Magas sarkút adok a fiúkra. Na és?

Bogi | Olvasási idő: 6 perc

Bogi

Kor: 43 Gyerekek száma: 3
"Én már belenyugodtam abba, hogy lehetetlen a gyerekeimet úgy nevelnem, ahogyan engem neveltek. Csak abban reménykedhetek, hogy amíg kicsik, egy lépéssel előttük járok majd a technológiában. Csak idő kérdése, hogy beelőznek és ők tanítanak majd engem."

Az avatárválasztás az online játékok lényeges kezdőpontja. Napjainkig a népszerű játékok avatárjainak viszonylag konzervatív külső és belső nemi jegyeik – azaz a női karakterek nőiesek, a férfi karakterek pedig férfiasak voltak. A The Sims játékcsalád újításában a játék karaktereit a nemi vonások bármilyen kombinációjával fel lehet építeni, azaz könnyen lehetsz férfias nő, vagy épp nőies férfi a játék során. A gyerek szerint nincs ebben semmi rossz. Szerintünk sem.

Mit jelent az, hogy a The Sims 4-ben teljesen szabaddá tették a karaktervonások kiválasztását?

A játékban korlátozás nélkül elérhető több mint hétszáz olyan karaktervonás, ami eddig csak férfi vagy csak női avatárokhoz volt választható. A nem, életkor, bőrszín, megjelenés, ruházat, hajviselet, beszédhang, járás, viselkedés bármely kombinációját használhatják a játékosok, amikor az avatárt megteremtik, ezzel lehetővé téve akár öltönyös, mély hangú, izmos női karaktereket, tűsarkú cipős, hosszú hajú, szoknyás férfiak részvételét a játékban.

Az azonos neműek házasságára már korábban is volt lehetőség

A konzervatív szexuális sztereotípiák döngetése már jó ideje megkezdődött a játékiparban. A The Sims már tizenhat évvel ezelőtt lehetővé tette például az azonos neműek közötti kapcsolatokat karakterek között, a Fallout 2 és a Fable nevű játékban pedig a azonos neműek közötti házasság is engedélyezett volt.

Magas sarkút adok a fiúkra. Na és?

A szerepjáték kifejezőeszköz

A játék, és főleg a szerepjáték mindig elsőrendű kifejezőeszköze volt a gyerekeknek és a tiniknek. A gyerekek eljátszhatják azt, amit a való világban csinálni szeretnének, erősek lehetnek azokon a területeken, ahol egyébként gyengék, megtalálhatják a saját hangjukat. Nagyon fontos, hogy a szülő ne vonjon le túl hamar következtetéseket a gyerek szerepjátékaiból. Mi több, támogassa abban, hogy kifejezhesse magát. Szemlélőként a szülő olyan oldalairól ismerheti meg a gyereket, amiket egyébként talán soha nem látna – erről egy későbbi cikkben pszichológusok segítségével részletesen is foglalkozunk.

Ettől nem lesz meleg/leszbikus a gyerek

Lehetséges, hogy a gyerek olyan avatárt választ, ami pont olyan, mint ő. De előfordulhat az is, hogy egy ellenkező típust. Egy szelíd, csendes gyereknek esetleg pont arra van igénye, hogy erőteljes, határozott karakter legyen a virtuális világban, de ez nem jelenti azt, hogy ilyenné válik a való életben is. Ugyanígy egy az iskolában kemény srác választhat feminin karaktert, és ebből óriási hiba lenne azonnal arra következtetni, hogy meleg/leszbikus vagy transznemű lesz – ahogy a színészek sem lesznek például melegek/leszbikusok csak azért, mert ilyen szerepet vállaltak el munkájuk során.

„Ezeknek a játékoknak van egy varázsa, a játékos a saját karakterét megalkotva éli az életét, ő a „főnök” a saját maga által felépített világban. Azonban az nagyon fontos, hogy a valóságban még nem beteljesült vágyai, reális céljai, kölcsönös kapcsolatai is legyenek – pozitív érzelmekkel, feszültségekkel és konfliktusokkal egyaránt.” – mondják a Digitális Család pszichológusai.

A gyerek szerint „nincs itt semmi látnivaló”

Egy barátnőm 14 éves lányom gyakran játszik a The Sims 4-gyel, rákérdeztem nála, hogy hogy is van ez a szoknyás pasikkal meg az öltönyös lányokkal. Erre kimeresztette a szemét, és közölte, hogy „Ja, simán lehet magas sarkút adni a férfiakra, és mély hangú, fiús csajokat is alkothatsz.” Majd visszakérdezett: „Mi ebben a furcsa?”

Te mit gondolsz, szerinted sem furcsa?

Olvass további cikkeket hasonló témában!

A szerző további írásai