Breuer Anita a Logiscool társalapítója és ügyvezetője. Iskoláikban évente több ezer gyerek tanul programozni, ám nem csak programnyelveket tanítanak a gyerekek életkorának megfelelően, hanem arra ösztönzik a diákokat, hogy kreatívan, nyitottan álljanak a digitális világhoz.
Breuer Anita: A mai gyerekek számára rengeteg dolog a múltból “érthetetlen”, elavult és felfoghatatlan. Ők a digitális “robbanásba” születtek bele és ezt nem róhatjuk fel nekik. A technológia mindenhol ott van, körülvesz minket és kikerülhetetlen. Ugyanakkor ami a gyerekeknek végtelenül természetes, a szüleiknek sokszor szinte felfoghatatlan. Pedig muszáj lépést tartanunk ezekkel a vívmányokkal, fejlesztésekkel - mind a munkahelyen, mind a magánéletben -, különben kimaradunk, lemaradunk. Figyelnünk kell a gyerekeinkre: tudnunk kell, mi érdekli őket - melyik youtubereket, influenszereket követik –, és meg kell tanítanunk számukra a biztonságos internetezést, valamint fel kell készítenünk őket a jövő kihívásaira is.
Breuer Anita: Nemrégiben készítettünk egy felmérést a saját diákjaink internetezési szokásairól. A 3500 megkérdezett gyerek válaszából az derült ki, hogy a szórakozás mellett a tanulásra is marad idő: a gyerekek több mint fele (51%) a házi feladatok és beadandó dolgozatok elkészítéséhez is használja a netet. Azonban az is látható, hogy sok időt töltenek a képernyő előtt. Videojátékokkal játszanak (75%) – igaz ezt sokszor barátaikkal közösen teszik, így a játékok nem csak kikapcsolják és fejlesztik őket, hanem egyfajta találkozási pontot is jelentenek számukra -, emellett érdekes, vicces videókat (74%), valamint filmeket és sorozatokat (54%) néznek leginkább. A kutatás számunkra legfontosabb eredménye az volt, hogy saját bevallásuk szerint diákjaink több mint egyharmada jobban tud figyelni az órákon, amióta programozást tanul, és a matematikát is jobban szereti. Ez összecseng a nemzetközi kutatások eredményeivel, amelyek szerint a programozás tanulása amellett, hogy fejleszti a problémamegoldó képességet, kitartásra nevel és magabiztosabbá teszi a gyerekeket, pozitívan hat a koncentrációra is.
Breuer Anita: Annyira rohamosan változik minden, hogy szinte megjósolhatatlan, hogy hol tart majd a digitális világ 5 vagy 10 év múlva. Az viszont biztos, hogy a programozás alapjaira, illetve azokra a készségekre, amelyeket a programozás fejleszt, szüksége lesz a gyerekeknek. A logikus, algoritmikus gondolkodás, a kreativitás, a problémamegoldó készség, a kitartás, a kudarctűrés segíti a boldogulásukat felnőttként is. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a Logiscoolban nem „tökéletes” gyerekeket képzünk. Egyetértünk azzal a gondolattal, hogy “Nincs program hiba nélkül”, és mi is azt mondjuk a gyerekeknek, hogy ha hibáznak az egyáltalán nem baj, a hibát megkeresni izgalmas és tanulságos feladat.
Breuer Anita: Nem lesz minden gyerekből programozó - bár ez ma is hiányszakma, sőt, egyre inkább az lesz -, ám egy olyan tudást sajátíthat el a programozás által, amely az egész életükre pozitív hatással lesz majd. A diákjaink aktív alkotói lesznek a világnak, nem pedig csak passzív felhasználói maradnak.
Breuer Anita: A Logiscool emiatt jött létre. A férjemmel, Csitári Gyulával szerettük volna, hogy legyen egy hely, ami felkészíti a gyerekeket a jövőre, és ami hasznos tudást ad. 2013-ban elkezdtünk gondolkodni, tervezgetni, 2014. január 27-én pedig elindult az első Logiscool Budaörsön. Az első Logiscool után - mivel akkora volt a lelkesedés és az érdeklődés - sorra nyíltak meg az újabb és újabb iskoláink. Először csak a fővárosban, majd országszerte, aztán a világ több pontján is. Jelenleg 11 országban vagyunk jelen - tavaly nyílt Logiscool az USA-ban és Mexikóban is -, hazánkban pedig több mint 40 helyszínen oktatunk. Az elmúlt 5 évben kb. 24.000 diák kezdett el programozást tanulni velünk, de ez a szám dinamikusan nő. A saját fejlesztésű oktatási rendszerünk a világon egyedülálló, hiszen alkalmazkodik a gyerekek életkorához és tudásszintjéhez. Franchise-rendszerben működünk: minden iskolánkban hasonló helyszíneken (menő, innovatív irodai környezetben) folyik az oktatás, mindenhol fiatal, egyetemista oktatók tanítanak (akik maguk is tudnak programozni) és ugyanazt a tananyagot kínáljuk a diákoknak Budapesttől Mexikóig, mindenhol.
Breuer Anita: A Digitális Tudásért Alapítványunk azon dolgozik, hogy minél több gyerek megismerkedjen a digitális írástudással, és a programozással. Azért szervezünk digitális versenyeket, hogy ezeken keresztül szerettessük meg a gyerekekkel a logikus, algoritmikus gondolkodást, és ez egy közös pont, valamint együttműködési alap a Vodafone által életre hívott Digitális Család magazinnal. Célunk, hogy támogassuk a hátránnyal vagy fogyatékkal élő diákokat, és eljuttassuk hozzájuk is a legújabb, innovatív eszközöket, vívmányokat. Emellett a lányok oktatására is kiemelt hangsúlyt fektetünk, hiszen ma már ugyan egyre több és több lány kezd el programozni tanulni, de sokakban még mindig él, hogy ez egy “fiús” szakma.
Idén április 26-án, pénteken lesz a Nagy Digitális Kaland, a regisztrációt március 12-én nyitottuk meg és április 12-én éjfélkor zárjuk majd le. A verseny az előző évek gyakorlatának megfelelően országszerte több helyszínen, egy időpontban indul. A 3 fős, 3-4. és 5-6. osztályos diákokból álló csapatoknak egy órájuk lesz, hogy az izgalmas, játékos küldetést online teljesítsék. A verseny attól is egyedi, hogy külön felkészülést nem igényel, a hétköznapokban megszerzett tudásra alapoz, miközben a diákok játékos feladatok megoldása közben új ismeretekre is szert tehetnek. További információk és jelentkezés a Nagy Digitális Kaland oldalán!