Próbáld ki tét nélkül! – szól a virtuális világ egyik hangzatos jelszava. Az első részben olyan hétköznapi helyzetekben használtuk ezt a tulajdonságot, mint a frizura-próbálgatás. De a fejlett VR és szimulációs technikák, vagy a játékosított „komoly” feladatok ennél meredekebb dolgokat is kockázatmentessé tehetnek.
„Én, azzal? Dehogy!” - tiltakozott kisebbik gyerekem eddig, mikor meglátta az évente kétszer a parkunkba látogató hullámvasutat. Bezzeg mikor egy VR-szimulátorral „hullámvasutazott” a nővére egy kiállításon, addig visított, míg ő is ki nem próbálhatta. A virtuális hullámvasútról valóban könnyebb leszállni, és a vödör is közelebb van, ha mégis szükség volna rá. Az élmény cseppet se volt ellenére, kíváncsi vagyok, ezek után fel mer-e ülni egy igazira is.
Ha sose próbáltuk, lehet, hogy inkább virtuális vitorlásra érdemes először ülni, hátha mégsem szeretjük annyira. Vitorlázzunk tehát a panel nappalijában ilyesféle alkalmazások segítségével.
A Tesz-vesz város láttán kedvet kapott a gyerek egy jó kis építkezésre, azokkal a gépekkel, amiket az utcán lát (és hall)? Íme, az építkezés-szimulátor, fiús anyukáknak adu ász: ipari gépekkel, daruval, építs gyárat, hivatalt, áss medencét, rendezd át akár az egész kerületet! (A Váci út fejlesztőinek üzenem: az IRL megoldás több hónapon át kevésbé szórakoztató, és meg se kérdezte senki, kérem-e azt a csinos irodaházat a szomszédba vagy inkább medencét szeretnék...)
Távoli tájakat is meglátogathatunk, ahová sose jutnánk el, vagy sose akarnánk valóban eljutni: mászkáljunk mondjuk Csernobilban a VR segítségével ( (trailer itt>>>). Vagy másszunk fel VR-rel az Everestre serpák és oxigénpalack nélkül.
A gyereknek az Everest sincs elég messze, irány a Mars? A NASA floridai látogatóközpontjában idén nyártól lehet VR-szemüvegben a „Mars felszínén sétálgatni” (angol nyelvű videó itt>>>). A gyerekeink talán a valódi Marsra is eljutnak – addig a Mars-felfedező gépek képeinek segítségével alkothatnak valami fogalmat a távoli bolygóról.
Bár a technológia még túlságosan új, hogy rendelkezésünkre álljanak megbízható kutatási adatok, de sokan fűznek nagy reményeket komolyabb alkalmazásukra is. Az egyik lehetséges terület lehet fóbiában szenvedő személyek „gyógyítása”. Míg eddig vizualizációs technikákat vetettek be a szorongás ellen- először az elképzelt „mozi” hátsó sorából néztek szembe a félelmet, szorongást okozó helyzettel, utána egyre közelebb mehettek hozzá – most ugyanezt a VR segítségével próbálhatják ki – anélkül, hogy valódi mélységgel, magassággal, pókkal kellene szembenézniük.