom és a ritka lények értékessége könnyen olyan impulzív viselkedési formát indíthat el, amelyek torzítják a veszélyek, és a következmények felmérését. Jobb, ha átgondoljuk, hogy átrohanunk –e az autópályán (sajnos valós a történet), vagy átmászunk –e valakinek a kerítésén csak azért, hogy egy játékban előnyre tegyünk szert. Életünk fontos része a szórakozás, de az önkontrolnak is szerepet kell kapnia, ahogy a kockázatvállalás is olyasmi, aminek nemcsak ára, de legtöbbször következménye is van.
- Fontos a tudatában lenni, hogy ugyan a szabadban vagyunk, akár csoportosan is, de mindenki a telefonját bűvöli, a kompetitív játékrész, valamint a gyűjtögetés izgalma pedig megemelkedett stressz szinttel jár. A virtuális világ maradandó élményekhez juttathat minket, de a pihenés és az egymásra figyelés is maradjon az életünk része.
- Ha az egész Pokémon vadászat arról szól, hogy magányosan rójuk az utcákat és csakis az elért eredmények számítanak, akkor nemcsak a lehetőséget szalasztjuk el, hogy közösségi élményeket szerezzünk, de az életterünk is beszűkül, vagyis az egész csak egy teljesítmény központú rohanás marad.
A videojáték nemcsak a kikapcsolódás és a szórakozás egyik fontos eleme, de komoly szociális hatása is van. Baráti közösségek, csoportok alakulnak a játékok segítségével és komoly barátságok, szerelmek szövődnek a virtuális világban. Ez már nem a jövő, hanem a jelen. Mindeközben pedig felmerül az is, hogy mennyire vagyunk képesek a valóság talaján álló emberek maradni. Vannak árnyoldalai is az életnek, és ez alól a játékok sem kivételek. Nem mindegy, hogy hobbiról vagy függőségről beszélünk, ahogy a kizárólag a virtualitásban létező, a szociális kapcsolatait elhanyagoló életnek is súlyos következményei lesznek. Képesnek kell maradnunk arra, hogy elválasszuk a két világot, és akkor mindkettő előnyeit élvezve léphetünk előre. Rengeteg segítséget és megoldást kínál a technológia, egyvalamit azonban soha nem fog tudni pótolni: az emberi jelenlétet és a közelséget. Találjuk meg a helyét az életünkben mindkét világnak, így járunk a legjobban.