Nem fölösleges hosszú órákat ülni a szülőin, ha online is megoldható lenne? Digitális szülő - digitális szülői értekezlet?
Múltkor ajánlottunk olyan applikációt, mellyel a szülői értekezleten megkönnyítjük a saját dolgunkat, és papírfecnik helyett a mobiltelefonunkba tudjuk menteni a fontos információkat. Ennek kapcsán felmerült a kérdés: van-e értelme egyáltalán a szülői értekezleteknek, ha digitális szülőként egyszerűbben is megoldható lenne a kapcsolattartás?
A mai, digitális világban jóval egyszerűbbé vált a kommunikáció: sok helyen már főleg emailben tartják a kapcsolatot a tanárok a szülőkkel. Mi például az osztály levelezőlistáján értesülünk a különböző programokról, iskolai szünetekről, ünnepekről, befizetnivalókról, a dolgozatok időpontjáról és egyéb fontos dolgokról.
A jegyeket e-naplóban követhetjük nyomon. Az ebédbefizetés is online zajlik már szerencsére – néhány gombnyomással be tudom fizetni a gyerekek ebédjét, ahelyett, hogy hosszú ideig állnék sorba a suli gazdasági irodája előtt hónapról hónapra.Vannak olyan tanárok, akik Facebook- vagy Viber-csoportot is létrehoznak, és ott is meg tudják beszélni a felmerülő problémákat. Sokan nem is értik, miért kell évente legalább kétszer másfél-három órát ülni a szülői értekezleteken, ahol az elhangzó dolgok túlnyomó többsége elintézhető lenne online is.
Te még papírra jegyzetelsz a szülőin? Én nemcsak a sárga post-iteket száműztem azt életemből, de a jegyzetfüzeteimet is és a falra szerelt naptárakat is. Teljes lett a digitalizáció!
A szülőiken elhangzott dolgok szerintem 100 százalékát lehetne emailben vagy a Facebook-csoportban intézni. A szülői arról kellene, hogy szóljon, hogy minden szülőt egyenként behívatnak, és a tanári kar csak az ő gyerekéről beszél vele 10-20 percben. Ennek lenne értelme.
Hajnalka arról számol be, hogy Hollandiában náluk működik a rendszer: ott például nincs órákig tartó szülői. Amikor bemegy anyuka vagy apuka az iskolába, ott csak az ő gyerekével kapcsolatos dolgokat beszélik meg négyszemközt a pedagógussal.
Hollandiában tíz perc a szülői, mindenki kap időpontot külön. Tényleg be van tartva: csak a te gyerekedről van szó. Amit pedig tudni kell, arról online értesítést kapnak a szülők.
Zsolt arról panaszkodik, hogy a szülőin olyan dolgok kerülnek napirendre, amelyeket egyszer már megbeszéltek a levelezőlistán- Néhány szülő viszont nem hajlandó haladni a korral, ezért a többieken csattan az ostor:
Kedvencem, amikor egy-két anyuka szándékosan távol tartja magát a világhálótól, amin a többi megbeszél dolgokat, majd a szülőin - vagy privátban a tanártól! - kérdezi, hogy miért döntöttek az ő háta mögött. Azután szülőin újra megbeszéljük ugyanazt, ugyanúgy, ugyanazzal az eredménnyel. A szülőin a szülők miatt kell sokat ülni. Én inkább a fogadóórát preferálom, ott az én gyerekemről van szó, a mellékes infókat pedig ugyanúgy meg tudja adni a tanár.
Z. a megoldást is tudja:
Egy levlista öt perc alatt elkészül. Újabb 15 perc alatt lehet meghívót küldeni a többi szülő mailcímére.
N. is támogatná a digitális megoldást:
MINDENT meg lehetne oldani távolról, digitálisan. NEM KELLENE SZÜLŐI – NINCS ÉRTELME.
Szerintem nem a szülői értekezlettel van a gond, én például szeretem tudni, kifélék-mifélék a gyerekeim osztálytársainak szülei. Valamint fontosnak tartom a személyes kontaktust is a pedagógusokkal. Ha én dönthetnék, nem a szülőit szüntetném meg, hanem igénybe venném a digitális világ nyújtotta lehetőségeket. Hogy minél kevesebb időt töltsünk fölöslegesen az értekezleteken. Az online is elintézhető dolgok helyett beszéljünk inkább arról, hogyan lehetne lehetőségeink szerint jobbá tenni a helyi oktatást. És tegyünk meg mindent azért, hogy a gyerekeink élvezettel szívják magukba a tudást olyan pedagógusoktól, akiknek szintén örömük van a közös munkában. Én támogatnám…
És te mit gondolsz?