Minden gyerek szeret elmerülni a maga kis világában. Online és offline játékokban és szórakoztató applikációkban nincs hiány. Ráadásul az okoseszközeink (és kedvenc appjaink) mindent megtesznek azért, hogy rávegyenek minket arra, töltsünk sok időt a képernyők előtt. Természetesen mindennek megvan az ideje, a helye és a haszna, ám nem csak arra kell megtanítanunk a gyerekeinket, hogy a digitális eszközök hogyan könnyíthetik meg az életüket, hanem arra is, hogyan kapcsolhatják ki az eszközeiket és hogyan találhatnak egyensúlyt az online és az offline életük között. Szülőként fontos feladat, hogy kimozdítsuk a gyereket a képernyő elől.
Az idősebb generációk (szülők, nagyszülők) számára jól szétválaszthatóan létezik az online és az offline világ. A fiatalok számára azonban már csak egy világ létezik, amelyben az online és az offline dolgok jól megférnek egymás mellett, sőt ki lehet mondani, hogy az online világ ugyanolyan valóságos számukra, mint az offline. Így a „túl sok időt töltesz a gép előtt” figyelmeztetés számukra egészen másként hangzik, mert nem is az fontos, hogy gép előtt vannak, hanem az, hogy a számukra vágyott élményeket, zenéket, közösséget elérjék. A gépezés nem cél, hanem eszköz, így róla lemondani is nehezebb.
A digitális detoxikáció, vagyis a „digitális méregtelenítés” igen népszerű kifejezés lett az utóbbi években, ám leggyakrabban a felnőttek világában, a munka területén kerül szóba. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy bármennyire is szórakoztatóak, az eszközökből érkező ingerek és a használatukból fakadó szokások, a gyerekeket is érintik.
A gyerekek egészséges fejlődéséhez szükség van a pihenésre, és arra is, hogy az offline közegben használatos készségeinket is erősítsük, nem beszélve az élő kapcsolatokról és időtöltésről, ami mindig előnyt kell élvezzen az online világ előtt.
Ám ha nem tanítjuk meg a gyerekeinket az „offline életre”, hogyan ismerhetnék és szerethetnék meg?
Az idősebb generációknak az online világot kellett megtanulni, a gyerekeknek pedig az offline-t kell erősíteni.
Okoseszközeink applikációi szinte mindent tudnak, amit az offline "régi" játékok, azonban utóbbiak nagyon sok olyan dolgot is megmozgatnak, amit egy képernyő nem képes. Itt nem csak a finommotoros készségekről, a térlátásról, a tapintásról és az érintésről van szó - bár ezek is fontosak. Sok offline program és tevékenység segíthet a minőségi közös időtöltésben és a játszva tanulásban is. A színezés, a rajzolás vagy a manapság még mindig népszerű kifestő könyvek, a gyurma mind kreatív időtöltés.
Írhatunk képeslapot, utazhatunk egy papír térkép vagy atlasz segítségével is. Ha azonban előkerül a magyar kártya, az UNO vagy egy társasjáték, máris játék közben sajátíthatja el a gyerek a csoport és a játék szabályait és a tanulságokból fejlődést. A közös főzés is beszélgetésekre, apróságok megtanulására ad lehetőséget, de akár az aznapi ebédet is kitalálhatjuk együtt.
A szabadban is számos program vár minket és olykor elég csak a kertig vagy egy közeli parkig menni. Ültethetünk fát, vagy terményeket kereshetünk a földön. Tanulhatunk a fákról, de akár a felhőkről, évszakokról is és mindezt fotókon is megörökíthetjük - csak arra vigyázzunk, hogy ne ragadjon a fényképezőgép képernyőjén a tekintetünk. Sétálhatunk, kirándulhatunk, de a közös sportélmény is mindenkinek jó lehet - biciklizés, futás közben nem lesz időnk a telefonunk nézegetni. Ha pedig múzeumba, bábszínházba, interaktív kiállításokra vágynánk, sok lehetőség közül választhatunk és ilyenkor a programokat felkészülésként online is átböngészhetjük, hogy biztosan a legjobbat válasszuk ki.
Az offline programokkal nem csak a gyerekeket, de egy időre önmagunkat is kiragadjuk a digitális világ bűvköréből. Megmutatjuk a világ izgalmas offline oldalát, azt, hogy miért szerethető, hogyan élehető és miért olyan fontos.